Systém managementu Název přednášky Osnova přednášky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Strategie podniku v globálním světě
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Hodnocení škol a školských zařízení
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Historické etapy vývoje managementu
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Co je to: podnikové řízení?
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
KRIZE NENÍ HROZBOU! JE PŘÍLEŽITOSTÍ K ROZVINUTÍ DOSUD OPOMÍJENÝCH PŘEDNOSTÍ TRŽNÍ EKONOMIKY. Zbyněk Pitra, předseda Rady expertů ČMA Golem klub, Praha.
Systém managementu jakosti QMS
Předmět: Řízení podniku 1
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
Přednáška ESF MU 11. října 2012 Název přednášky
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
8. Zavádění procesního řízení
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Systém managementu Osobní management
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Podklady pro zpracování semestrální práce
Strategie regionu, obce
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Ekonomika malých a středních podniků
3. konzultace Systém managementu Osnova
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Systém managementu Název přednášky Osnova přednášky Přednáška PrF MU 16. října 2012 Název přednášky Systém managementu Osnova přednášky Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu Obsahové roviny managementu Model působnosti managementu v produkční funkci Požadavky kladené na moderní management "4E" Moderní vědecký přístup k managementu Posuny paradigmatu v managementu Charakteristika systému managementu (SM) Základní pojetí obsahu všeobecného managementu

1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (1) Překonat krizi myšlení Překonat krizi důvěry Překonat krizi hodnot Podstatně zvýšit výkonnost ZP Podpořit posun paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení

Společnost Vyšší systémy Politika Právo Management Ekonomika Kultura 1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (2) Vyšší systémy Politika Právo Management Ekonomika Společnost Kultura Náboženství Školství Historie Etika - morálka

2. Obsahové roviny managementu Specifická funkce Způsob vedení lidí za účelem dosahování cílů Odborná disciplina a obor studia

3. Model působnosti managementu v produkční funkci Produkt pro sebe Lidské zdroje Transformační proces Kapitál Zboží Přírodní zdroje Služby Informace a znalosti Informace a znalosti Management Obecné a oborové okolní prostředí

Účelnost výkonu poslání (effectiveness) 4. Požadavky kladené na moderní management "4E" Účelnost výkonu poslání (effectiveness) Účinnost výkonu poslání (efficiency) Hospodárnost výkonu poslání (economy) Odpovědnost (equity), tzn.“dělat věci spravedlivě, eticky a v rámci práva”

5. Moderní vědecký přístup k managementu (1) Nejmodernější vědecký přístup - vědecký aparát založený na tzv. paradigmatu a jeho posunu, přičemž paradigma je determinováno relevantními axiomy, resp. principy, resp. premisami Tento moderní vědecký přístup vznikl díky Thomasu Khunovi Paradigma - nosná myšlenka vědecké discipliny, určité schéma myšlení a konání, logika uvažování. Je to teorie, výklad nebo model určitého komplexního jevu. Je dobově podmíněné, vychází z koncepce platné jenom určitou dobu, a proto je závislé na čase. Je založeno na soustavě axiomů, resp. principů, které vytvářejí určitou koncepci myšlení

5. Moderní vědecký přístup k managementu (2) Posun paradigmatu - změna platnosti starých axiomů, resp. principů, resp. premis a vytvoření axiomů, resp. principů, premis nových Axiomy - tvrzení v rámci technických a přírodních věd, dtto principy - tvrzení v rámci společenských věd, která se považují za základní pravdy vysvětlující vzájemné vztahy dvou a více proměnných v rámci určité vědecké teorie a nedokazují se Premisy (předpoklady) - týkají se reality, tvoří paradigmata každé společenské vědy, určují, na co se obor soustředí, determinují co jsou v oboru fakta a dokonce, co je jeho předmětem a co se naopak nepovažuje za důležité  

Od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení 6. Posuny paradigmatu v managementu (1) Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu Změny premis managementu Od operačnímu k procesnímu managementu Od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení

