Facility Management úvod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pilsen Steel s.r.o. Procesní přistup, PQM -vyhodnocení
Advertisements

HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Audit administrativních činností
Facility Management Daniel Macek
Facility management ČSN EN
Historické etapy vývoje managementu
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Outsourcing a Facility Management
Ekonomika informačních systémů
SCHÉMA MODELU PERSONÁLNÍ PRÁCE VE SKUPINĚ ČEZ
Předmět: Řízení podniku 1
DEVELOPMENT DVP - 6 Facility management LS 2009
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Facility Management úvod
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
FACILITY MANAGEMENT Přehled literatury.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Management systému řízení kvality
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Organizace a organizování podniku
Manufacturing Execution Systems
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Dobré odpoledne.
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Management - Organizování
1 Pedagogické kolegium Program 1. Dislokace FPH v rajské budově Dislokace FPH v rajské budově 2. Informace o setkání studentů s vedením.
Technicko-ekonomický software Buildpass pro údržbu a obnovu objektů
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Management bk 505, bp 505.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Ekonomika malých a středních podniků
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Transkript prezentace:

Facility Management úvod Daniel Macek Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví, Fakulta stavební, ČVUT v Praze

Podstata FM FM je v principu aplikován řadu století Facility snadnost, lehkost, obratnost, dovednost, poddajnost, přístupnost, výhodu, vhodné zařízení, prostředek, plynulost, zručnost, nadání, talent a vlohy Management vedení, správa, řízení, obratné zacházení či řízení význam nelze zachytit překladem

Historie FM kořeny FM – USA správci majetku, správci budov, správci administrativy 70. léta – velkoplošné kanceláře květen 1980 – Ann Arbor setkání zájemců o FM – vznik National Facility Management Association 1981 – International Facility Management Association (IFMA) komplexní pojetí podpůrných procesů

Historie FM Evropa počátek 90tých let VB, skandinávské země, Francie, Benelux o 5 let později německy hovořící země východní Evropa – Maďarsko 1998 (HUFMA) první postkomunistický stát začleněný do IFMA ČR v roce 2000 IFMA dnes – 18 tis. členů z 67 států

Vývoj FM

Definice „3P“ procesy + pracovníci + prostory

Synergie „3P“ pracovníci + procesy + prostory identické ve všech oborech řízení + prostory specifické pro FM správa + zajištění veškerého komfortu velikost, členění, technické vybavení, IT propojení

Sjednocení termínu FM v EU ? Property mng. Asset mng. optimální využití majetku a aktiv optimální využití prostor Provoz, technologie, správa majetku Facility mng.

Definice FM ČSN EN 15221 Číslo normy Název části normy Rok vydání Definice a terminologie 2007 EN 15221 – 2 Průvodce přípravou FM služeb EN 15221 - 3 Kvalita ve facility managementu 2011 EN 15221 – 4 Kategorizace facility managementu EN 15221 – 5 Procesy ve facility managementu EN 15221 – 6 Měření prostor ve facility managementu EN 15221 – 7 Benchmarking ve facility managementu v přípravě

ČSN EN 15221-1 Termíny a definice Co je Facility management a čemu slouží Definice a terminologie pojmů z oblasti FM Jaké FM služby jsou do oblasti FM přiřazovány Co je cílem Facility managementu Kdo je kdo v oblasti řízení FM Jaké úrovně řízení v FM rozeznáváme Jaký je vztah FM k základní činnosti podniku

Definice FM ČSN EN 15221-1 „Termíny a definice“ Facility management představuje integraci činností v rámci organizace k zajištění a rozvoji sjednaných služeb, které podporují a zvyšují efektivnost její základní činnosti.

ČSN EN 15221-1 Termíny a definice stanovení termínů v oblasti FM s cílem: zlepšení komunikace mezi subjekty zvýšení efektivity základních procesů a FM-procesů, jakož i kvalitu jejich výstupů rozvíjet nástroje a systémy

Model facility managementu

FM na provozní úrovni vytvořit koncovým uživatelům požadované prostředí monitoruje a kontroluje dodávky služeb v souladu se SLA (Service level agreement) sbírá relevantní data pro hodnocení výkonů přijímá zpětnou vazbu od koncových uživatelů registruje nové požadavky na služby komunikace s poskytovateli služeb na provozní úrovni pravidelně podávané hlášení o své činnosti na taktickou úroveň

