Znečištění životního prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt VODA, VODA.... Znečištění našich vod Zpracovaly :
Advertisements

VODA 8. třída.
Vliv člověka na životní prostředí
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Znečišťování a ochrana vody Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu.
Chemické zatížení krajiny
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Ústav technologie vody a prostředí
Znečišťování vodních zdrojů.
Základní vzdělání - 2. stupeň
Biomonitoring volných vod Schrems Kvalita vody – mikrobiologická fyzikální chemická biologická nezávadnost barva chuť zápach.
Znečišťování ovzduší Karel Severa.
Globální svět.
22.Března. VODA Dnes má totiž svátek voda - životodárná tekutina. Pro někoho samozřejmostí, pro jiné vzácnost. Přejeme vodě, aby si každý člověk denně.
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Technologie na úpravu pitné vody Eva Košarišťanová.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Kontaminace (znečištění) vody
Oceánobiologie III. Moře a člověk. Co všechno člověk dokáže !  Technické zásahy do pobřeží a v šelfu  Znečištění –Eutrofizace –Ropa a ropné uhlovodíky.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Ohrožování základních složek biosféry
Znečištění půdy a potravin
ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
Definice, která je zakotvena v zákoně 258 a vyhlášce ministerstva zdravotnictví ČR 252. Pitná voda „je zdravotně nezávadná voda, která ani při trvalém.
Fázové interakce Důležité fázové interakce Skupenství
Ing. Eliška Kotíková Kokořínsko,
Voda ( environmentální příručka – 5.ročník )
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Narušení ozónové vrstvy
Biochemie a odpady Problémy –Ovlivnění rovnovážného stavu –Vyčerpávání zdrojů –Produkce odpadů –Možné následky – poškozování ŽP Řešení –Prevence – technologická.
OCEÁNY.
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana vod – voda jako zdroj Voda jako zdroj.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Hydrosféra základní složka života
Globální problémy - Politická ekonomie Úvod do mezinárodních vztahů 2011.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Mikroorganismy v životním prostředí
Voda a vzduch 1. VODA RZ
Znečištění hydrosféry Lukáš Tureček,Lucie Tomečková A.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Anotace Prezentace slouží k přehledu tématu problémy životního prostředí a jejich řešení - voda Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění vody Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ústav technologie vody a prostředí Jan Bartáček D ECENTRALIZOVANÉ ZPRACOVÁNÍ.
VODA vodárna a čistírna odpadních vod Jaké existují druhy vod dle obsahu nečistot? pitná - musí být zdravotně nezávadná - získává se z podzemí či úpravou.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Znečištění vzduchu dopravou
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Problémy Ozónové vrstvy.
Environmentální problémy
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
3.2 Není voda jako voda Vodu člověk využívá k nejrůznějším účelům. Podle toho rozlišujeme vodu na pitnou, užitkovou a odpadní. PITNÁ VODA - zdravotně.
Transkript prezentace:

Znečištění životního prostředí Voda Typy polutantů Chemické Anorganické Živiny (dusičnany, fosfáty) Težké kovy Radionuklidy Organické DCE, TCE, PCE Herbicidy, pesticidy Ropné uhlovodíky, PAH Fyzikální Sedimenty Termální Biologické Kyslík spotřebovávající látky (komunální odpad) Patogeny

Znečištění životního prostředí Znečištění prostředí je univerzální a globální problém Není omezeno pouze na některá prostředí Není omezeno na „rozvinuté“ nebo „nerozvinuté“ země Kontaminant Chemická látka, jejíž koncentrace přesahuje pozadí a nemá škodlivé účinky. Polutant Chemická látka, jejíž koncentrace přesahuje pozadí a má škodlivý účinek. Problémy životního prostředí v rozvinutých zemích Fosilní paliva (získávání, zpracování, užití) Dolování Zpracování Zemědělství Nukleární zbraně Problémy životního prostředí v nerozvinutých zemích Přelidnění Nedostatek vody Špatné postupy v zemědělství Slabé ekonomiky

Voda - historie Standardy kvality vody Kategorie v polovině 19. století - zájem o čistotu vody: přenos nemocí (cholera, tyfus, úplavice, žloutenka) vodou znečištěnou komunálním odpadem ve velkých městech – čištění vody sedimentací a filtrací 1888 – Dr. Albert R. Leeds – patentován proces čištění vody chlorováním – zabíjení bakterií odpadní vody zabíjely ryby: vysoká BSK (BOD) odpadní vody: vysoký obsah fosfátů a dusičnanů – eutrofizace Standardy kvality vody WHO – World Health Organization (Ženeva) Ministerstvo životního prostředí ČR (pitná voda, povrchové vody) EPA – Environmental Protection Agency (USA) Kategorie Pitná voda Rekreační voda (plný a částečný tělesný kontakt) Voda v životním prostředí Zemědělské užití (zavlažování, pitná voda pro zvířata)

