Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství jsou formulovány v úředních dokumentech : [1] Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP, Praha 2005 [2] Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP, Praha 2006 [5] Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 3. (Rámcové vzdělávací programy). ZčU, Plzeň 2007
Nová strategie vzdělávání: klíčové kompetence a průřezová témata Klíčové kompetence: 1. k učení 2. k řešení problémů 3. komunikativní 4. sociální a personální 5. občanské 6.pracovní
Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Mediální výchova
1. Co rozumíme pod pojmem fyzikální vzdělání? 2. Jak se ve fyzikálním vzdělávání tato nová strategie projevuje?
Obsah fyzikálního vzdělání Obsah vymezuje Rámcový vzdělávací program (RVP) Odpovídá obsah RVP současné fyzice a vnímání světa současných mladých lidí? Může výrazně změnit jejich vesměs negativní postoj k fyzice?
Provokativní otázky: Jak se nové trendy projevují v přípravě učitelů fyziky na vysokých školách? Musí být výuka fyziky na ZŠ a SŠ koncipována tradičně? (Sasko, optika)? Je současná redukce počtu hodin přírodovědných předmětů na ZŠ správný trend? Musí fyzikové přesvědčovat sami sebe o nutnosti fyzikálního vzdělávání?
Příkladem inovace fyzikálního vzdělávání mohou být inspirující semináře Odborné skupiny Pedagogická fyzika České fyzikální společnosti JČMF v letech
Literatura [3] Kolářová, R. aj. Příručka učitele fyziky na základní škole s náměty pro tvorbu ŠVP. Prométheus, Praha 2006 [4] Lepil, O, Svoboda, E. Příručka pro učitele fyziky na střední škole. Prométheus, Praha 2007 [6] Čs. čs. fyz. 58 (2008), č. 2, s