Školský zákon Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (24.9. 2004)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Vzdělávací soustava ČR
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
PhDr. Ivana Slavíková PedF UK, únor 2013 Program:
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Burkhardtová Marie Kratochvílová Radka Žatecká Klára
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava na výkon povolání
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Vybrané úpravy dle zákona č. 82/2015 Sb. Karel Bárta
Přednáška do předmětu Ekonomika školství 04. listopad 2005
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Individuální vzdělávací plán
Profesní příprava a možnosti zaměstnávání osob s MP Vyhláška č.13 ze dne o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. Podmínky přijetí.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Přijímací řízení pro školní rok 2016/2017 Rámcová kritéria 1. kola Mgr. Jiří Fresser - zástupce ředitele Mgr. Ivan Váňa - výchovný poradce.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
4. Dokumentace školy 561/2004 Sb. (§28) rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku evidenci dětí (školní matrika) doklady o přijímání dětí (spis) vzdělávací.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
9. Tvorba individuálního plánu
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Organizace předškolního vzdělávání
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Normativní financování vztahy a souvislosti
Pedie Co mají společné?.
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Školský zákon Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (24.9. 2004)

Zásady a cíle vzdělávání Rovný přístup ke vzdělávání – občan ČR nebo občan z jiného členského státu EU Zohlednění vzdělávacích potřeb jednotlivce Bezplatné základní nebo střední vzdělávání Hodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených zákonem a vzdělávacími programy Možnost vzdělávání po dobu celého života

Vzdělávací programy Národní program vzdělávání – zpracovává MŠMT ČR Rámcové vzdělávací programy – se zpracovávají pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání Školní vzdělávací programy – podle nich se uskutečňuje vzdšělávání v jednotlivé škole a školském zařízení Akreditovaný vzdělávací program – pro vyšší odborné vzdělávání

Vzdělávací soustava Školy a školská zařízení Vzdělávací soustavu tvoří školy a školská zařízení Škola uskutečňuje vzdělávání podle vzdělávacích programů Druhy škol Mateřská škola Základní škola Střední škola (gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště) Konzervatoř Vyšší odborná škola Základní umělecká škola ZUŠ Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky

Školská zařízení Školské zařízení: Poskytuje služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách Zajišťuje ústavní a ochrannou výchovu Nebo preventivně výchovnou péči (zákon č. 109/2002 Sb. O výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních)

Druhy školských zařízení Školská zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Školská poradenská zařízení Školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání Školská účelová zařízení Výchovná a ubytovací zařízení Zařízení školního stravování Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči

Dlouhodobé záměry Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR – zpracovává MŠMT ČR (www) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji - zpracovává krajský úřad (www) Záměr analyzuje vzdělávací soustavu v kraji a stanovuje cíle a úkoly pro jednotlivé oblasti vzdělávání, strukturu vzdělávací nabídky a návrh na financování vzdělávání a školských služeb v kraji

Vzdělávání příslušníků národnostních menšin Obec, kraj, popř. ministerstvo zajišťuje pro příslušníky národnostních menšich vzdělávání v jazyce národnostní menšiny v MŠ, ZŠ a SŠ Lze zřídit třídu MŠ (8 dětí), ZŠ (10 žáků) nebo SŠ (12 žáků) nebo školu, pokud všechny třídy budou naplněny výše uvedenými min. počty žáků Nejsou-li splněny výše uvedené podmínky, pak může ředitel školy stanovit ve školním vzdělávacím programu předměty nebo jejich části, v nichž se vzdělávání uskutečňuje dvojjazyčně – dvojjazyčné vysvědčení, diplom atd.

Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami § 16 – jedná se o osoby se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním Speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů zjišťuje školské poradenské zařízení Děti, žáci a studenti se speciálními potřebami mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení.

Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Pro žáky a studenty se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním se při přijímání ke vzdělávání a jeho ukončování stanoví vhodné podmínky odpovídající jejich potřebám Při hodnocení žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění Délku středního a vyššího odborného vzdělávání může ředitel školy jednotlivým žákům nebo studentům se zdravotním postižením prodloužit až o dva školní roky.

