ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.1020 NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Charakteristiky polohy
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Statistický soubor, jednotka, znak.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Geometrická posloupnost
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 10 Algebraické vzorce II
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 02 Nulový bod
ROVNICE a NEROVNICE 04 Soustavy rovnic I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 01 Lineární rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 18 Odmocniny I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 12 Rovnice v součinovém tvaru MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 03 Prvočíslo a číslo složené MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 20 Intervaly MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 03 Vyjádření neznámé MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 01 Hodnota výrazu MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 13 Reálná čísla I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 05 Soustavy rovnic II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 15 Exponenciální rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 17 Mocniny III MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Algebraické vzorce III
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 09 Algebraické vzorce I
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 19 Goniometrické rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 12 Procenta MěSOŠ Klobouky u Brna. ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 14 Lomené výrazy II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ČÍSELNÉ OBORY 02 Přirozená čísla MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 08 Kvadratické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 06 Dělení mnohočlenů MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 20 Goniometrické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
STATISTIKA 1. MOMENTY Vztah mezi momenty v rámci skupin a celku Data rozdělena do několika skupin S 1, …, S k Počty objektů v jednotlivých skupinách n.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výpočet aritmetického průměru Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuŠkola pro 21. století Číslo a název šablony klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ČÍSELNÉ OBORY 16 Mocniny I
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 13 Lomené výrazy I
Statistika 2.cvičení
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 08 Vytýkání II
JIHOMORAVSKÝ KRAJ – PRŮMĚRNÁ RYCHLOST
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do škol ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Mgr. Vítězslav Kurz TEMATICKÁ OBLAST: Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika NÁZEV DUMu:Charakteristiky polohy POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:18 KÓD DUMu:VY_32_INOVACE_2_3_18_KUR DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro použití v předmětu Seminář z matematiky, který je vyučován ve 3. a 4. ročníku. Je vytvořena k použití ve vyučovací hodině, je možno ji však použít i k samostudiu při přípravě k maturitě.

Doporučené vzorce

Charakteristiky polohy Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 2, 3, 1, 1, 1. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus. Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Př.3: Řidič jel do cílového místa průměrnou rychlostí 80 km/h. Zpět jel tu samou trasu průměrnou rychlostí 90 km/h. Určete jeho průměrnou rychlost na celé trase.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus. a) Aritmetický průměr určíme tak, že provedeme součet všech hodnot a vydělíme počtem těchto hodnot.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus. a) Aritmetický průměr určíme tak, že provedeme součet všech hodnot a vydělíme počtem těchto hodnot. Při větším počtu hodnot malého množství druhů (1-5), je dobré spočítat tzv. vážený aritmetický průměr. Spočítáme kolik kterých známek je.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus. a) Aritmetický průměr určíme tak, že provedeme součet všech hodnot a vydělíme počtem těchto hodnot. Při větším počtu hodnot malého množství druhů (1-5), je dobré spočítat tzv. vážený aritmetický průměr. Spočítáme kolik kterých známek je. 1-7x 2-6x 3-3x 4-3x 5-1x

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus. a) Aritmetický průměr určíme tak, že provedeme součet všech hodnot a vydělíme počtem těchto hodnot. Při větším počtu hodnot malého množství druhů (1-5), je dobré spočítat tzv. vážený aritmetický průměr. Spočítáme kolik kterých známek je. 1-7x 2-6x 3-3x 4-3x 5-1x Celkem je tedy 20 známek. Určíme aritmetický průměr.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus. b) Určíme modus. Modus je hodnota, která se vyskytuje nejčastěji.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus. b) Určíme modus. Modus je hodnota, která se vyskytuje nejčastěji. Známka 2 se vyskytuje 7x, tedy nejčastěji.

Příklad 1 Př.1: Student Jirka dostal z matematiky následující známky: 1, 2, 1, 3, 2, 4, 2, 1, 2, 4, 5, 2, 2, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 4. a) Vypočítejte aritmetický průměr těchto známek b) Určete modus. b) Určíme modus. Modus je hodnota, která se vyskytuje nejčastěji. Známka 2 se vyskytuje 7x, tedy nejčastěji. Modus je tedy číslo 2. Poznámka: Pozor, modus je číslo, které se vyskytuje nejčastěji nikoliv počet jeho výskytu! Toto je častý omyl.

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Nejdříve je potřeba si uvědomit, že nelze vypočítat průměrný růst zisku firmy jako aritmetický průměr.

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Nejdříve je potřeba si uvědomit, že nelze vypočítat průměrný růst zisku firmy jako aritmetický průměr. Jde totiž o relativní změny vůči předchozímu období, tyto změny tedy nelze sčítat!

