I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Hodnocení škol a školských zařízení
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Vzájemná hospitační činnost
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Personální plán pro podnikatelský plán
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Nová závěrečná zkouška 2 Individuální projekt národní Kulatý stůl, MŠMT,
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov vznikla v rámci projektu: „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov“ Jak na společné.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Systém zajišťování kvality na UK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Projekt Impuls / Seminář
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
Projekt Impuls / Seminář
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Komplexní systém hodnocení
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Model intenzivní podpory
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské vzdělávání: doporučení pro vedení škol (představení metodického materiálu IPN Kvalita) Telč Lenka Valová

IPN Kvalita oblast vzdělávání Kvalita = stupeň naplnění požadavků → Provázanost výstupů z učení, způsobů vzdělávání a způsobů hodnocení Projekt nabízí tři metodiky pro využití -Pedagogů -Vedení škol -Tvůrců vzdělávací politiky I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

PREMISA Základním předpokladem použití předkládané metody hodnocení úrovně vzdělávacího procesu je, že jsou obory/programy a jejich předměty popsány výstupy z učení podle metodiky Q-Ram a je hodnoceno jejich dosahování. Vstupní úroveň stejně jako míru postupného zvyšování úrovně naplnění tohoto předpokladu je třeba vyhodnotit pomocí doporučených kritérií I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

PREMISA Hodnocení vzdělávacího procesu jakožto základní činnosti vysokých škol je třeba chápat jako proces komplexního, trvalého a nejednoduchého obsahu který nelze úspěšně zahájit a realizovat bez všestranné podpory ze strany vedení školy, která reformu kurikula uchopí jako nástroj zvyšování kvality, nikoliv jako formální cíl kampaňovitého charakteru Škola, která se rozhodne jít touto cestou zvyšování kvality vzdělávacího procesu musí učinit řadu opatření v oblasti: - strategických a dalších řídících dokumentů, - personálního rozvoje, - materiálního a IT zajištění výuky I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

KRITÉRIA Postupné zvyšování úrovně plnění doporučených kritérií je možno považovat za ukazatel reálného stavu, ve kterém se jednotlivá škola v dané oblasti nachází Důležité přitom je sledovat postupně gradující úroveň odpovědi na daná kritéria Zapojení níže doporučených subjektů do tohoto hodnocení kritérií, neboť tak lze podstatně zvýšit validitu výsledného hodnocení jejich naplněnosti. I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

Oblast strategických a dalších řídících dokumentů: Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti a jeho každoroční aktualizace – základ komplexního přístupu Institucionální plán školy: - organizační zajištění - finanční + materiální Zajištění metodické pomoci na různých úrovních řízení Klíčové postavení proděkanů pro studijní záležitosti Vybudování a systematické využívání potřebných informační cesty (od studentů, absolventů, zaměstnavatelů…) pro získávání zpětné vazby I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

Oblast strategických a dalších řídících dokumentů: Je součástí strategických dokumentů VŠ na úrovni celoškolské/fakultní/ katedrální reforma kurikula studijních programů/oborů a jejich předmětů na bázi výstupů z učení a hodnocení jejich dosahování? Kdo hodnotí: akademické senáty a kolegia rektora, děkana, vedoucí kateder Je realizace této reformy metodicky zabezpečována celoškolsky/fakultně/ katedrálně? Kdo hodnotí: kolegia rektora, děkanů, vedoucí kateder, pedagogové I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

Oblast strategických a dalších řídících dokumentů: Jsou na škole/fakultě/katedře vybudovány a systematicky využívány potřebné informační cesty ( od studentů, absolventů, zaměstnavatelů..) pro získávání zpětné vazby o dosažení výstupů z učení ve znalostech, dovednostech a způsobilostech studentů a absolventů? Kdo hodnotí: kolegia rektora, děkanů, vedoucí kateder, studenti, absolventi, zaměstnavatelé I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

Oblast personálního rozvoje reforma vzdělávacího procesu - obsahová i časová náročnost její přípravy, vlastního uskutečňování, vyhodnocování a následného dopracovávání musí být promítnuta do pedagogického výkonu v rámci úvazku pedagoga a jeho mzdového ohodnocení – musí se stát součástí priorit práce pedagoga bez takové motivace a soustavné metodické podpory nelze reformu systematicky zahájit a zejména dlouhodobě realizovat (nesmí být podložena pouze „úkolem“ provést úpravy kurikula předmětů v rámci jednorázové kampaně v informačních systémech) otázka vlastní pedagogické připravenosti VŠ pedagogů k provedení reformy (odborná x pedagogická kompetence) I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

Oblast personálního rozvoje Jsou pedagogové vysoké školy/fakulty/katedry motivovaní a metodicky připravení pro provedení reformy kurikula jednotlivých předmětů /oborů/studijních programů? Kdo hodnotí: pedagogové, děkani Promítají se důsledky reformy výuky do personálních a mzdových podmínek činnosti pedagogů? Kdo hodnotí: pedagogové, děkani I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

Oblast materiálního a IT zajištění výuky: Změny způsobů vzdělávání provedené v rámci reformy kurikula jednotlivých předmětů/oborů nutně přinesou požadavky na úpravu stávajícího materiálního zajištění výuky – prostorové dispozice, technologie, pomůcky, výukový spotřební materiál atd. Tyto požadavky, resp. jejich dlouhodobější nenaplnění, mohou vést k pouze formálnímu provedení reformy. Na straně druhé nebude z pozice katedry/fakulty/školy finančně jednoduché je zabezpečit. Využití možností informačních systémů při tvorbě a aktualizaci, provázanosti a úplnosti obsahu dokumentace jednotlivých výukových celků – předmět, obor, studijní program.. I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

Oblast materiálního a IT zajištění výuky: Promítají se změny způsobu výuky provedené v rámci reformy kurikula jednotlivých předmětů/oborů/ do oblasti materiálního zajištění výuky? Kdo hodnotí: pedagogové, děkani Jsou v rámci studijních informačních systémů školy a výukových SW vytvořeny pro pedagogy a studenty uživatelsky příznivé podmínky pro vytváření a používání výstupů z učení a nových způsobů výuky a hodnocení studentů? Kdo hodnotí: pedagogové, studenti, děkani I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

DĚKUJI ZA POZORNOST kompletní informace o výstupech IPN Kvalita v oblasti vzdělávání dostupná: -mezinárodní konference 23. a publikace Jak rozvíjet kvalitní vysokoškolské vzdělávání - Doporučení pro vyučující, vedení škol a vzdělávací politiku - Diseminační semináře 6. a 13. května Praha, Brno I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í