FM na taktické úrovni implementování a monitorování strategických směrnic připravují se obchodní a rozpočtové plány optimalizuje se používání zdrojů definují se SLA a KPI (Key perfomance indicators) pro jednotlivé služby

FM na strategické úrovni dosáhnout dlouhodobých cílů organizace definovat FM – strategii a politiku vypracování příručky pro prostory, majetek, procesy a služby iniciovány smlouvy o úrovni služeb (SLA) sbíhají se sem agregované KPI analyzován vliv podpůrných činností na primární aktivity celkový dohled nad celou FM organizací

Struktura facility managementu

FM - interdisciplinární obor zahrnující: Architekturu a stavební projektování, strukturální a materiálové inženýrství Interiérová architektura a optimalizace ploch Technická zařízení budov, integrované řízení TZB, Tepelná technika budov, energetické bilance budov, materiálů a prvků, vzájemná interakce stavebních materiálů a jejich umístění v budovách Řízení přístupu a pohybu po budově (Informační systémy budovy) Správu a údržbu budov a zařízení Inteligentní budovy a inteligentní stavební materiály Základy ekologie, zelené technologie, trvale udržitelné budovy a trvale udržitelné stavění

FM - interdisciplinární obor zahrnující: Systémové řízení a teorii řízení, kybernetiku CAD systémy GIS systémy Building Information Modelling a Enterprise Information Modelling Ekonomiku stavebnictví (financování a rozpočtování, klasifikace produkce), správu a údržbu budov Projektové řízení, rozvrhování kapitálu a feasibility studie Obecnou ekonomii Informatiku a teorii informací a komunikační a informační systémy …

Výhody FM uvolnění kapacit hlavnímu předmětu podnikání získání výhody nízkých nákladů v celém hodnotovém řetězci zeštíhlení organizační struktury odpovědnost za zajištění podpůrných činností přechází na dodavatele snížení počtu vlastních pracovníků zvýšení kontroly a prověření spektra podpůrných činností – objevení rezerv (prostorové, procesní)

Výhody FM zlepšení pracovního prostředí zkvalitnění služeb uvnitř organizace potlačením nerentabilních činností zvýšení EID (Electronic Data Interchange ) a interaktivní komunikace nalezení nových možností využití nemovitostí

Facility manažer řídící pracovník, který se zabývá podpůrnými činnostmi stojí v čele útvaru (správa majetku, budov, objektů nebo řízení podpůrných činností) odpovídá za plnění úkolů primárním posláním je vyladit vazby mezi „3P“ znalosti principů obchodní administrativy, architektury, humanitních a technických věd dokonale pochopit potřeby základního obchodního nebo výrobního procesu

Typy facility managera Facility manažer společnosti partner na straně klienta zdá detailně core business koncepci, strategii, plánování a controlling Facility manažer dodavatelské společnosti garantem bezchybného chodu podpůrných činností

Facility manager ve struktuře řízení Liniový facility manageři (operativní) na úrovni středisek, provozů, objektů vedení při plnění každodenních úkolů vykonávají kontrolu, napravují chyby, řeší problémy např. dispečeři speciálních činností – úklid, ostraha, údržba

Facility manager ve struktuře řízení Střední facility manageři (taktičtí) řízení liniových manažerů (případně i řadových pracovníků) objektový manažer, vedoucí provozu, vedoucí střediska, vedoucí útvaru koordinují vykonávané úkoly v souladu s plány a strategickými cíly organizace

Facility manager ve struktuře řízení Vrcholoví facility manažeři (TOP) odpovídají za celkovou výkonnost FM-firmy generální ředitelé, odborní ředitelé, ředitelé divizí nebo náměstci ředitelů formulují organizační strategie organizují, vedou lidi a kontrolují plnění cílů

Postavení facility managera ve firmě

Komunikace facility managera s klientem naslouchání pochopit názory vedení – naučit se jejich řeči není to jejich a náš pohled na věc prodat svůj úspěch vést si evidenci o úspěších a prezentovat je klientovy vědět jak lobovat

Komunikace facility managera s klientem návrat investic pořízené investice podložit čísly, jak se ovlivní ziskovost přidaná hodnota jaká je přidaná hodnota FM v relaci s cíli firmy spokojenost zákazníků sledovat spokojenost a získat odezvu identifikovat místa pro zlepšení

Osnova certifikačních zkoušek dle IFMA

Osnova certifikačních zkoušek dle IFMA