Metodologie výzkumu primární školy Nejběžnější metody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Konference Asociace aktivních škol
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení školy zřizovatelem
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Hodnocení škol a školských zařízení
AV stručná prezentace.
Vzájemná hospitační činnost
ZŠ KUNRATICE ZÁSTUPCE ŘEDITELE PRO ROZVOJ KVALITY PEDAGOGICKÉ PRÁCE MgA. Bc. Olga Králová Foto školy.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vlastní hodnocení školy
Didaktické prostředky
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Autoevaluační nástroje na naší škole
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Základní škola a Mateřská škola Stařeč, okres Třebíč
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Metodologie bakalářské a diplomové práce
Základy pedagogické metodologie
Statistika – základní pojmy, diagramy
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Psychologie ve školní praxi - seminář
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
JAK (SLEDOVAT), HODNOTIT A (PODPOROVAT) UČITELE
Volnočasová pedagogika
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologie výzkumu primární školy Nejběžnější metody

2 Metodologie obecně Souhrn vědeckých postupů používaných ve vědní disciplíně. O metodologii a průběhu pedagogického výzkumu viz kurzy kvantitativní a kvalitativní metodologie

3 Typy výzkumu v primární škole Deskriptivní (popisné) –Jaké jsou proporce jednotlivých vyučovacích činností učitelů vlastivědy? –Jak vypadá typický den žáka? Relační (vztahové) –Jaký je vztah mezi pohlavím žáků a jejich prospěchem v matematice? Kauzální (příčinné) –Jaký je vliv změny režimu přestávek na základní škole na práceschopnost žáků?

4 Funkce výzkumu v primární škole Evaluace –Hodnocení kvality výuky –Posuzování učebnic –Porovnávání vědomostí žáků –Ověřování nových metod Deskripce –Jak vypadá, probíhá určitý jev

5 Nejpoužívanější metody výzkumu v primární škole Pozorování Rozhovor Dotazník Test Studium pedagogických dokumentů Experiment

6 Kdo zkoumá? Externí výzkumník – Česká školní inspekce, soukromí hodnotitelé, firmy, jejichž produkt si škola koupí Interní pracovník – ředitel školy, jeho zástupce, učitelé, (žáci)

7 Příklady z výzkumů

8 Experiment Pokusné ověřování domácího vzdělávání na 1. stupni ZŠ –Probíhalo od školního roku 1998/1999 –Z počátku 2 školy, postupně 4 školy –Ověřoval se např. systém financování; frekvence konzultací žáků, rodičů a školy; efektivita –Výsledek – domácí vzdělávání je zakotveno jako jedna z možností vzdělávání ve školském zákoně

9 Studium pedagogických dokumentů Rozbory učebnic –VRÁNOVÁ, Olga. Rozmanitost úloh v pracovních sešitech přírodovědy. E- Pedagogium. č. 4., s , ISSN

10 Testy Testování vědomostí – přijímací testy na školy se specializací Testování školní zralosti Srovnávací testy na národní i mezinárodní úrovni (Kalibro) Různé typy soutěžních testů (Matematický klokan v mutaci „Klokánek“ a „Cvrček“)

11 Dotazníky Nejčastěji pro učitele a vedoucí pracovníky Zjišťuje se celá řada rozmanitých informací (názory učitelů na různé problémy, vztah učitelů k různým tématům, používané učební pomůcky, spolupráce s rodiči,…) Např. Dotazník učitelova pojetí výuky (převzato z Gavora, Výzkumné metody v pedagogice, 1996)

12 Rozhovor Nejčastěji jako součást rozsáhlejšího výzkumného dizajnu Respondenty bývají učitelé, vedoucí pracovníci, ale i žáci, rodiče a neučitelští pracovníci školy Detailnější poznání zkoumaného tématu (převzato z Gavora, Výzkumné metody v pedagogice, 1996)

13 Pozorování Nejčastěji využívaná metoda sběru dat na primární škole Hospitace (ředitel) – hospitační protokoly Čapek, R. Pedagogická praxe pro studenty. Hradec Králové: Gaudeamus, Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha: SPN, Inspekce (ČŠI) Externí evaluátoři (certifikátor kvality)

14 Techniky pozorování

Šneberger, Základní principy zápisu pozorování Zapisovat jen fakta Zapisovat jen fakta tak, jak byla pozorována Zapisovat i detaily Zapisovat jen to, co bylo vidět a slyšet Využívat slovesa Pozorovat a zapisovat bez interpretací Využívat slova, která popisují, ale nehodnotí

Šneberger, Doslovný zápis Doslovný zápis toho, co učitel dělá (např. ptá se, dává zpětnou vazbu, zadává úkol) podle předchozího výběru a zaměření pozorování Zaměřeno na: Zadávání instrukcí Kladení otázek Dávání zpětné vazby Využití tabule,… Odpovídání na otázky Obecné klima třídy

Šneberger, Zápis verbálního chování Zápis různých forem chování s cílem zjistit četnost nebo percentuální zastoupení Př.: ptá se //// napomíná // Komunikace dětí s učitelem Kladení otázek Interakce s dětmi vedené učitelem Interakce s dětmi iniciované dětmi Práce s kázní ve třídě Typologie otázek Typy interakcí s dětmi Gender interakce Využití specifických slov

Šneberger, Pozorování interakcí Zápis četností a druhu neverbálních interakcí mezi učitelem a žáky v daném časovém intervalu nebo aktivitě Zaměřeno na: Individualizaci Úroveň zapojení dětí Zastoupení aktivit vedených dětmi a učitelem Kooperativní učení

Šneberger, Práce s časem Zachycuje rytmus a čas plánovaných aktivit podle jejich načasování vzhledem k plánu učitele

Šneberger, Celostní pozorování Zaznamenání způsobu chování a aktivit po celou dobu pozorování, včetně obsahu Klima třídy Management třídy Přechod mezi aktivitami Úroveň naplnění kurikula

21 Typy pro pozorovatele Pozorovaný by měl mít z pozorování nějaký prospěch (zpětná vazba s formativním komentářem) Ať je váš cíl jakýkoli, nabídněte pozorovanému, že se zaměříte i na to, co ho trápí, s čím by potřeboval poradit Je dobré přinést učiteli i žákům drobnost jako „všimné“

22 Literatura a e-zdroje E-pedagogium pedagogium/e-ped_ pdf Kalibro Matematický klokan ČŠI – Hodnocení kvality základního vzdělávání elavani.pdf Step by Step