 Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Studentská inovace praxí Jana Mina ř íková, 5. NŠ-NJ.
PT – obecná charakteristika
TECHNICKÁ DOKUMENTACE
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
MATEMATIKA Inovativní metoda výuky č ročník učební obory, SOU
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
aktuální problémy současného světa
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Projekt do Výchovy ke zdraví
Didaktika pro IVZ.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Světový den výživy – 16. říjen
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice IVZ 2 povinný předmět výuka 2 hodiny týdně povinná účast na cvičení.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Poznáváme hodiny.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Didaktika pro IVZ - přednáška č.3
Měření rychlosti zvuku
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Konflikt, koření života
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Práva dítěte Výchova k občanství
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

 Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti

- Člověk a příroda - Člověk a společnost Průřezová témata - Environmentální výchova - Osobnostní a sociální výchova

 Cíle musí být jasně stanovené ve smyslu jejich měřitelnosti – evaluace  Je třeba stanovit, co bude žák prostřednictvím učiva znát, umět  Cílů může být i několik, např.: Tematický celek – socioekonomická geografie – geografie obyvatelstva a sídel

-popsat rozdíly v míře populačního růstu v rozvojových a rozvinutých zemích za použití pojmů jako přirozený přírůstek, hrubá míra porodnosti, hrubá míra úmrtnosti a kojenecká úmrtnost -používat věkové pyramidy k popisování struktury obyvatel v různých zemích (např. „mladá“ populace v Keni či v Mexiku, „starší“populace v Německu a Švédsku) -vysvětlit migrační proudy v průběhu času -používat mapy a obrázky z různých období k tomu, aby ilustroval změny způsobené migrací (např. Nové Dillí před a po rozdělení Indického subkontinentu ve 40. letech 20. století a masivní přesun hinduistů a muslimů; -vysvětlit, jak pohyb lidí může změnit charakter místa (např. vliv usazení Indů v Jižní Africe, usazení Alžířanů ve Francii, usídlení Vietnamců ve Spojených státech)

Časová dotace:  45 minut  90 minut Pojmy opěrné: Pojmy, které žák již zná Pojmy nové: Pojmy, které si má žák osvojit během výuky – měly by se objevit v expozici učiva. Dovednosti: Konkrétní dovednosti související s učivem. práce s let.snímkem, práce s encyklopedií, práce s atlasem, zakreslení plánku třídy, …

 Scénář vyučovací hodiny úvod a motivace expozice učiva fixace učiva aplikace učiva závěr hodiny metody a formy  Teoretická příprava na hodinu

 Nejčastěji používané studenty – Motivační rozhovor – frontální Doplňovačka na tabuli - frontální Sdělení tématu hodiny  Další - vhodnější Zjišťování prekonceptů (kresba, pojmová mapa) Doplňovačka – křížovka – pro jednotlivce, dvojice Didaktická hra – tématicky zaměřená Příběh, písnička, dramatizace Didaktický test

 Nejčastěji používané studenty Výklad Práce s učebnicí – hlasitá reprodukce textu  Další - vhodnější Heuristický rozhovor Demonstrace Praktické činnosti - pozorování, pokus Řízené objevování Samostatné vyhledávání odpovědí na problémové otázky Práce s učebnicí – učebním textem – vyhledávání odpovědí na předem dané otázky.

 Nejčastěji používané studenty Rozhovor - frontální Práce s pracovním listem (sešitem) Zápis do sešitu  Další - opomíjené Didaktická hra Problémové úlohy Tvorba plakátů, vlastní učebnice Práce s encyklopedií, internetem Křížovky, doplňovačky – pojmů či konkrétních předmětů Kvízy, vědomostní soutěže

 Nejčastěji používané studenty Rozhovor (kontrolní – učitel – žák) Reflexe hodiny – líbila - nelíbila Zápis do sešitu Zadání Dú – práce v prac. sešitě, samostatný zápis  Další - opomíjené Rozhovor – žákovské otázky na učivo Reflexe hodiny – co nového – zajímavého jsem se dnes dozvěděl

Výukové formy podle sociální povahy  Frontální – hromadná  Skupinová  Individualizovaná  Individuální Výukové formy podle normativního hlediska Vyučovací hodina Beseda Exkurze Integrovaná tématická výuka Projektová výuka

 Žáci pracovali skupinově a nyní sedí všichni na koberci a jednotlivé skupiny prezentují výsledky své práce.  Žáci sedí v lavicích, na tabuli je tajenka, jednotlivci se hlásí a chodí doplňovat chybějící slova na tabuli.  Jeden z žáků si doma připravil referát na dané téma a teď jej prezentuje ostatním.  Žáci sedí v kruhu na židlích a hrají hru Ovocný koš.  Žáci mají před sebou ve dvojicích váhy a dle pokynů učitele provádí (krok za krokem) měření hmotnosti daných předmětů). jedná se různé formy HROMADNÉ – FRONTÁLNÍ VÝUKY.

Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale pro žáka. -učitel by měl znát více, než je v učebnici. -pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu, výběr metod a forem k osvojení různých pojmů, dovedností a postojů. -dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat.

 Po skončení výuky si poznamenej, jak se Ti podařilo výuku naplnit;  Analyzuj klady a zápory odučené vyučovací jednotky;  Postupem času nechej zhodnotit svůj výkon žáky, např. jednoduchým dotazníčkem: - Jak se Ti dnešní výuka líbila: vůbec ne, trochu, průměrně, hodně - Porozuměl jsi všem pojmům atd.