Formální skladební vztahy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Digitální učební materiál
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Několikanásobné větné členy
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přívlastek (Pk).
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Rozbor souvětí.
Skladba – stavba větná Zápor.
Grafické znázornění věty jednoduché
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Rozvíjející větné členy - opakování -
Skladba souvětí.
Komplexní jazykový rozbor
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příprava na závěrečnou prověrku
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Syntax (větná skladba)
Syntax (větná skladba)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Spojky.
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Formální skladební vztahy

VÝZNAMOVÝ VZTAH FORMÁLNÍ VZTAH přiřaďování (několikanás. VČ) SOUŘADNOST (PARATAXE) přistavování (vsuvky,…) přisuzování (podmět - přísudek) PODŘADNOST (HYPOTAXE) určování (větné členy) a) shoda b) řízenost c) přimykání

Formální vztahy se vytvářejí mezi dvěma (či více) členy Formální vztahy se vytvářejí mezi dvěma (či více) členy. Obecně tyto členy nazýváme jako: 1.člen nadřazený – řídící 2.člen podřazený - závislý

Vztahy formální souřadnost podřadnost shoda řízenost přimykání

PODŘADNOST (hypotaxe)

Způsoby vyjádření členské závislosti: A) SHODA (kongruence) B) ŘÍZENOST (rekce) C) PŘIMYKÁNÍ (adjunkce)

A) SHODA (kongruence) je druh mluvnické závislosti, kdy závislý člen přijímá mluvnické kategorie (pád, číslo, rod/osoba) členu řídícího uplatňuje se u vztahu: a) shody PO s PŘ – Eva se usmála. b) PKSH – Přijal vše s velkým pochopením. c) Do (částečně společně s řízeností) – Zůstanu u vás ráda.

B) ŘÍZENOST (rekce) – silná závislost je druh mluvnické závislosti, kdy člen řídící určuje tvar závislého jména (pád jména nebo infinitiv slovesa), tvarově se neshodují. Řízena může být i věta. uplatňuje se u vztahu: a) Pt – Nesl hostům občerstvení. b) PKnsh – děkan fakulty, okna budovy c) Do (částečně společně se shodou) – Chlapci běhali bosi.

C) PŘIMYKÁNÍ (adjunkce) – slabá závislost je druh mluvnické závislosti, kdy tvar členu závislého není určován členem řídícím, je mezi nimi pouze významový vztah uplatňuje se u vztahu: a) Pu – Pil rychle. Pil do dna. Pil ze žalu. Pil jako duha. b) PKsnh – Příběh o lásce. Příběh bez lásky.

K formálním skladebním vztahům patří vedle závislosti také souřadnost K formálním skladebním vztahům patří vedle závislosti také souřadnost. Větné členy jsou na sobě nezávislé, řídící člen rozvíjejí stejným způsobem – vzniká ŘAZENÍ

ŘAZENÍ vzniká připojováním členů v nějaké významové souvislosti, avšak řídící člen rozvíjejí každý jiným způsobem: Př. Jana se domů vrátila veselá, odpočatá, bez peněz, ale s celou řadou nových zážitků a kamarádů.

Souřadné poměry mezi VH SLUČOVACÍ STUPŇOVACÍ ODPOROVACÍ VYLUČOVACÍ PŘÍČINNÝ/DŮVODOVÝ DŮSLEDKOVÝ

Urči formální skladební vztah mezi uvedenými dvojicemi: uvidět dívku - řízenost zpívá čistě - přimykání film roku Jana psala - shoda nastoupil do vlaku malá, bledá, tváři divé, pod plachetkou osoba - řazení výlov rybníka - řízenost nový mobil - shoda přišla sama proběhl parkem - přimykání

Doplň vhodné příklady, urči větný člen: Přikrývka mu sklouzla (přimykání)… na podlahu/Pum. Přečetl jsem zajímavou (řízenost) … knihu/Pt. Každou návštěvu včas (shoda) … ohlásil/Přs. Oba cizinci budou vyslechnuti jako (shoda) … svědkové/Do. Mám rád čaj s (řízenost + řazení) … medem a citrónem/Pkn. Přijal to s (shoda + řazení) … velkými a nehranými /Pks rozpaky. Přihlásil se do (přimykání) … soutěže/Pum.

Urči významový poměr mezi souřadně spojenými větnými členy a větami. Je nápaditý, ba přímo překypuje fantazií. _I¯ Pes zaštěkal, silně zavrčel a vycenil zuby. + Stav se buď dnes, nebo zítra. ~ Nejspíše se obával špatného počasí, a proto zůstal doma. → (důsledkový) Nakonec zůstal doma, neboť se obával špatného počasí. ← (příčinný, důvodový) Je mladý, ale velmi rozumný. X