Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Environmentální výchova pro základní školu
PERSPEKTIVA aneb učíme s projekty II.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PT – obecná charakteristika
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Taneční a pohybová výchova
Vzájemná hospitační činnost
 VY_32_INOVACE_16_20  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Úspora času Větší interaktivita hodiny Větší názornost Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy např. M, Inf.,
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
(komentovaný přehled)
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata klíčových kompetencí. Klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k učení Kompetence k řešení problému Kompetence k řešení problému.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Průřezová témata klíčových kompetencí
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
RVP pro gymnázia tvorba ŠVP Jiří Tesař. RVP – základní pojmy Klíčové kompetence = základní pojem nikoli učivo Je souhrn vědomostí, dovedností, schopností,
Školní vzdělávací program výuka informatiky
Projekt do Výchovy ke zdraví
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU Brno Seminář Olomouc, 4. listopad 2015 Knihovníci a tajemství kurikula aneb RVP, KK a ŠVP.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
GLOBÁLNÍ ROZVOJOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ ZDROJE METODICKÉ PODPORY PaedDr. Markéta Pastorová
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Setkání v cyklu Střední školy a zřizovatel
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Teorie a metodika výchovy
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
17. Listopad 1989.
Transkript prezentace:

Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství jsou formulovány v úředních dokumentech : [1] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP, Praha 2005 [2] Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP, Praha 2006 [5] Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 3. (Rámcové vzdělávací programy). ZčU, Plzeň 2007

Nová strategie vzdělávání: klíčové kompetence a průřezová témata Klíčové kompetence: 1. k učení 2. k řešení problémů 3. komunikativní 4. sociální a personální 5. občanské 6.pracovní

Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Mediální výchova

1. Co rozumíme pod pojmem fyzikální vzdělání? 2. Jak se ve fyzikálním vzdělávání tato nová strategie projevuje?

Obsah fyzikálního vzdělání Obsah vymezuje Rámcový vzdělávací program (RVP) Odpovídá obsah RVP současné fyzice a vnímání světa současných mladých lidí? Může výrazně změnit jejich vesměs negativní postoj k fyzice?

Provokativní otázky: Jak se nové trendy projevují v přípravě učitelů fyziky na vysokých školách? Musí být výuka fyziky na ZŠ a SŠ koncipována tradičně? (Sasko, optika)? Je současná redukce počtu hodin přírodovědných předmětů na ZŠ správný trend? Musí fyzikové přesvědčovat sami sebe o nutnosti fyzikálního vzdělávání?

Příkladem inovace fyzikálního vzdělávání mohou být inspirující semináře Odborné skupiny Pedagogická fyzika České fyzikální společnosti JČMF v letech

Literatura [3] Kolářová, R. aj. Příručka učitele fyziky na základní škole s náměty pro tvorbu ŠVP. Prométheus, Praha 2006 [4] Lepil, O, Svoboda, E. Příručka pro učitele fyziky na střední škole. Prométheus, Praha 2007 [6] Čs. čs. fyz. 58 (2008), č. 2, s