Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pedagogicko–psychologická diagnostika

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pedagogicko–psychologická diagnostika"— Transkript prezentace:

1 Pedagogicko–psychologická diagnostika
PhDr. Denisa Denglerová, Ph. D.

2 Základní studijní literatura
Svoboda (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Portál Úvodní kapitoly – cca po stranu 50 plus adekvátní kapitoly k probíraným testům

3 Psychologická diagnostika
Diagnostická činnost – souhrn operací, postupů a technik, jejichž cílem je stanovit diagnózu (psychický stav jedince) Diagnostická činnost – proces, který jde od metody k reakcím (chování) a od reakcí k vlastnostem osobnosti. První část měření a pozorování, druhá část interpretace a hodnocení Psychodiagnostika – pokus o vědecké řešení problému, jak předpovědět to, co se stane určitému člověku (skupině) v budoucnosti (Helmstadter) Největší užitek – predikce na základě toho, co se stalo v minulosti za podobných podmínek

4 Účel psychodiagnostických metod
Prognóza (predikce) – např. přijímací zkoušky, konkurz… Diagnóza – snaha po zlepšení situace a vybrání vhodného zákroku (např. terapeutického), v podstatě obsahuje i modul prognózy Výzkum – cílem není změření individuí, ale spíše zjišťování různých atributů u záměrně zvolených skupin (např. mužů, 6letých dětí, národnostní menšiny,…) Výzkum a data, která přinese, jsou východiskem pro konstrukci nových psychodiagnostických metod

5 Diagnóza Diagnóza může mít určité cíle: určení stupně vývoje
zjištění příčin odchylného vývoje od věkové normy zjištění individuálních zvláštností osobnosti zjištění podstaty, podmínek a příčin individuálních rozdílů prognóza či predikce Diagnóza statická x Diagnóza dynamická (popisující status quo) (postihuje jevy ve vztazích a ve vývoji)

6 Klasifikace diagnostických metod
Klasifikace na základě povahy měřeného rysu (Cronbach, 1960) míry typického chování (obvykle osobnostní charakteristiky, postoje, hodnoty, zájmy…) – neexistují správné odpovědi, odhalování pozice na pomyslné škále (diagnosticky cenná je extrémní pozice) míry maximálního výkonu – jasné správné odpovědi (klíč), předpoklad, že osoba ze sebe vydá ten nejlepší možný výkon, typické pro testování kognitivních funkcí, vědomostní testy apod.

7 Klasifikace diagnostických metod
Klasifikace na základě způsobu měřeného rysu Individuální administrace x skupinové zadávání Metody typu tužka-papír x počítačově administrované testy x performanční metody Verbální metody x neverbální metody (na pomezí verbální instrukce a práce s neverbálním materiálem) Klasifikace na základě způsobu skórování výsledků Objektivní metody (libovolná testující osoba dospěje ke zcela stejnému výsledku) x subjektivní metody hodnocení ponecháno na osobě, která skórování provádí)

8 Klasifikace diagnostických metod
Klasifikace na základě času určeného k práci s diagnostickou metodou rychlostní test – složen z jednoduchých položek (předpoklad, že je jsou schopni vyřešit všichni v dané populaci), získaný skór závisí na tom, kolik úloh daná osoba vyřeší v omezeném čase silový test – sada s obtížnějšími úlohami s teoreticky neomezeným časem řešení oba principy se v praxi mohou kombinovat

9 Klasifikace diagnostických metod
Klinické metody Pozorování Rozhovor Anamnéza Analýza spontánních produktů Testové metody Výkonové testy Testy inteligence Testy speciálních schopností (paměť, kreativita, verbální schopnosti, organicita…) Testy vědomostní (didaktické testy) Testy osobnosti Projektivní testy (verbální, grafické, testy volby) Objektivní testy Dotazníky Posuzovací stupnice Přístrojové metody (detektor lži)

10 Historie testování před naším letopočtem – Čína testování státních úředníků, vysoká úmrtnost 1890 – J. M. Cattel poprvé použil slovo test 1905 Binet-Simonův test – zachycení dětí do zvláštní školy ve Francii 1916 – poprvé použil inteligenční kvocient, poměr mentálního a chronologického věku Army Alfa Army Beta

11 Testové metody Test – standardní postup, při kterém u probanda navozujeme diagnosticky cenné jevy, které registrujeme tak, že je možné výsledky různých probandů srovnávat. (Říčan) Test – objektivní a standardizované měření vzorců chování. (Anastasiová) Test je standardizovaná metoda pro vyšetření duševních funkcí, schopností a osobnosti s možností zachytit jejich stav, změny a poruchy. (Kondáš) Test musí splňovat čtyři kritéria – objektivita, standardizace, reliabilita, validita!!!

12 Klinický x statistický přístup v diagnostice
Statistický přístup – využívá matematické modely, na jejichž základě se formuluje prognóza týkající se nějaké skupiny (postupně může specifikovat až k jednotlivci) Klinický přístup – cílem je prognóza týkající se jednoho konkrétního klienta získáváme co nejvíc informací z mnoha různých zdrojů o jedné osobě

13 Klinický x statistický přístup v diagnostice
Statistický přístup Klinický přístup Intenzivní zkoumání několika rysů Extenzivní informace o jediné osob Všechny informace v podobě členství ve skupinách Lze použít libovolná data Predikce založená na počtu pravděpodobnosti Predikce založená na znalostech teorie chování Predikci jako formální důsledek pozorování může provést i úředník Predikci jako kreativní akt musí provést vysoce zkušená osoba Nelze upotřebit řídké (nahodilé) jevy Nahodilé jevy lze upotřebit


Stáhnout ppt "Pedagogicko–psychologická diagnostika"

Podobné prezentace


Reklamy Google