Děti, žáci a studenti se zdravotním postižením Mají právo bezplatně užívat při vzdělávání speciální učebnice a speciální didaktické a kompenzační učební pomůcky poskytované školou Dětem, žákům a studentům, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání prostřednictvím znakové řeči Dětem, žákům a studentům, kteří nemohou číst běžné písmo zrakem, se zajišťuje právo na vzdělávání s použitím Braillova hmatového písma Dětem, žákům a studentům, kteří se nemohou dorozumívat mluvenou řečí, se zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání pomocí nebo prostřednictvím náhradních způsobů dorozumívání

Děti, žáci a studenti se zdravotním postižením Pro žáky a studenty se zdravotním postižením lze zřídit školy, event. v rámci školy jednotlivé třídy, oddělení nebo studijní skupiny s upravenými vzdělávacími programy Žáci s těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami a žáci s autismem mají právo vzdělávat se v základní škole speciální Ředitel má právo zřídit funkci asistenta pedagoga ve třídě, kde se vzdělává žák se speciálními vzdělávacími potřebami V případě dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a znevýhodněním je nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení

Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat rozšířenou výuku některých předmětů nebo skupin předmětů Ředitel školy může mimořádně nadaného žáka na žádost rodičů (zákon č. 94/1963 Sb. O rodině ve znění pozdějších předpisů) přeřadit do vyššího ročníku. Podmínkou přeřazení je absolvování zkoušek z učiva, které žák nebude absolvovat

Individuální vzdělávací plán Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského pracoviště povolit individuální vzdělávací plán žákovi nebo studentovi, jedná-li se O žáka se speciálními vzdělávacími potřebami O žáka mimořádně nadaného Ve středním vzdělávání a nebo vyšším odborném vzdělávání i z jiných závažných důvodů

Organizace vzdělávání ve školách Mateřská, základní a střední škola se organizačně člení na třídy Vyšší odborná škola se člení na studijní skupiny Konzervatoř a základní umělecká škola na oddělení Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky na kurzy

Formy vzdělávání Základní vzdělávání se uskutečňuje v denní formě vzdělávání Střední a vyšší odborné vzdělávání se uskutečně v denní, večerní, dálkové, distanční a kombinované formě Vzdělání dosažené ve všech formách je rovnocenné Délka dálkového, večerního, distančního nebo kombinovaného vzdělávání je nejvýše o 1 rok delší než doba vzdělávání v denní formě

Formy vzdělávání Denní formou vzdělávání se rozumí výuka organizovaná každý den v pětidenním vyučovacím týdnu v průběhu školního roku Večerní formou - pravidelně několikrát v týdnu v rozsahu 10 až 18 hodin týdně v průběhu školního roku zpravidla odpoldních nebo večerních hodinách Dálkovou formou – samostatné studium spojené s konzultacemi v rozsahu 200 až 220 hodin ve školním roce Distanční formou – samostatné studium prostřednictvím infortmačních technologií, popř. s individuálními konzultacemi Kombinovanou formou – střídání denní a jiné formy vzdělávání stanovené zákonem

Předškolní vzdělávání - cíle Podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku Podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji Podílí se na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů Vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání Napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje před vstupem do základního vzdělávání Poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami

Předškolní vzdělávání - organizace Předškolní vzdělávání se organizuje zpravidla pro děti od tří do šesti let K předškolnímu vzdělávání se přijímají přednostně děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky O přijetí dítěte se zdravotním postižením rozhodne ředitel mateřské školy na základě písemného vyjádření školského poradenského zařízení, popř. registrujícího lékaře pro děti a dorost

Povinnost školní docházky Školní docházka je povinná po dobu devíti školních roků Odklad povinné školní docházky – pokud je žádost rodičů doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře (max. do 8 let věku dítěte) Jiný způsob plnění povinné školní docházky Individuální vzdělávání (povoleno pouze na prvním stupni) Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením – je stanoven takový způsob vzdělávání, který odpovídá duševním a fyzickým možnostem dítěte, a to na základě doporučujícího posouzení odborného lékaře a školského poradenského zařízení. Krajský úřad zajistí odbornou pomoc při vzdělávání, a to zejména pedagogickou a metodickou.