Znečištění Především chemikálie, zvláště nebezpečné v aridních oblastech (objem povrchové vody < objem podzemní vody) Zemědělské pesticidy Hnojiva Průmyslové odpady Důlní vody aktivních a uzavřených dolů USA 40 % sladkých vod nepoužitelných pro nesplnění některého kriteria jen 56 % říčních vod může být užito pro všechny účely 37 státu uzavřelo 371 rekreačních oblastí (plavání) jen 2 % vod Velkých jezer (20 % světových sladkých vod) může být užito pro všechny účely jen 20 % pobřežních vod USA dovoluje koupání

Rusko a další bývalé státy SSSR Evropa Rýn 1970 1988 t/rok t/rok Cd 207 2,8 Pb 1800 600 Zn 12600 3800 ČR na začátku 90. let Labe: 20-150 mg/l dusičnanů 300 mg/l dusičnanů v podzemních vodách na 123 místech řek ČR překročeny limity těžkých kovů na 57 místech řek ČR překročeny limity fenolů na 169 místech řek ČR překročeny limity ropných látek na 100 místech řek ČR překročeny limity radioaktivity pro 2 500 míst osídlení (2,5 milionů lidí) nebyly k dispozici čističky Rusko a další bývalé státy SSSR 75 % povrchových vod nelze užít jako pitné 50 % pitné vody nesplňuje limity 30 % podzemních vod překračuje standardy pro dusičnany, pesticidy a těžké kovy těžké znečištění radioaktivitou na mnoha místech

Oceány Hlavní problémy Negativní důsledky Polutanty povrchových vod a atmosféry končí v oceánech Největší nebezpečí nehrozí od událostí, které jsou zmiňovány v médiích 77 % znečištění oceánů ze splachů a atmosféry 12 % z lodních havárií 10 % z ukládání odpadů do oceánu 1 % těžba ropy v oceánech Hlavní problémy Před 5 000 lety – v údolí Indu vodovody a kanalizace; Řekové a Římané propracovaný systém vodovodů a čerpadel; na vrcholu rozvoje Říma – dodávky vody na obyvatele srovnatelné se současností v rozvinutých zemích. V 19. a 20. století – rozvoj průmyslu a populační exploze, dramatický růst spotřeby vody (zavlažování, přehrady, elektrická energie). Negativní důsledky 1 miliarda lidí nemá přístup k čisté vodě 2,5 miliardy lidí nemají odpovídající sanitární zařízení 10 až 20 tisíc dětí denně umírá na nemoci z nedostatečně čisté vody Neumíme řešit: Epidemie cholery v latinské Americe, Africe a Asii Miliony lidí v Bangladéši a Indii pijí vodu s As

Mění se přístup „Nějakou vodu pro všechny místo hodně pro některé.“ Kader Asmal (ministr pro vodu a lesy, Jihoafrická republika). Změna v užití místo výstavby nových zařízení.   Řešení každá kapka se počítá efektivní spotřeba – vodovody, domácí úžití moderní technologie (40. léta – 1 t oceli: 60–100 t vody, dnes 6 t vody) zemědělství – zavlažování Nové zdroje Redistribuce Omezení spotřeby Recyklování

Atmosféra Reakce S Anorganické polutanty Kovy – v pevných částicích Plynné – CO, O3, S, N, Cl

Reakce N

Ochuzení stratosférické ozonové vrstvy Organické polutanty Ochuzení stratosférické ozonové vrstvy Přirozené reakce – stacionární koncentrace kolem 6 ppm Ochuzení interakcí s chlorofluorovanými uhlovodíky Kromě výše zmíněných – chlorofluorouhlovodíky CCl3F CFC-11 CCl2F2 CFC-12 Halony CBrClF2 Halon-1211 CBrF3 Halon-1301

Ochuzení stratosférické ozonové vrstvy Urychlený rozklad

výrazné dráždivé účinky Fotochemický smog Důležité ingredience: NOx sluneční světlo uhlovodíky výrazné dráždivé účinky

Fotochemický smog

Fotochemický smog Denní kolísání

Fotochemický smog reakce