ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa – úvod.
Dominika Najvert X. Hradecké dny sociální práce, SOCIÁLNÍ PRÁCE NA ROZCESTÍ.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Kontrola veřejné správy
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Členění a organizace veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Evropské správní právo
Rozpočty územních samosprávných celků
Právní aspekty podnikání
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Typologie neziskových organizací v ČR
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Životní prostředí jako veřejný statek
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Zájmová samospráva Lucia Madleňáková
Územní samospráva Obce
Zájmová a ostatní samospráva
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
MÍSTNÍ SPRÁVA I. ..
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č. 1 VEŘEJNÁ SPRÁVA, POJEM, CHARAKTERISTIKA PrF MU, září 2012 © petr průcha, 2012.
Typologie neziskových organizací v ČR
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
MÍSTNÍ SPRÁVA II. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Obecně o veřejné správě
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Teorie fiskálního federalismu
MÍSTNÍ SPRÁVA I. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková Zlín 2013.
Obecná část rozpočtového práva III
Samospráva a její organizace, zájmová samospráva; územní samospráva a její organizace MP313K Úvod do studia veřejné správy 6. přednáška Stanislav.
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č. 6 ORGANIZACE SAMOSPRÁVY, ÚZEMÍ SAMOSPRÁVA, ZÁJMOVÁ SAMOSPRÁVA PrF MU, listopad 2012 © petr průcha, 2012

K POJMU A PODSTATĚ SAMOSPRÁVY JAKO FORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY politický a právní rozměr pojmu samospráva v politickém smyslu – účast občanů na výkonu státní správy v právním smyslu – výkon samosprávy svébytnými subjekty (korporace) K podstatě výraz vertikální dělby moci ve státě protipól správy státní decentralizovaná veřejná správa výraz principu subsidiarity na pomezí pomezi správou veřejnou a správou soukromou zejm. v rovině správy nevrchnostenské, viz samospráva zájmová, resp. profesní a samospráva podnikatelská

SAMOSPRÁVA JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU VĚDY A STUDIA Výchozí teorie samosprávy státoprávní – stát je základem samosprávy přirozenoprávní – samospráva stavěna před vznik státu jako přirozená forma pospolitostní organizace občanů politická – základ v pouhé občanské laické účasti Problémy územní samosprávy, ve spojení s veřejnou správou, se zabývají vysoké školy, národní i mezinárodní vědecké instituce, vlády, orgány Rady Evropy, OECD, EU. Z institucí je jmenovitě třeba připomenout následující : Mezinárodní ústav správních věd (IIAS), Brusel Evropský ústav veřejné správy (EIPA), Maastricht Německá vysoká škola správních věd ve Speyeru Státní škola pro veřejnou správu (Francie) - (ENA – École nationale d´ administration) Národní škola veřejné správy (Polsko – založena v r. 1990)

DĚLENÍ , resp. DRUHY, SAMOSPRÁVY (organizačně, či institucionálně – veřejnoprávní korporace) samospráva územní obce, kraje samospráva zájmová, resp. profesní komory vč. vysokoškolské samosprávy Pozn.: u nás v ústavně právní úpravě jen samospráva územní

Obecné požadavky na vznik samosprávných korporací zřizovány zákonem mají právní subjektivitu oprávnění vydávat vlastní právní předpisy personální základ ekonomický základ územní základ (u zájmové samosprávy podpůrně), organizačně kompetenční základ

Základní znaky samosprávných korporací samostatnost a nezávislost na jiných subjektech veřejné moci rovnoprávnost se subjekty stejného řádu existence společného, resp. skupinového, zájmu, reprezentovaného samosprávou vnitřní uspořádání musí umožňovat podíl členů na samosprávě ekonomická soběstačnost vázanost právním řádem

v poloze vnější v poloze vnitřní PROBLÉMY K ŘEŠENÍ vztah státu a samosprávy (dozor, kontrola, dopady regulatorní reformy) vztah samosprávy a občanů (uspokojování potřeb občanů, formy podílu občanů na samosprávě /zejména územní/, vše ve spojení s ochranou a uplatňováním základních práv a svobod) vztah samosprávy a soukromého sektoru (tzv. partnerství veřejného a soukromého sektoru) v poloze vnitřní samospráva ve smyslu institucionálním úrovňovost počty, vzájemné vztahy

KE VZTAHU STÁTU A SAMOSPRÁVNÝCH KORPORACÍ Ke struktuře vztahů vertikálně - centrální státní moc a samosprávná moc při kontrole (přezkumu) - princip kasační, nikoliv apelační) horizontálně - státní správa a samospráva kooperace, koordinace K požadavkům na vztahy vzájemné nezasahování vzájemný respekt vzájemná součinnost

ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA PRINCIPY (MODELY) ORGANIZACE EVROPSKÝCH SYSTÉMŮ ÚZEMNÍ SPRÁVY smíšený -  německý (pův. pruský, později tzv. rakouský model (většina evropských zemí - Německo, Rakousko, Belgie, Holandsko, Itálie, Polsko, Slovensko, Maďarsko, severské země) dělený - nejblíže k tzv. francouzskému modelu (dnes se již blíží smíšenému modelu) výlučně samosprávný (self gowernment) – (na základní úrovni – obce) – anglický, resp.  anglosaský model (na vyšších úrovních (okresy, hrabství), taktéž státní správa – kombinace samosprávy a státní správy

VÝCHODISKA SOUČASNÉHO STAVU ÚZEMNÍ SPRÁVY bezprostředně předchozí, resp. poslední vývoj západoevropské státy (kontinuita), reformy, tč. spíše modernizace východoevropské státy (diskontinuita - nyní tzv. demokratická transformace, reformy, modernizace), společné - europeizace (zejména ECHMS), souvisí s modernizací, tento proces u zemí Rady Evropy, intenzivnější však u zemí EU

ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA v našich podmínkách představována tzv. smíšeným modelem organizačně pouze samospráva, s přenesenou působností (nejblíže k tzv. rakouskému modelu) dvě úrovně územní samosprávy obce kraje specifika postavení hl.m. Prahy statutární města

ZÁKONNÁ ÚPRAVA ÚZEMNÍ SPRÁVY navazuje na Evropskou Chartu místní samosprávy ústavně právní úpravu základem je právní postavení obcí

Ústavní soud ve spojení s Chartou poukázal na limity svobody územní samosprávy, a to když v nálezu ze dne 5.2.2003, sp.zn. Pl. ÚS 34/02 uvedl: Český ústavní standard místní samosprávy je doplněn a obohacen standardem, který vyplývá z mezinárodních závazků České republiky, jmenovitě Charty místní samosprávy. …. Charta není klasickou smlouvou o lidských právech, netýká se jednotlivců, nýbrž společenství občanů, zakládá kolektivní práva. Z toho vyplývají zvláštnosti jejího výkladu a aplikace. Pravidla jí vyjádřená, která tvoří evropský standard místní samosprávy, jsou stěží přímo uplatnitelná (self-executing). …… Práva zaručená Chartou územní samosprávě smluvních stran jsou rámcová. Charta sama v řadě ustanovení počítá s podrobnou vnitrostátní právní úpravou, která zajisté představuje meze, ve kterých se územní samospráva bude pohybovat. Rozhodně nezaručuje úplnou svobodu územní samosprávy. Ta není evropskou tradicí. Zákony, popř. další předpisy podle volby a tradice smluvních stran mohou podrobně vymezovat okruh záležitostí spravovaných územní samosprávou včetně těch, které má samospráva za povinnost sledovat, její organizaci včetně podoby a postavení jednotlivých orgánů, určovat rámec pro hospodaření, přiznávat majetek a její finanční zdroje. Už vůbec Charta nečiní z územní samosprávy svrchovaná tělesa blížící se státům. (www.concourt.cz) .

ZÁJMOVÁ ČI PROFESNÍ SAMOSPRÁVA historicky byla představována nejrůznějšími komorami, svazky, gremii a společenstvy, a plnila ve veřejné správě významné poslání od počátku 90. let se se postupně vytvářely, resp. znovu ustavovaly, nejrůznější samosprávné veřejnoprávní korporace profesního a zájmového charakteru, zpravidla s postavením komor a společenstev; zatímco u dnes existujících komor převládá princip povinného členství, u společenstev se naopak uplatňuje princip dobrovolnosti pozornost jim věnovaná, a vstřícnost k nim, podstatně menší než u územní samosprávy

Podle současného právního stavu se v oblasti komor jedná o : advokátní komoru, lékařskou komoru, stomatologickou komoru, lékárnickou komoru, komoru veterinárních lékařů, komoru patentových zástupců, notářskou komoru, komoru architektů, komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, komoru daňových poradců, komoru auditorů, exekutorskou komoru, hospodářskou komoru, a agrární komoru

Právní úprava komor Zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 381/1991 Sb., o Komoře veterinárních lékařů České republiky, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 417/2004 Sb., o patentových zástupcích a o změně zákona o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví. Zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a o Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů

V oblasti společenstev jde zejména o : živnostenská společenstva (spojení s hospodářskými komorami), zemědělská, potravinářská a lesnická společenstva (spojení s agrárními komorami) viz Zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a o Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů

K tzv. povinnému členství v komorách Nález sp.zn. Pl. ÚS 40/06 povinné členství v ČLK není v rozporu s čl. 20 odst. 1 ani čl. 27 odst. 1 a 2, ani zásahem do práva dle čl. 26 odst. 1 Listiny Definiční znaky zájmových, resp. profesních komor dle nálezu zřízení zákonem výkon veřejné moci vůči určité skupině obyvatel právní subjektivita personální základ jako zvláštní důvod členství hospodářská a rozpočtová nezávislost na státu odpovědnost za své jednání jednání komor je nejen v jejich zájmu, ale i v zájmu veřejném nebo obecném podléhají dozoru státu je poskytována soudní ochrana před jejich příp. autoritativními rozhodnutími

SHRNUTÍ, ZÁVĚR