Posun paradigmatu od industriálního modelu k postindustriálnímu 6. Posuny paradigmatu v managementu (2) Posun paradigmatu od industriálního modelu k postindustriálnímu Industriální model Zvyšování konkurenceschopnosti snižováním nákladů Aplikace klasické liniově-štábní organizační struktury Spolupráce s externími partnery klasickými formami s malou flexibilitou (outsourcing, strategické aliance) Postindustriální model Virtuální organizační struktura Flexibilita prostřednictvím améb a týmové spolupráce Výměna informací a znalostí jak uvnitř OJ, tak i s externími partnery pomocí informačních a komunikačních technologií

Neplatné a zpochybněné premisy (1) 6. Posuny paradigmatu v managementu (3) Neplatné a zpochybněné premisy (1) Soubor premis - týká se podstaty managementu jako vědy Management rovná se podnikový management Existuje jediná správná organizační struktura Existuje jediný správný způsob vedení lidí Soubor premis - týká se praxe managementu Technologie, trhy a koneční uživatelé jsou jednou provždy daní Působnost managementu je právně vymezena Management je interně orientován Ekonomika definovaná hranicemi státu je „životním prostorem“ OJ a jeho managementu

Nově koncipované premisy (2) 6. Posuny paradigmatu v managementu (4) Nově koncipované premisy (2) Soubor premis - týká se podstaty managementu jako vědy Management je všeobecným a celostním „nástrojem“ jakékoliv OJ či zájmové skupiny i každého jednotlivce Management OJ se musí naučit hledat, vyvíjet a testovat organizační struktury odpovídající výkonu a rozvoje poslání OJ Lidi v OJ a v zájmových skupinách není třeba „řídit“ prostřednictvím příkazů (zákazů) a „strachu“ ze sankcí za jejich neplnění. Podstatné je své spolupracovníky, resp. kolegy vhodně vybrat, delegovat na ně kompetenci podle jejich osobnostních předpokladů a míry způsobilosti k efektivnímu výkonu pracovní funkce, resp. plnění úkolů v zájmové skupině a dále je vést s respektem k jejich individuální motivaci i s ohledem na konkrétní situaci

Nově koncipované premisy (3) 6. Posuny paradigmatu v managementu (5) Nově koncipované premisy (3) Soubor premis - týká se praxe managementu Základem managementu musí být hodnoty vnímané zákazníky (klienty) a jejich rozhodnutí o: rozdělování jejich disponibilních příjmů (zboží a placené služby), prioritách pro uspokojování nemateriálních potřeb Management musí zabezpečit účelné, účinné, hospodárné a odpovědné plnění výkonu poslání objektu managementu. Musí zajistit výkonnost a efektivnost v každém článku hodnototvorného řetězce a soustředit se na výsledky výkonu poslání objektu managementu. Jelikož smyslem managementu jsou výsledky výkonu poslání, musí management vycházet ze zamýšlených vizí, cílů a strategií, musí organizovat zabezpečení zdrojů tak, aby žádoucích výsledků bylo dosaženo a v konečném důsledku musí zajistit, aby výsledky výkonu poslání objektu managementu byly pozitivně přijaty jeho okolím Hranice národních států i unijních a jiných uskupení států budou pro management sice nadále omezujícím faktorem ovšem v čase s klesajícím významem. Management jakýkoliv organizací bude ve stále větší míře determinován spíše provozními než politickými hledisky

Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (1) 6. Posuny paradigmatu v managementu (6) Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (1) Pro OJ, v nichž převažuje operační přístup je typické: Výkon poslání orientují na určitý geografický prostor, který brání proti vstupu potenciální konkurence Strategie se opírá o analýzu, syntézu a soulad Aplikují hierarchickou (strmou) organizační strukturu Vrcholový management centralizuje pravomoc, decentralizace a delegace pravomoci se uplatňují v minimálně nutném rozsahu

Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (2) 6. Posuny paradigmatu v managementu (7) Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (2) Základní premisa procesního přístupu Příčinou potíží v OJ jsou špatně koncipované a probíhající procesy, které je nutno přeprojektovat a eliminovat všechny činnosti, které nepřináší přidanou hodnotu vnímanou zákazníky Pro managementy aplikující procesní přístup je příznačné toto myšlení: Filozofie” výkonu poslání založena na pružné a včasné reakci na změny v okolním prostředí a na vědomí, že předpokladem úspěchu je schopnost vyhledat, využít a vytvořit příležitosti a čelit hrozbám a měnit své chování a produkci podle potřeb zákazníka Důraz v managementu se klade na správné vedení lidí

Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (3) 6. Posuny paradigmatu v managementu (8) Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (3) Klíčovým úkolem managementu OJ je vybudování žádoucí organizační kultury Perspektivní organizační struktura je budována na partnerství Prototypem organizační struktury je struktura typu “květ” s amébami Na pracovní týmy deleguje rozsáhlá kompetence Pracovníci jsou vzděláváni trvale a cílevědomě - vzdělávání se vnímá jako nejdůležitější „investice“

Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (1) 6. Posuny paradigmatu v managementu (9) Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (1) Pro staré paradigma příslovečné: mnoho frází a krásných slov, málo skutečných činů - v důsledku vzniká nedůvěra, přemíra cynismu mezi lidmi, ale i v nich samých Model principiálního vedení zahrnuje principy modelu lidských vztahů a lidských zdrojů - navíc, jak lidem pomoci najít smysl a naplnění jejich existence - na základě pochopení faktu, že v konečném důsledku bude rozhodující působení přírodních zákonů či principů

Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (2) 6. Posuny paradigmatu v managementu (10) Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (2) Model principiálního vedení v OJ lze rámcově charakterizovat: Rozvoj pracovníků, vybavených širšími pravomocemi, opírající se o společně sdílený systém hodnot, vycházejících z principů Využití potenciálu pracovníků v konkurenci v rámci globální ekonomiky Organizační kultura založená na “vysoké důvěře“ Orientace na mentální principy (S. Covey) - (čestnost, otevřenost, integrita) Na podporu prosazení paradigmatu principiálního vedení třeba podtrhnout: Patrně jediná cesta, jak se ve společnosti znalostí a v globální ekonomice dá dopracovat dlouhodobého úspěchu Vybudování organizační kultury vysoké důvěry poskytuje “imunitní” reakci ve stresových či dokonce krizových situacích

7. Charakteristika systému managementu (SM) Organizační M&V Skupinový M&V Individuální M&V

3/ Kritické faktory úspěchu: 8. Základní pojetí obsahu všeobecného managementu 1/ Manažerské funkce Sekvenční: plánování, organizování, přikazování, koordinování, kontrolování Průběžné: analýza, rozhodnutí, realizace 2/ Manažerské role Skupina interpersonálních rolí (představitel, lídr, spojovací článek) Skupina informačních rolí (monitorující příjemce informací, šiřitel informací, mluvčí) Skupina rozhodovacích rolí (podnikatel, řešitel problémů, alokátor zdrojů, vyjednávač) Skupina s rolemi administrátora, hodnotitele plnění úkolů, správce rozpočtů 3/ Kritické faktory úspěchu: Koncepce „7S“ (strategie, struktura, spolupracovníci, systémy managementu, sdílené hodnoty, styl managementu, stěžejní způsobilosti) 4/ Manažerské komponenty a jejich vazby

OKOLNÍ PROSTŘEDÍ ROZHODOVÁNÍ ORGANIZOVÁNÍ ORGANIZAČNÍ KULTURA INFORMACE A KOMUNIKACE PLÁNOVÁNÍ MANAŽERSKÉ PROCESY KONTROLOVÁNÍ LIDSKÉ ZDROJE