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Nejdříve je potřeba si uvědomit, že nelze vypočítat průměrný růst zisku firmy jako aritmetický průměr. Jde totiž o relativní změny vůči předchozímu období, tyto změny tedy nelze sčítat! Pro tento příklad zvolíme tedy jinou charakteristiku polohy a to geometrický průměr. Přírůstky (poklesy) vyjádříme desetinným číslem:

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Nejdříve je potřeba si uvědomit, že nelze vypočítat průměrný růst zisku firmy jako aritmetický průměr. Jde totiž o relativní změny vůči předchozímu období, tyto změny tedy nelze sčítat! Pro tento příklad zvolíme tedy jinou charakteristiku polohy a to geometrický průměr. Přírůstky (poklesy) vyjádříme desetinným číslem: ,05 (jelikož je to růst o 5 % )

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Nejdříve je potřeba si uvědomit, že nelze vypočítat průměrný růst zisku firmy jako aritmetický průměr. Jde totiž o relativní změny vůči předchozímu období, tyto změny tedy nelze sčítat! Pro tento příklad zvolíme tedy jinou charakteristiku polohy a to geometrický průměr. Přírůstky (poklesy) vyjádříme desetinným číslem: ,05 (jelikož je to růst o 5 % ) ,98 (jelikož jde o pokles o 2 % )

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Nejdříve je potřeba si uvědomit, že nelze vypočítat průměrný růst zisku firmy jako aritmetický průměr. Jde totiž o relativní změny vůči předchozímu období, tyto změny tedy nelze sčítat! Pro tento příklad zvolíme tedy jinou charakteristiku polohy a to geometrický průměr. Přírůstky (poklesy) vyjádříme desetinným číslem: ,05 (jelikož je to růst o 5 % ) ,98 (jelikož jde o pokles o 2 % ) ,99 (jelikož jde o pokles o 1 % )

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Nejdříve je potřeba si uvědomit, že nelze vypočítat průměrný růst zisku firmy jako aritmetický průměr. Jde totiž o relativní změny vůči předchozímu období, tyto změny tedy nelze sčítat! Pro tento příklad zvolíme tedy jinou charakteristiku polohy a to geometrický průměr. Přírůstky (poklesy) vyjádříme desetinným číslem: ,05 (jelikož je to růst o 5 % ) ,98 (jelikož jde o pokles o 2 % ) ,99 (jelikož jde o pokles o 1 % ) ,03 (jelikož jde o růst o 3 % )

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Nejdříve je potřeba si uvědomit, že nelze vypočítat průměrný růst zisku firmy jako aritmetický průměr. Jde totiž o relativní změny vůči předchozímu období, tyto změny tedy nelze sčítat! Pro tento příklad zvolíme tedy jinou charakteristiku polohy a to geometrický průměr. Přírůstky (poklesy) vyjádříme desetinným číslem: ,05 (jelikož je to růst o 5 % ) ,98 (jelikož jde o pokles o 2 % ) ,99 (jelikož jde o pokles o 1 % ) ,03 (jelikož jde o růst o 3 % ) ,01 (jelikož jde o růst o 1 % )

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Z těchto čísel: 1,05 ; 0,98 ; 0,99 ; 1,03 ; 1,01. vypočítáme geometrický průměr.

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa. Z těchto čísel: 1,05 ; 0,98 ; 0,99 ; 1,03 ; 1,01. vypočítáme geometrický průměr. Tedy jako pátou odmocninu (protože těchto členů je 5) ze součinu těchto čísel.

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa.

Příklad 2 Př.2: Firma Alfa s.r.o. zaznamenala v posledních pěti letech následující meziroční relativní přírůstky (poklesy) zisku: 2008-růst o 5%, 2009-pokles o 2 %, 2010-pokles o 1 %, 2011-růst o 3 %, 2012-růst o 1 %. Vypočítejte průměrný roční růst (pokles) zisku firmy Alfa.

Příklad 3 Př.3: Řidič jel do cílového místa průměrnou rychlostí 80 km/h. Zpět jel tu samou trasu průměrnou rychlostí 90 km/h. Určete jeho průměrnou rychlost na celé trase. Opět si musíme uvědomit, že v tomto příkladu nepoužijeme aritmetický ani geometrický průměr.

Příklad 3 Př.3: Řidič jel do cílového místa průměrnou rychlostí 80 km/h. Zpět jel tu samou trasu průměrnou rychlostí 90 km/h. Určete jeho průměrnou rychlost na celé trase. Opět si musíme uvědomit, že v tomto příkladu nepoužijeme aritmetický ani geometrický průměr. Cestou zpět jel řidič totiž rychleji, tedy nestrávil stejný čas na cestě tam jako na cestě zpět.

Příklad 3 Př.3: Řidič jel do cílového místa průměrnou rychlostí 80 km/h. Zpět jel tu samou trasu průměrnou rychlostí 90 km/h. Určete jeho průměrnou rychlost na celé trase. Opět si musíme uvědomit, že v tomto příkladu nepoužijeme aritmetický ani geometrický průměr. Cestou zpět jel řidič totiž rychleji, tedy nestrávil stejný čas na cestě tam jako na cestě zpět. Na tento typ úlohy tedy použijeme tzv. harmonický průměr.

Příklad 3 Př.3: Řidič jel do cílového místa průměrnou rychlostí 80 km/h. Zpět jel tu samou trasu průměrnou rychlostí 90 km/h. Určete jeho průměrnou rychlost na celé trase.

Příklad 3 Př.3: Řidič jel do cílového místa průměrnou rychlostí 80 km/h. Zpět jel tu samou trasu průměrnou rychlostí 90 km/h. Určete jeho průměrnou rychlost na celé trase.

Příklad 3 Př.3: Řidič jel do cílového místa průměrnou rychlostí 80 km/h. Zpět jel tu samou trasu průměrnou rychlostí 90 km/h. Určete jeho průměrnou rychlost na celé trase.

Závěrečná strana