Klima školy/třídy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Kvalitní vzdělání pro každé dítě v každé škole Konference SKAV 2013.
PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
Různé role zástupce ředitele školy
Role asistenta v Montessori pedagogice
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Kvalitní vzdělání pro každé dítě v každé škole
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Emoce (city).
Projekt vznikl dřív e n e ž tvorba ŠVP Samostatná akce Studentské rady (žákovského orgánu na škole ) Pokrývá průřezové téma osobní a sociální výchova.
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Zdravá škola.
Rodinné potřeby a ekonomika
KDO CO je PR OČ KDO CO je PR OČ. Roman Šebrle Změlík Robert.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY Podzim 2012 Hana Filová.
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Školní metodik prevence a budování dobrého klimatu školy Richard Braun AUDENDO, Praha.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
ZŠ Malá Losenice dne Mgr. Marie Linhartová
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
seminář Teorie a metodiky výchovy
Komunikace učitele se žáky
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Práva dítěte Výchova k občanství
Temperament, charakter, motivace
Školská sociální práce
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Škola základ občanského života
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
Transkript prezentace:

Klima školy/třídy

dlouhodobý jev sociálně a osobnostně podmíněný, tj. typický pro danou třídu, daného učitele, daný učitelský sbor a to po několik měsíců až let.

Atmosféra jev krátkodobý, situačně podmíněný, může se měnit během vyučovacího dne nebo dokonce během jedné vyučovací hodiny.

Školní klima (Grecmanová): specifický projev školního života obsahuje celkovou kvalitu prostředí uvnitř školy s ekologickými, společenskými, sociálními a kulturními dimenzemi.

Klima třídy (Frasser, Fischer) spokojenost ve třídě, konflikty, soutěživost, náročnost učení, soudržnost třídy.

Optimální podoba třídního klimatu: uvolněné (bez napětí, úzkosti, strachu, hrozby atd.) přátelské (dobré vztahy mezi dětmi navzájem a mezi nimi a učitelem) podporující (žák může počítat s pomocí, radou, podporou sebevědomí)

cílevědomé (zaměřené na úkoly a jejich splnění) pracovní (klade důraz na aktivitu, činnost, práci na úkolu) klidné (respektování pravidel a pořádku, bez chaosu, spěchu)

Kvalita školy s pozitivním klimatem: respekt a úcta mezi všemi skupinami a osobami ve škole a okolo ní (žáci, učitelé, ředitel, rodiče, obec) důvěra mezi uvedenými lidmi vysoká morálka množství rozmanitých příležitostí ve škole pro přijímání, nabývání, získávání

nepřetržitý studijní a společenský růst každého žáka i učitele soudržnost mezi jednotlivci a skupinami obnova a rozvoj školy každodenní starost a péče o vše, co se školou souvisí

Znaky klimatu z hlediska učitelů: pracoviště, na kterém u. rád pracuje, dobře a adresně učí, rád spolupracuje se žáky i rodiči a kolegy umožňuje prožívat citový soulad a pocit sounáležitosti s ostatními učiteli, úspěch v oboru,

pocit seberealizace, pocit svobody a samostatnosti v práci, radost z pochvaly a uznání, ze spravedlivého ohodnocení, spokojenost s daným stavem, s bezkonfliktní atmosférou.

Znaky z hlediska žáků: umožňuje samostatné objevné učení, ze kterého má žák radost klade požadavky odpovídající individuálním schopnostem žáka podporuje rozvoj osobnosti žáka dává žákovi jistotu, že bude akceptován

umožňuje žákovi zažít úspěch je pro žáka organizačně přehledné zprostředkuje žákovi vědomí, že se k němu přistupuje spravedlivě dává žákovi možnost tvořit školu jako vlastní životní prostor a jako takovou ji vnímat

Sokratova přísaha učitele Jako učitel a vychovatel se zavazuji: dbát na individuální zvláštnosti každého dítěte a bránit je vůči všemu zlému ručit za nepoškození jeho tělesného a duševního vývoje dbát na jeho vývoj, naslouchat mu, brát ho vážně hledat jeho souhlas ke všemu, co činím s jeho osobou tak, jak bych to činil u dospělých

vykládat zákonitosti jeho vývoje v jeho prospěch a umožnit mu tuto zákonitost akceptovat rozvíjet a akceptovat jeho vlohy - přijmout jeho slabosti a stát při něm při překonávání strachu a viny, zloby a lži, pochyb a nedůvěry, nedůtklivosti a sobectví všude tam, kde to potřebuje

nepodlamovat mu vůli i tehdy, když se zdá jeho jednání nesmyslné, ale pomoci mu ovládnout vůli rozumem připravit ho pro převzetí zodpovědnosti ve společnosti nechat ho poznat, jaký je svět, bez toho, že by ho podrobil

umožnit mu dozvědět se, co je dobrý život dát mu vizi lepšího světa a jistotu, že je možné jí dosáhnout učit ho pravdomluvnosti.

