Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Národní souvislosti Ing. arch. Iva Svobodová Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Vybrané oblasti sociální politiky
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Monitoring dalšího vzdělávání
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Potřebujeme Národní program vzdělávání? Petr Novotný KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Podpora počátečního a dalšího vzdělávání prostřednictvím ESF.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Celoživotní vzdělávání
Přednáška č.11 Vzdělávací politika.
Vzdělávací politika.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Celoživotní vzdělávání
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Jitka Baťková Odbor přípravy OP VVV.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Projekt: Podpora dalšího vzdělávání v Libereckém kraji
Bohemia EU Planners, s.r.o. PhDr. Vendulka Raymová
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Sociální podnikání a lokální ekonomika Mgr. Alena Zieglerová
SPP728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými podzim 2010
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006

Struktura tématu 1. Vzdělání a jeho význam v současné znalostní společnosti 2. Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu 3. Vzdělávací politika 4. Úrovně vzdělávací politiky 5. Principy vzdělávací politiky 6. Financování vzdělávání 7. Hodnocení vzdělávacích systémů 8. Vzdělávací politika v ČR a její aktuální problémy

AD1) Vzdělání a jeho význam v současné znalostní společnosti Důležité pojmy Vzdělávání Vzdělávání Výchova Výchova Vzdělání Vzdělání Edukace Edukace Znalostní společnost Znalostní společnost

Funkce vzdělání Fce preventivní Fce nápravná Fce socializační (sociálně kulturní) – vzdělání jako stratifikační kanál, fce integrační Fce kvalifikační (profesionalizační, ekonomická) – klíčové kompetence

Typy vzdělávání Formální vzdělávání Formální vzdělávání Neformální vzdělávání Neformální vzdělávání Informální vzdělávání Informální vzdělávání

AD2) Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu Teorie lidského kapitálu – Becker, 1967 Teorie lidského kapitálu – Becker, 1967 Teorie sociální reprodukce (koncept kulturního kapitálu – Bourdieu, 1997) Teorie sociální reprodukce (koncept kulturního kapitálu – Bourdieu, 1997)

AD2) Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu Lidský kapitál, jeho zdroje, formy a výnosy v širším pojetí OECD Vzdělávání, zaměstnanecká školení, neškolské učení Geneticky zděděné vrozené schopnost i Rodina, sociální a další faktory prostředí LIDSKÝ KAPITÁL 1. Základní lidský kapitál = produktivní schopnosti 2. Širší lidský kapitál = potenciál rozvíjet a uplatňovat své schopnosti EKONOMICKÉ VÝNOSY 1. Individuální (např. vyšší výdělky, nižší riziko nezaměstnanosti) 2. Podnikové, celoekonomické (např. zvýšení produktivity) NEEKONOMICKÉ VÝNOSY 1) Individuální (např. osobní spokojenost, spokojenost v zaměstnání) 2) Sociální (např. společenská aktivita, nižší kriminalita) Pramen: Analýza, 2002, s. 120

AD3) Vzdělávací politika = principy, priority a metody rozhodování vztahující se ke vzdělávání. Toto rozhodování zahrnuje:  Tvorbu strategických záměrů rozvoje vzdělávání  Legislativní rámec činnosti všech subjektů  Způsob financování  Vymezování vzdělávacích cílů a obsahů  Stimulování a ovlivňování činnosti vzdělávacích subjektů  Způsob jejich kontroly

AD3) Vzdělávací politika Rozlišujeme:  Vzdělávací politiku  Školskou politiku

Ad 4) Úrovně vzdělávací politiky Globální (mezinárodní) úroveň (OECD, UNESCO) Nadnárodní úroveň (EU, programy Socrates, Leonardo, informační síť Eurydice) Úroveň národních států (ministerstvo – koncepce a strategie) Regionální a lokální úroveň (subsidiarita a decentralizace) Úroveň jednotlivých škol (autonomie v tvorbě kurikula)

AD 5) Principy vzdělávací politiky Princip celoživotního vzdělávání (koncept celoživotního učení, další vzdělávání dospělých) Princip celoživotního vzdělávání (koncept celoživotního učení, další vzdělávání dospělých) Princip rovných šancí v přístupu ke vzdělání (rovnost příležitostí X rovnost výsledků ve vzdělávání) Princip rovných šancí v přístupu ke vzdělání (rovnost příležitostí X rovnost výsledků ve vzdělávání) Princip individualizace a diferenciace ve vzdělávání Princip individualizace a diferenciace ve vzdělávání Princip internacionalizace ve vzdělávání Princip internacionalizace ve vzdělávání

Ad 6) Financování vzdělávání ► Celkový objem výdajů na vzdělávání ► Vícezdrojové financování vzdělávání ► Normativní financování škol

AD 7) Hodnocení vzdělávacích systémů 1. Kvalita 2. Efektivita a efektivnost  Přínosy vzdělání na celospolečenské úrovni (korelace mezi růstem vzdělanosti populace a HDP)  Přínosy v individuální rovině (výnosnost vzdělávání – efekt na mzdy)

AD 8) Vzdělávací politika v ČR a její aktuální problémy Přečíst a zamyslet se nad aktuálními problémy vzdělávací politiky v ČR: Krebs, V. a kol. Sociální politika. ASPI Kapitola 18: Vzdělávací politika, s Potůček, M. a kol. Veřejná politika. SLON Kapitola 11: Vzdělávací politika, s