Výzkumné metody v psychologiI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metody psychologie Škola:
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AV stručná prezentace.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Výběr pracovníků Úkolem výběru pracovníků je rozpoznat, který z uchazečů bude nejlépe vyhovovat požadavkům obsazovaného pracovního místa.
Sociologický výzkum.
Testování obalu přednáška.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
Spotřebitelský výzkum
Psychologie 2 Pedagogická psychologie
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Metody sociální psychologie
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Skupinové interview (Focus group)
Přehled výzkumných metod
Vůle.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody psychologie
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Úvod do psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Úvod do psychologie Výzkumy Jak nás ovlivňuje hlas, nemáme-li přímý kontakt s mluvčím? Jak ovlivňuje grafické zpracování mapy vnímání a rozhodování.
Získávání a výběr zaměstnanců. Význam lidí ti, kteří vyrábějí ti, kteří rozhodují ti, kteří kradou.
Přijímání zaměstnanců
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nábor a výběr zaměstnanců
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Metody psychologie.
Pedagogicko–psychologická diagnostika
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Speciálně pedagogická diagnostika
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Diagnostické metody.
Úvod do psychologie II. přednáška
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Přednáška 1 Prof. PhDr. I. Čermák,CSc.
Transkript prezentace:

Výzkumné metody v psychologiI

Diagnostická činnost Diagnostická činnost je souhrn postupů a technik jejichž cílem je stanovit diagnózu (psychický stav jedince). Jejím cílem může být např.: …. a to podle konkrétního cíle, kterým může být: Určení stupně vývoje Zjištění příčin odchylného vývoje od věkové normy Zjištění individuálních zvláštností osobnosti Zjištění podstaty, podmínek a příčin individuálních rozdílů Prognóza nebo predikce

Diagnostická metoda Psychodiagnostická metoda = soustava podnětů jimiž záměrně vyvoláváme chování nebo vymezujeme podmínky pro sledování chování (úkony, jednání, slovní odpovědi) zkoumané osoby. Toto chování přesně registrujeme (měříme) a pak z něho usuzujeme na zvláštnosti příslušných psychických procesů, stavů nebo vlastností. (úkolů, situací, otázek),

Kde se používá diagnostická činnost? Zdravotnictví Školství Poradenství Výrobní sféra Služby Doprava Sport Armáda

Zásady práce s diagnostickými metodami Psychodiagnostické metody může zásadně používat jen odborný psycholog, který je povinen respektovat etický kodex. Pokud je použijí osoby nemající příslušnou kvalifikaci, vzniká nebezpečí, že budou poškozeny buď vyšetřované osoby, nebo jiní jednotlivci či instituce.

Psychologické metody Pozorování Experiment Rozhovor Dotazník Anamnéza Sebepozorování, introspekce Rozbor výsledků činnosti Posuzování (rating) a měření Standardizované psychologické metody Projektivní techniky (výsledky školních prací, zájmových činností, umělecká díla, sportovní výkony, množství a kvalita zhotovených výrobků atd.) (testy, osobnostní dotazníky)

Pozorování Pozorování volné x zaměřené Přímé x zprostředkované Zúčastněné x nezúčastněné (naturalistické) Systematické Metoda pozorování spočívá v záměrném a plánovitém vnímání, které je cílevědomě zaměřeno k dosažení určitého cíle. Systematické: Vymezit úkoly pozorování (co má pozorovatel sledovat a zachycovat) Připravit pomůcky pozorování: speciální záznamový arch, kde se v jednotlivých rubrikách nebo smluvenými značkami zachycují sledované projevy učitele a žáků Pro zmenšení subjektivity: několik pozorovatelů Videozáznam, audiozáznam

Experiment Prostředek ke zjišťování kauzálních vztahů mezi proměnnými.

Experiment Klíčové rysy experimentu: nezávislá proměnná (faktor, který měníme) versus závislá proměnná (faktor, který je měřen) experimentální skupina (zasahuje se do průběhu dějů) versus kontrolní skupina (děj probíhá bez zásahu) V experimentálním výzkumu záměrně a plánovitě zasahujeme do zkoumaného dění, abychom jej mohli lépe poznat. Vyvoláme nebo měníme jednu podmínku, ostatní zachováme neměnné. Sledujeme pak změny v projevech zkoumaných osob v závislosti na změnách podmínky. To nám umožňuje zjišťovat zejména příčinné vztahy, působení jednotlivých podmínek a tak dosáhnout hlubšího poznání. Experiment umožňuje ověřovat hypotézy a budovat teorie.