Tím se zavazuji také, starat se podle svých možností o to, aby také následující generace našly svět, ve kterém se vyplatí žít, a aby nebyly zatíženy našimi starostmi a těžkostmi zdůvodňovat veřejně svá přesvědčení a činy, vystavit se věcné kritice, svědomitě zkoumat své úsudky vystupovat proti všemu, co by bránilo uskutečnění tohoto slibu.

Učitelovo desatero Uctívej děti jako sebe sama. Neodpírej dítěti nic, co je důležité: prospěšnou práci, zodpovědnost disponování majetkem a časem, možnost vybrat si přátele. Neuč dítě to, o co nemá zájem, nevyvolej svým přístupem nudu.

Nedělej pro dítě nic, aniž by ses ho zeptal. Neodvracej zrak a nebuď lhostejný, když dítě dělá chyby, nemluví pravdu, činí pošetilosti a je kruté. Neodmítej dítěti svou lásku a důvěru, za­jímej se o jeho zármutek, strach a obavy, zvědavost a fantazii.

Nesnaž se dělat z dítěte někoho jiného, než je, ale pomoz mu stát se jiným, když chce. Dej dětem do života druhé „desatero".

Pečuj o životní prostředí tak, abys ho jednou mohl dětem beze studu předat. Neměl bys mít děti, když si nemůžeš představit, že také ony mohou vést důstojný a vážný život, že dětství je plnohodnotné období samo o sobě (podle Hentiga, 1987).

TAK NE!!! Když chci Nováka k něčemu donutit, musím na něj trochu dupnout. Radek Steska

Silný proti slabému Šikanující děti ve své rodině většinou zažily málo lásky, byly často tělesně trestány, jejich rodiče sami nedovedli dobře zvládat svůj vliv. Dětem se tak dával signál, že agresivní řešení konfliktů je možné. K prevenci šikany obecně: Výchova dětí k solidaritě. Děti mají mít ve škole zkušenost obce, kde je spravedlivo (kde vládne bud' osvícený panovník nebo třeba demokracie...). Pěstovat myšlenku solidarity, obětavosti, kamarádství.

Pěstovat vztah mezi školou a rodiči: dědictví minulosti, kdy se lidé vzájemně ovládali strachem, je třeba napravit a konsolidovat. Děti mají poslouchat rodiče, učit se podřizovat autoritě. Děti se nemají bát svěřit se se svými problémy rodičům.

Celková strategie výchovy třídního kolektivu: orientovat se na outsidery, děti plaché, odstrčené, nepříjemné, děti, kterým se druzí posmívají. takovým dětem je třeba pomoci pozvednout sebevědomí, zapojit je.

Spojenectví učitele se silnými, aby vynikla jeho autorita, je: sice častá, ale dlouhodobě neudržitelná strategie.

Postup při zjišťování podrobností o průběhu šikany Chránit zdroj informací a neprozradit ho. Prozradit co nejméně o tom, co nám už je, nebo zejména co nám není známo a nemůžeme to dokázat. Promluvit si zvlášť s agresorem, obětí, svědky, rodiči. Všechny výpovědi pečlivě zaznamenat.

K zamyšlení „Je pro mě velice těžké, abych na začátku hodinu rozběhl. Moje třída je vždycky hlučná a neklidná a nedokáže se soustředit na to, co říkám. Je to zřejmě mé proto, že mají předtím hodinu fyziky s kolegou Novotným."

„ Žáci jsou celkem v klidu, když vypracovávají úkoly písemně „ Žáci jsou celkem v klidu, když vypracovávají úkoly písemně. Jakmile se ale pustí do provádění praktického úkolu, začnou jančit."

„Napomínal jsem jednu dívku za to, že přišla pozdě, a někdo z žáků utrousil poznámku, kterou jsem neslyšel, načež ta dívka dostala záchvat smíchu."

SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI Setrvání u skupiny Přiměřená síla hlasu Střídání se Komunikace bez ponižování druhých Dovednost žádat o pomoc Shrnutí názorů skupiny Kritika myšlenek, ne jejich zastánců

Oslovování jmény Přispívání vlastními myšlenkami Chvála Povzbuzování druhých Slušnost (prosím nebo děkuji) Parafrázování Respektování druhých lidí a jejich majetku

Ať se vám daří!