Téma 12: Mananažerská etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Advertisements

Občanská nauka Politické strany ; VY_32_INOVACE_D2_16
Strategie podniku v globálním světě
Etika v podnikání Business Ethics
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Politologie jako věda Politika moc
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Obnovená strategie EU pro sociální odpovědnost podniků na období Komentáře a otázky Ivo Jupa.
Strategické plánování při zakládání spin-off
Teorie Lawrence Kohlberga
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Společenská odpovědnost organizací
Kvalita informovanosti klienta o právech pacientů Prezentaci zpracoval(a): Školní rok: Třída:
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
CSR Společenská zodpovědnost firem. Vývoj společenské zodpovědnosti Stát a církev=tradiční garanti, jejich role slábne Začátky CSR: 2.pol. 20.stol. V.
Definice managementu.
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Základy sociální psychologie
Tržní prostředí.
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Sociální psychologie se zaměřením na sport
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Právo hospodářské soutěže
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Sociální ekonomika PhDr. Jaroslava Šťastná, PhD. Předmět představuje studentům SOuhrnkoncept sociálního podnikání, jeho zásadní principy, včetně praktických.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Ing. Veronika Dostálková MBA
Společenská odpovědnost a školy
Společenská odpovědnost firem
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Stát Definice, funkce, typy.
Společensky odpovědné podnikání
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
Téma 1: Teorie řízení jako věda o řízení v technických, biologických a společenských systémech Od doby, kdy lidé začali vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů,
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Řemeslná výroba Průmyslová výroba
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Kulturní a etické cíle Corporate Governance
Podniková kultura a manažerská etika
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Makroekonomie a hospodářská politika
Základní filozofické otázky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Téma 12: Mananažerská etika Charakteristickým rysem naší epochy není posvěcení etiky, ale její utilitaristická instrumentalizace ve světě podnikání G. Lipovetsky 1. Manažerská etika a společenská odpovědnost podniků 2. Teoretický exkurz 3. Institucionalizace společenské odpovědnosti podniků 4. Etika v manažerské praxi

Rozmach manažerské etiky a společenské odpovědnosti podniků 1. Manažerská etika a společenská odpovědnost podniků Rozmach manažerské etiky a společenské odpovědnosti podniků 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 Daniel Bell: „Návrat ke kořenům klasického evropského myšlení“ Třetí ekonomické fórum v Davosu …. Kodex správného etického chování podnikového vedení. Koncept společenské odpovědnosti podnikání má řadu příznivců (H. Küng, A. Rich, J. Anderson), ale i vlivné odpůrce, zejména z řad liberálních ekonomů (M. Friedman, J.K. Galbraith)

neviditelnou rukou trhu viditelnou rukou státu Názory liberálních ekonomů: Podnikatelé se řídí pouze ekonomickými zájmy, jejich chování je usměrňováno neviditelnou rukou trhu a viditelnou rukou státu M. Friedman (The Social Responsibility of Business): Zisk není možno dosahovat za jakýchkoliv podmínek, nýbrž pouze při respektování právních předpisů a etických zvyklostí b) Společenská odpovědnost manažerů a vlastníků je možná, není ji však možno činit na úkor práv jiných c) Nahrazování funkcí státu realizací společenské odpovědnosti podniků je neefektivní

Závěrečné dekády 20. století: vznik obřích podnikatelských subjektů s obrovským ekonomickým potenciálem podnikání na globální úrovni Působení tradičních regulátorů – trhu a státu se v daných podmínkách stává neúčinné. PŘEVAHA MOCI OBŘÍCH PODNIKATELSKÝCH SUBJEKTŮ NAD TRHEM A STÁTEM A Z TOHO VYPLÝVAJÍCÍ NEROVNOVÁHA N. Hertzová (Plíživý převrat): Slabý a zkorumpovaný stát ztrácí nad obřími podnikatelskými subjekty kontrolu Konkurence na straně nabídky je slabá, resp. vůbec neexistuje Je třeba vytvářet tlak ze strany nabídky cestou uvědomělého a organizovaného chování spotřebitelů

PODNIKATELSKÉ SUBJEKTY STÁT OBČANÉ = SPOTŘEBITELÉ PODNIKATELSKÉ SUBJEKTY TRH

PODNIKATELSKÉ SUBJEKTY STÁT OBČANÉ = SPOTŘEBITELÉ PODNIKATELSKÉ SUBJEKTY TRH OBČANSKÉ INICIATIVY

PODNIKATELSKÉ SUBJEKTY STÁT OBČANÉ = SPOTŘEBITELÉ PODNIKATELSKÉ SUBJEKTY TRH OBČANSKÉ INICIATIVY

PODNIK VLASTNÍCI VĚŘITELÉ ZAMĚSTNANCI MANAGEMENT DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ OBEC REGION STÁT

Zdroje narůstání váhy manažerské etiky a společenské odpovědnosti podnikání angažované chování občanů v roli zákazníků iniciovaných názory sociálních myslitelů a podporovaných koncentrovaným úsilím řady občanských hnutí funkce státu iniciativa podnikatelských subjektů G. Lipovetsky: Rozmach manažerské etiky nelze považovat ani za projev naivního idealismu, ani altruismu. Jeho nejhlubší oporou je víra, že etika se vyplatí. Lidé chtějí spolu s konzumací zboží „konzumovat“ i mravní hodnoty. KVALITA / CENA + ETIKA