Typy experimentů Laboratorní x v přirozených podmínkách kvaziexperiment Laboratorní (může lépe kontrolovat podmínky a přesněji registrovat projevy zkoumaných osob) V přirozených podmínkách ( v ped. psychologii zejména experimentální vyučování nebo výchova)= v jedné skupině užijeme jedné metody vyučování či výchovy, zpravidla metody nové, jejíž účinky chceme ověřit (= skupina experimentální). Ve druhé skupině užijeme metody tradiční. (=skupina kontrolní či srovnávací). Srovnáváme průběh a výsledky obou skupin. Experiment v přirozených podmínkách může sloužit diagnostickým účelům v praxi.

Rozbor slovních projevů Rozhovor: diagnostický, terapeutický, anamnestický, výzkumný, poradenský, výběrový. Diagnostické interview: neřízené - respondent má volnost ve výběru témat, rozhovor není předem programován. Řízené: examinátor zaměřeným a organizovaným způsobem získává informace o zkoumané osobě. Slovní projevy získáváme: v rozhovoru, dotazníku, psaných textech (slohové úlohy, literární pokusy, ale i v průběhu pozorování a experimentu).

Formy rozhovoru Strukturované interview Polostrukturované interview Nestrukturované interview Volné asociace Standardizovaný rozhovor: postupuje přesně podle předem vypracovaného schématu, rozhovor se musí dotknout určitého počtu otázek, které předkládáme ve stejném sledu i formě. Částečně standardizovaný rozhovor: záměr a cíl rozhovoru je pevně stanoven, uvolňuje se taktika jeho vedení, není nutné dodržovat pořadí a formulaci otázek, je nezbytné dotknout se všech předem stanovených oblastí. Volný rozhovor: směřuje ke konkrétnímu cíli, cesty a prostředky k jeho dosažení nejsou předem stanoveny.

Technika kladení otázek Typy otázek: a) přímé (ano/ne) – ptáme se přímo (Utrácíte zbytečně a často?) b) nepřímé (nedirektivní) – ptáme se opisem, k jádru věci se přibližujeme oklikou (Máte dojem, že někdy neodoláte a koupíte si sice pěknou, ale nepotřebnou věc?) c) projektivní – vycházíme z principu identifikace respondenta s jinými lidmi, do nichž projikují své postoje, názory apod. (Co soudíte o lidech, kteří něco koupí a neuvažují o tom, jestli věc potřebují?)

Dotazníky dotazníky obsahují určité množství otázek nebo tvrzení, které má testovaný jedinec posoudit. Musí se zamyslet nad vlastním prožíváním a vybrat z předložených možností tu nejvýstižnější. Jednodimenzionální x multidimenzionální Dotazníky jsou tvořeny otázkami, na které respondent odpovídá Inventáře jsou tvořeny oznamovacími větami, respondent vyznačuje míru souhlasu Psychodiagnostické metody založené na subjektivní výpovědi osoby o jejích vlastnostech, citech, postojích, názorech, zájmech, způsobu reagování, znalostech atd.

Anamnéza Zjišťování údajů z minulosti jedince, které mají význam pro poznání osobnosti. Jejím cílem je získání a kategorizace relevantních údajů z minulosti, které pomáhají vysvětlit současný stav. Autoanamnéza x heteroanamnéza a) autoanamnéza (subjektivní anamnéza)– zdrojem informací je subjekt sám b) heteroanamnéza (objektivní anamnéza)- informace podávají jiní lidé, většinou příbuzní, spolupracovníci, známí, případně čerpáme z různých záznamů a zpráv

Rozbor výsledků činnosti – analýza produktů Stejný produkt může být u různých osob výsledkem různých psychických vlastností, procesů, stavů, a také jiných vnějších podmínek.

Posuzování (rating) měření Posuzujeme údaje získané pozorováním, přirozeným experimentem, rozborem výsledků činnosti aj. Záleží na posuzovací stupnici. Užívá se stupnic o třech, pěti, šesti nebo sedmi stupních. Posuzování výzkumníkem x sebeposuzování

Standardizované psychodiagnostické metody Především testy a osobnostní dotazníky Jsou standardizované: přesně určeny úkoly předkládané zkoumané osobě a také způsob jejich předkládání, instrukce, vysvětlení, popřípadě způsob a míra pomoci. Přesně je také určen způsob zpracování a hodnocení výsledků. Výsledky z vyšetření jednotlivé osoby srovnáváme s výsledky druhých osob, s normami, které byli zjištěny statistickým zpracováním výsledků velkého počtu osob při standardizaci před zavedením testu do praxe.

Projektivní techniky Vycházejí z předpokladu, že člověk promítá (projikuje) své vnitřní procesy, fantazie i potlačené motivy do předložených mnohoznačných podnětů, takže tyto techniky mohou vést ke zjištění i nevědomých momentů. Např. Rorschachův test TAT (tematicko apercepční test) U dětí např. kresba rodiny, kresba začarované rodiny (členové rodiny zvířata)