Vzdělání z hlediska teorie statků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Advertisements

REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Vzdělávací soustava ČR
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Veřejná správa.
REALIZACE PRÁV PŘÍSLUŠNÍKŮ NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Státní správa Petr Machala.
Studium pro školní metodiky prevence
Veřejná správa ve školství, autonomie škol – mezinárodní srovnání
Vzdělání z hlediska teorie statků, postavení a význam vzdělaní ve VS
Veřejná správa ve školství, reforma školství
Regionální školství financování, odměňování pedagogických pracovníků
Financování regionálního školství
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Úvod do ekonomiky vzdělávání Vzdělávání jako veřejný statek?
Vzdělávací politika.
Vzdělávání jako veřejně poskytovaný statek
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Úvod do ekonomiky vzdělávání Podmínky Semestrální práce – dotazníkové šetření + zpráva 40 bodů (nutné získat min 60 %) Průběžný (5.4) a závěrečný.
Materiální základ produkce veřejných statků
Veřejná správa ve školství
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Úvod do ekonomiky vzdělávání, význam vzdělávání, ekonomická podstata vzdělávání, efektivnost ve vzdělávání
EKONOMIKA VZDĚLÁVÁNÍ Regionální školství. VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Základní pojmy Vzdělávací systém a jeho vývoj Státní správa a samospráva ve školství Financování.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
(EKONOMIKA) VZDĚLÁVANÍ EVSE
1 P rimární prevence v Ústeckém kraji Konference „Prevence kriminality v Ústeckém kraji “ 19. listopadu 2008 Krajský úřad Ústeckého kraje.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Informační schůzka k 1.výzvě pro předkládání projektů pro roční program 2012 Evropského uprchlického fondu Praha 11. října 2012 Evropský uprchlický fond.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
Normativní financování vztahy a souvislosti
Informační zdroje české veřejné správy
Veřejné Finance.
PHmax ve středním vzdělávání
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpis rozpočtu a normativy
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Vzdělání z hlediska teorie statků

Vzdělání jako veřejně poskytovaný statek Veřejně poskytovaný statek (worthy goods) (institucionální hledisko) – veřejná volba Ty mohou mít charakter jednotlivých typů statků (ekonomický, charakter spotřeby – smíšený statek, soukromý statek s pozitivní externalitou x povinná školní docházka) Garance x produkce Financování (soukromá spoluúčast)

Veřejné služby ve vzdělávání Služby vytvořené, organizované nebo regulované orgánem veřejné správy k zajištění, aby byla služba poskytována způsobem, který lze považovat za nezbytný pro uspokojení společenských potřeb při respektování principu subsidiarity (Vláda ČR). Základní služby – (základní, střední, vysokoškolské) Vědecko-výzkumné služby Doplňkové služby (stravování, ubytování, mimoškolních aktivit) (Benčo, 2005)

Všeobecná správa Státní správa – MŠMT, Česká školní inspekce, krajské úřady, obecní úřady, obce s rozšířenou působností, ředitelé škol a školských zařízení Samospráva – kraje, obce, školské rady, vysoká stupeň autonomie vysokého školství

MŠMT Výkon dle oblastí – skupiny (7) Zřizuje účelová odborná zařízení: Výzkumný ústav pedagogický, http://www.vuppraha.cz/ Národní ústav odborného vzdělávání, www.nuov.cz http://www.narodni-kvalifikace.cz/ Centrum pro studium vysokého školství, http://www.csvs.cz/ Národní institut dětí a mládeže, www.nidm.cz Institut pedagogicko-psychologického poradenství, www.ippp.cz Národní institut pro další vzdělávání, http://www.nidv.cz/cs/ Ústav pro informace ve vzdělávání, www.uiv.cz Centrum pro hodnocení výsledků vzdělávání , http://www.cermat.cz/

Funkce ministerstva Stanovuje základní principy financování škol a školských zařízení Podklady pro sestavování návrhu státního rozpočtu Zásady pro příděl finančních prostředků Přímo přiděluje prostředky školám, které zřizuje, církevním školám, veřejným vysokým školám a v nepatrné míře soukromým vysokým školám Přiděluje prostředky krajům Stanovuje podmínky poskytování dotací soukromým školám a školským zařízením Kontroluje využití přidělených prostředků

Produkce vzdělávání

Financování školství V rozhodující míře z veřejných rozpočtů (státního, ÚSC) Normativní financování (1992) x financování na instituci – financování neinvestičních výdajů (investiční výdaje nenormativně)

Financování

Výdaje na žáka/studenta výdaje na žáka v primárním až sekundárním vzdělávání činí v průměru v zemích OECD 7 283 US $ v zemích EU jde o 7 364 US $ a v ČR o 4 532 US $ výdaje na studenta v terciárním vzdělávání činí v zemích OECD v průměru 12 336 US $, výdaje na vlastní vzdělávání 8 418 US $ v zemích EU jde o 11 520, resp. 7 302 US $ a v ČR o 7 989, resp. 6 376 US $

Financování

Veřejné a soukromé výdaje na vzdělávání v průměru 91 % výdajů na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání pochází z veřejných zdrojů (země EU 93 %, ČR 91 %) v terciárním vzdělávání tvoří veřejné výdaje v průměru zemí OECD 73 % všech výdajů (země EU 81 %, ČR 82 %), v preprimárním vzdělávání tvoří soukromé výdaje v průměru 19 % všech výdajů (země EU 12 %, ČR 9 %) země OECD vydají v průměru 13,3 % svých veřejných výdajů na vzdělávání (země EU 12,2 %, ČR 10,1 %), z toho na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání v průměru 9,0 % (země EU 8,1 %, ČR 6,5 %) na terciární vzdělávání v průměru 3,1 % (země EU 2,9 %, ČR 2,3 %)

Proč poskytovat a financovat veřejně?

Možné odpovědi… Společenské užitky (externality) (individuální versus společenské) – teorie LK Asymetrické informace Možnost vzniku monopolu Právo na vzdělání – spravedlnost při poskytování vzdělávání, rovnost v příležitosti na dosažení určitého druhu a stupně vzdělání =>přístup k minimálnímu množství vzdělání (kolektivní statek) (listina základních lidských práv a svobod)

Listina základních lidských práv a svobod Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopnosti občana a možnosti společnosti též na vysokých školách. Zřizovat jiné školy státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem, na takových školách se může vzdělání poskytovat za úhradu. Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Čl. 25: Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též právo na vzdělání v jejich jazyku.