2. Teoretický exkurz A. Smith „Člověk, který při svých obchodech sleduje vlastní zájem, veden přitom neviditelnou rukou, prospívá společnosti trvaleji než ten, kdo se o to snaží s výslovným záměrem.“ Smith – ekonom …………… Bohatství národů - morální filozof ………. Teorie mravních citů Na Smithovo učení navazuje neoklasické paradigma. Předpokládá, že člověk se snaží maximalizovat svůj užitek svá rozhodnutí činí racionálně, prostředky volí tak, aby cíle byly dosaženy co nejefektivněji se rozhoduje individuálně Modifikace Etzioniho – deontologické paradigma - předpokládá, že člověk se snaží sledovat nejméně dvě neredukovatelné „užitečnosti“ – požitek a morálku (povinnost) svá rozhodnutí nečiní zcela racionálně, prostředky pro dosažení cílů volí na základě svých hodnot a emocí se rozhoduje sice individuálně, ovšem pod nezanedbatelným vlivem společenství, jehož je členem

1) Každý člověk na základě svých potřeb a svých zájmů koná KOŘENY MORÁLKY 1) Každý člověk na základě svých potřeb a svých zájmů koná ve svůj vlastní prospěch - egoismus ve prospěch jiných lidí - altruismus evoluční psychologie: zachování a rozvoj sebe sama zachování a rozvoj svého rodu 2) V každém společenství působí vztahy založené na autoritě - poslušnost konkurenci - soutěž, konflikt kooperaci - sounáležitost, láska respektovat někoho, být s někým proti někomu

MORÁLKA ETIKA se vztahuje k lidskému chování a hodnotám je věda, zabývající se studiem morálky Etika slouží k řešení konfliktů, spojených s mravní volbou etický problém předpokládá, že lidé mohou konat správně, pokud chtějí etické dilema předpokládá, že lidé chtějí konat správně, ale nevědí jak Vybrané etické teorie. Liší se tím, co považují za základ morálního hodnocení: ……… důsledky lidského chování ……… povinnost ……… lidská práva ……… spravedlnost ……… relativismus

ETICKÉ TEORIE První považuje za základ morálního hodnocení důsledky lidského chování. Tato teorie má svůj základ v utilitarismu. Chování je, ve smyslu této teorie, morálně správné, pokud jeho souhrnné důsledky budou pozitivní, povedou tedy k maximalizaci dobra a minimalizaci zla. Druhá z teorií považuje za základ morálního hodnocení povinnost. Podle této teorie je morálně správné takové chování, které respektuje dané povinnosti v podobě zpravidla obecně formulovaných příkazů či zákazů. Třetí teorie bere za základ morálního hodnocení lidská práva. Pro tuto teorii je typické, že do centra etického rozhodování staví člověka. Vychází z předpokladu, že lidské bytosti mají přirozenou hodnotu a na ni se vážící práva. Za morálně správné se považuje takové chování, které tato práva respektuje a chrání. Podle čtvrté teorie je základem morálního hodnocení spravedlnost. Za morálně správné se v rámci této teorie považuje takové chování, které je spravedlivé tzn., že každý člověk dostane to, co mu náleží. Za spravedlivou se považuje garance rovnosti šancí nikoliv však garance rovnosti ve výsledcích Pro pátou z uvedených teorií je východiskem morálního hodnocení relativismus. Tato teorie tvrdí, že neexistuje jednotný názor na to, co je dobré a co je špatné, protože každý jedinec (individuální relativismus) i každá společnost (kulturní, resp. sociální relativismus) vychází z vlastních vjemů, zkušeností a tradic.

