E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Cíl příspěvku… … prezentovat výsledky výzkumné sondy, která se snažila zmapovat a analyzovat názory studentů na začlenění systému Moodle do prezenční výuky (vybraného kurzu) realizované na Ústavu pedagogických věd … druhý výzkum tohoto druhu
Výzkumný vzorek (charakteristika) podzimní semestr 2004, FF MU v Brně, Ústav pedagogických věd předmět: Informační technologie a didaktická technika 22 studentů (17 žen) obory: Pedagogika, Sociální pedagogika a poradenství (bakalářské studium, ne I. ročník)
Použitá metoda dotazník I. část dotazníku: vlastnosti systému II. část: názory studentů na možnosti zapojení on-line výukového prostředí do distančního či kombinovaného studia na FF MU III. a IV. část: zapojení elektronické podpory studia do prezenční výuky, resp. do koncepce a obsahu právě dokončovaného kurzu
Vybrané výsledky - elektronick á podpora studia pohledem studentů
Ovládání prostředí Moodle Jak jste se orientovali v Moodle? 86 % respondentů – bez problémů 14 % respondentů – problémy na začátku Problémy v ovládání počáteční orientace, přístup do systému, stahování studijních materiálů
Moodle jako (možná) podpora distanční či kombinované formy studia na filozofické fakultě? 68 % respondentů – ano 9 % respondentů - ne 9 % respondentů - ne Možné slabiny využití prostředí Moodle Možné slabiny využití prostředí Moodle přístup na internet, nevhodné pro všechny kurzy, absence osobního kontaktu
Moodle jako (možná) podpora distanční či kombinované formy studia na filozofické fakultě? Možná pozitiva využití prostředí Moodle v distanční či kombinované formě studia samostatná organizace studia, větší kapacita kurzů, přístup k dokumentům
Zapojení prostředí Moodle do výuky kurzu Informační technologie a didaktická technika V čem pomohlo studentům zapojení prostředí Moodle do výuky možnost kontaktu s ostatními ve skupině, časový harmonogram kurzu, publikování studijních materiálů
Pozitiva a limity koncepce kurzu PřednostiSlabiny dostupnost materiálů přístup k internetu možnost absence, vlastní organizace času rozvržení prezentací možnost elektronické komunikace chybí osobní kontakt přehled o práci ostatních kolegů technologická náročnost diskusní fóra materiály v cizím jazyce
Závěrem studenti/uživatelé mohou být zdrojem důležitých informací o výuce podporované moderními technologiemi studenti jsou schopni pojmenovat pozitiva a negativa použité koncepce studenti nemají problém ovládat prostředí Moodle a vnímají je jako vcelku kvalitní on- line oporu pro distanční nebo kombinovanou formu studia