Základní vzdělávání - cíle Žáci si mají osvojit potřebné strategie učení Na jejich základě mají být motivování k celoživotnímu učení Mají se naučit tvořivě myslet, řešit přiměřené problémy Účinně komunikovat a spolupracovat Chránit své duševní i fyzické zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí Být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám Poznávat své schopnosti a reálné možnosti Uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění

Základní vzdělávání - stupně vzdělání Stupeň základního vzdělání získá žák úspěšným ukončením vzdělávacího programu základního vzdělávání v základní škole na nižším stupni šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo V odpovídající části osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře Úspěšným ukončením kurzu pro získání základního vzdělávání uskutečňovaného v základní nebo střední škole Ukončením vzdělávacího programu základního vzdělávání v základní škole speciální získá žák základy vzdělání

Základní vzdělávání - organizace Základní vzdělávání v základní škole má devět ročníků a člení se na první a druhý stupeň (1-5, 6-9) Základní vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením, kteří se vzdělávají ve třídách nebo školách s upraveným vzdělávacím programem, může s předchozím souhlasem ministerstva trvat deset ročníků (1-6, 7-10)

Přípravné třídy základní školy Obec nebo kraj může zřizovat se souhlasem krajského úřadu přípravné třídy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které jsou sociálně znevýhodněné a u kterých je předpoklad, že zřazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj (min. 7 dětí) O zařazování žáků do přípravné třídy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení. Obsah vzdělávání v přípravné je součástí školního vzdělávacího programu.

Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením, s více vadami a s autismem Žáci s těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami a žáci s autismem se mohou vzdělávat v základní škole speciální, a to Se souhlasem zákonného zástupce A na základě písemného doporučení odborného lékaře a školského poradenského zařízení

Průběh základního vzdělávání - § 49 Ředitel školy může převést žáka do vzdělávacího programu základního vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením nebo do vzdělávacího programu základní školy speciální Na základě písemného doporučení odborného lékaře a školského poradenského zařízení pouze s předchozím souhlasem zákonného zástupce žáka Ředitel školy je povinen informovat o rozdílech ve vzdělávacích programech

Průběh základního vzdělávání - § 50 Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu Zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu V předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na písemné doporučení registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře Žákovi, který se nemůže pro svůj zdravotní stav po dobu delší než dva měsíce účastnit vyučování, stanoví ředitel takový způsob vzdělávání, který odpovídá možnostem žáka nebo mu může povolit vzdělávat se podle individuálního vzdělávacího plánu.

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků Hodnovcení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů U žáka s vývojovou poruchou učení rozhodne ředitel o použití slovního hodnocení žáka na základě žádosti zákonného zástupce žáka Výsledky vzdělávání žáka v základní škola speciální se hodnotí slovně

Školská poradenská zařízení Školská poradenská zařízení zajišťují pro děti, žáky a studenty a jejich zákonné zástupce, pro školy a školská zařízení informační, diagnostickou, poradenskou a metodickou činnost Poskytují odborné speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické služby, preventivně výchovnou péči Napomáhají při volbě vhodného vzdělávání dětí, žáků nebo studentů a přípravě na budoucí povolání Spolupracují s orgány sociálně-právní ochrany dětí a orgány péče o mládež a rodinu, zdravotnickými zařízeními, popř. s dalšími orgány a institucemi

Přechodná ustanovení § 185 Zvláštní škola podle dosavadních právních předpisů je základní školou podle tohoto zákona Pomocná škola podle dosavadních právních předpisů je základní školou speciální podle tohoto zákona Střední odborné učiliště, gymnázium, střední odborná škola, učiliště, střední speciální škola, odborné učiliště a praktická škola podle dosavadních předpisů jsou střední školou podle tohoto zákona