„profit only“ „3P“ – „people, planet, profit“ 3. Institucionalizace společenské odpovědnosti podniků Koncept společenské odpovědnosti podniků (Corporate Social Responsibility – CSR) se vyvíjí zhruba od 70. let dvacátého století. Zelená kniha EU: Společenská odpovědnost podniků je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders. „profit only“ „3P“ – „people, planet, profit“ EK …………. CSR Europe OSN ……….. Global Compact

PODNIK ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ VLASTNÍCI VĚŘITELÉ ZAMĚSTNANCI MANAGEMENT DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ OBEC REGION STÁT ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Trvale udržitelný rozvoj – výsledky dotazování Otázka: Aktivity v oblasti trvale udržitelného rozvoje jsou životně důležité pro zajištění ziskovosti jakéhokoliv podniku Odpověď: Zcela souhlasím Částečně souhlasím Částečně nesouhlasím Zcela nesouhlasím Šetření PricewaterhouseCoopers na přelomu roku 2002, 2003. Účast 992 CEO, z toho 409 z Evropy (vč. ČR), 124 ze severní Ameriky, 129 ze střední a jižní Ameriky, 47 z Afriky, 283 z Asijsko-pacifické oblasti. Zdroj: Kašparová, K. Společenská odpovědnost podniku. In. Vývojové tendence podniků II. Sv. I. Brno : Masarykova univerzita 2006. s. 162

4. Etika v manažerské praxi Proč by se měl podnik (jeho představitelé) chovat eticky? je to v jeho zájmu mravnost je obecným zájmem celé společnosti každý podnikatelský subjekt očekává, resp. vítá etické chování ostatních účastníků ekonomických aktivit je obecně považováno za amorální jednostranně odstoupit od vzájemných dohod a přitom očekávat, že ostatní je budou dodržovat je společensky mravně neúnosné se proklamativně přihlásit k dodržování etických pravidel a skrytě je porušovat porušování morálních pravidel podnikatelskými subjekty destruuje prostředí nezbytné pro podnikání Etický kodex, jako určitá soustava pravidel, je specifickou aplikací morální teorie povinnosti.

Vztahy řešené etickým kodexem PODNIK VLASTNÍCI VĚŘITELÉ ZAMĚSTNANCI KONKURENCE MANAGEMENT DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ OBEC REGION STÁT ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Etika interkulturního managementu Čtyři kategorie hodnot dle míry přijetí Univerzální hodnoty Jsou univerzálně příjimané. Příkladem je „zlaté pravidlo“ – nedělej druhým to, co nechceš aby oni dělali tobě. Srovnatelné hodnoty V určitých, kulturně příbuzných oblastech jsou vnímány stejně. Srovnatelný pohled na obchodní praktiky v Evropě a severní Americe, rozdíly vůči Asii. Hodnoty v napětí Příkladem může být prosazování příbuzných do funkcí v podniku – nepotismus. Neslučitelné hodnoty Například práce dětí

(pořadové číslo principu) Utilitaristický princip Název principu (pořadové číslo principu) Čeští manažeři Američtí manažeři Čeští studenti „Zlaté pravidlo“ (4.) 1. 2. Utilitaristický princip (teorie užitku) (1.) 2. – 3. 5. – 6. 6. Etika odpovědnosti (8.) 4. Profesní etika (3.) 4. – 5. 9. Etika „odhalení“ (5.) 8. Intuitivní etika (9.) 3. 10.

Literatura: Anderson, J. W., Jr. Corporate Social Responsibility. Guidelinies for Top Management. New York, London: Quorum Books, 1989. ISBN 0-89930-272-6. Bláha, J., Dytrt, Z. Manažerská etika. Praha : Management Press, 2003. ISBN 80-7261-084-8. Etzioni, A. The Moral Dimension. Toward A New Economics. New York: The Free Press, 1988. Česky: Morální dimenze ekonomiky. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-19-X. Friedman, M. The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits. New York Times Magazíne, sept.1970. Hertzová, N. The Silent Takeover. Global Capitalism and Death of Democracy. 2001 Česky: Plíživý převrat. Globální kapitalismus a smrt demokracie. Praha: Dokořán, 2003. ISBN 80-86569-46-2. Küng, H. Weltethos für Weltpolitik und Weltwirtschaft. München: Piper Verlag, 1997. Lipovetsky, G. Le crépuscule du devoir. Paříž: Gallimard, 1992. Česky: Soumrak povinnosti. Praha: Prostor 1999. ISBN 80-7260-008-7. Luknič, A. Štvrtý rozmer podnikania - etika. Bratislava: Slovak Academic Press, 1994. Rolný, I. Etika v podnikové strategii. Boskovice: Albert, 1998. ISBN 80-85834-53-7. Rich, A. Wirtschaftsethik. Gütersloh, 1990. Česky: Etika hospodářství, Praha: OIKOYMENH, 1994. ISBN 80-85241-62-5. Seknička, P. a kol. Úvod do hospodářské etiky. Praha: ASPI Publishing, 2001. ISBN 80-85963-40-X. Sims, R. R. Ethics and Corporate Social Responsibility: Why Giants Fall. London: Praeger, 2003. ISBN 0-275-98039-1.