Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PT – obecná charakteristika
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Psychohygiena seniora
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Technologie Obráběč kovů studijní obor: Mechanik strojů a zařízení
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu
Buchtová Eva, Staňková Barbora. „Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ děti mají rozdílné učební schopnosti a nadání.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
ARTETERAPIE.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Brno 5. a 6. února 2008 Mezinárodní konference Konkurenceschopnost podniků1 JAK MŮŽE EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY PŘISPĚT KE ZVÝŠENÍ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková

Václav Souček, PhD. katedra pedagogiky a psychologie Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Člověk je bytostí vychovávající a vychovávanou. (Eugen Fink) => významná role výchovy Učení je skryté bohatství (UNESCO) Učit se poznávat Učit se jednat Učit se žít společně Učit se být

Jsou dosavadní výchovné postupy schopny připravit dnešní žáky pro to, aby se dokázali adekvátně orientovat v novém evropské a globálním prostředí ve vztahu k existujícím i nově utvářeným hodnotám a postojům?

Holistický přístup k rozvíjení hodnot a postojů 1. Jednota prostředků, postupů a budoucího zpevňování Jednota prostředků, postupů a budoucího zpevňování 2. Hledání odpovědí Hledání odpovědí 3. Utváření prostředí: kooperací k empatii Utváření prostředí: kooperací k empatii 4. Sebeporozumění a sebevýchova Sebeporozumění a sebevýchova 5. Prolomení předsudkové spirály Prolomení předsudkové spirály

Jednota prostředků postupů a budoucího zpevňování  Tématická spojitost učebních pomůcek a materiálů metodických postupů systematického zpevňování osvojených náhledů, hodnot a postojů  Chyby a omyly jsou součástí životního učení

Hledání odpovědí  Nejsou podávány „hotové“ informace  Žák (student, člověk) by měl informace a poznatky získávat sám prostřednictvím úkolu, který je mu zadán  Aktivní zkoumání, vlastní úvaha  2 podmínky Žák by měl pojímat problém za svůj, nikoliv za učitelův Nesmí vycházet pouze z předešlým zkušeností

Utváření prostředí: kooperací k empatii  Svoboda jednat a myslet Otevřené učební prostředí Možnost experimentovat s myšlenkou  Utváření ansámblu Spojené úsilí Utváření sociální inteligence  Vývoj ve 3 fázích Společné sdílení (prostoru, času, myšlenky) Vzájemná komunikace (posílení pocitu vzájemnosti a soudržnosti) Pocit společné identity

Sebeporozumění a sebevýchova  Umění rozpoznat a přiznat vlastní předpojatost vede k vytvoření dobrého kolektivu Fáze1. vysvětlení svého postoje 2. vyslechnutí postojů druhých 3. možnost znovu zpracovat svůj postoj na základě nových skutečností

Aplikace do výchovy  Sebevyjadřování a naslouchání  Práce ve skupinách  Práce na projektech  Tvůrčí činnost  Dramatické formy výchovy

Prolomení předsudkové spirály  Aplikace sebeporozumění a vědomí vlastní předpojatosti do životních situací  Výsledkem je adekvátní jednání  Využití ve výchově – hra rolí

Cílem holistického přístupu je rozvoj vztahu mezi tím „kdo jsem“ a „kým se mohu stát“

SOUČEK, Václav. Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě. Pedagogická orientace. 2005, 3, s ISSN Václav Souček, PhD., katedra pedagogiky a psychologie, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Děkuji za pozornost