Vědecká propedeutika Základy psaní diplomových prací a jejich formální náležitosti Robert Zbíral.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak psát SOČ Seminář DDM Praha 6. ledna 2010 Lenka Krejčová Doplnil poznámkami: Č.Kodejška -Ne pouze kompilát -Vlastní projekt,
Advertisements

Seminář k bakalářské práci
Zpracovávání BP a DP Odborná praxe pro bakalářské studium
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Systém kurikulárních dokumentů
Jak psát seminární práci
Tvorba snímků v PowerPointu
Citace, citování Plagiátorství
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Seminární prací žák prokazuje schopnost:  vyhledávat a třídit informace,  pracovat s odbornou literaturou a internetem,  porozumět danému tématu, 
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Vědecká propedeutika Základy psaní diplomových prací a jejich formální náležitosti Robert Zbíral.
Úvod do managementu 1. seminář
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Management a rozvoj obcí
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Rozbor nejčastějších chyb v odborných pracích 12. Seminář BW.
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Koordinátoři ICT Organizační informace
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
: Základy psaní (proč a jak) Robert Zbíral
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do studia.
Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
Zpracování ročníkových prací – letní semestr ROPR4 a KROP4 Ing. Martina Juříková, Ph.D.
Absolventská práce.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Disertační práce MPA Michal Radvan
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
5. ročník Mg. studia do podání přihlášky ke SZZ do odevzdání diplomové práce v tištěné a elektronické formě.
Psaní právních dokumentů
Základní informace o předmětu Robert Zbíral Max Tomoszek
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Diplomový seminář úvodní přednáška 11. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 20.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. ledna 2016.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A DŮLEŽITÉ INFORMACE. Bakalářská práce odborný text zpracovaný na téma dokladem toho, že student porozuměl teoretickým poznatkům Každá.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – III.část.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
Diplomový seminář úvodní přednáška
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Zpracování ročníkových prací – letní semestr
Citační a bibliografické databáze:
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2018/2019
Transkript prezentace:

Vědecká propedeutika Základy psaní diplomových prací a jejich formální náležitosti Robert Zbíral

Důvod A (objektivní): Proč to není zbytečné? chcete dokončit studium (viz vysokoškolský zákon) nemáte chuť zařadit se do „panteonu slavných“

Proč to není zbytečné? Důvod B (objektivní): od roku 2009 všechny práce volně přístupné na internetu Portál UP- STAG- kvalifikační práce vizitka každého studenta vizitka fakulty (bude se kontrolovat)

Proč to není zbytečné? Důvod C (reálný): psaní prace = řešení problému pochopení zadání (tématu) vyhledání relevantních informací zpracování informací jasný a stručný písemný projev vyžadováno vyčerpání zadání originalita řešení vše patří k obecně uplatnitelným dovednostem

vše jakoby jednoduché, ale proč tak špatné výsledky? Východiska pro psaní vše jakoby jednoduché, ale proč tak špatné výsledky? chci tomu věnovat úsilí, myslím si, že mé snažení má smysl mohu tomu věnovat čas zkušenosti dělají mistra

Plagiarismus (plagiátorství) definice: „Každý případ, kdy se autor kvalifikační práce vědomě, ať už přímo nebo nepřímo, za jakýmkoliv účelem, uchýlí k publikované nebo nepublikované práci, části práce nebo myšlence někoho jiného s cílem vyvolat dojem, že jde o autorovu vlastní práci nebo myšlenku.“ velmi široké vymezení úplné převzetí cizího díla převzetí určitých částí bez přiznání zdroje „vymýšlení“ zdrojů … díky internetu a informační revoluci jeden z největších problémů vysokého školství dá se odhalit? zkušený hodnotitel pozná téměř vždy počítačové nástroje (systém Theses) základní obrana: vždy přiznat zdroj, ze kterého jste informaci (myšlenku, údaj atd.) převzali

Slepé uličky text zcela bez citací plagiarismus nebo zbytečnost možné jen jako esej, úvaha, nikoliv odborná práce text bez citací a se seznamem literatury na konci stejné jako výše nikdo neví, odkud se která část textu bere vždy je možné dohledat, odkud která část textu pochází text s málo citacemi a dlouhým seznamem literatury stejné jako předchozí co necituji v textu nemá cenu dávat do seznamu literatury

K čemu citace? systém přímých a nepřímých citací, obecně známé informace účelem citací není trápit studenty navázání na předchozí výzkum potřeba poznat, co o tomtéž napsal někdo před vámi potvrzení vlastní argumentace opřete svá tvrzení o jiné autory kontrola původu textu zabrání vám opsat jeden zdroj rozšíření obzoru čtenáře odkážete ho na další, možná pro něj zajímavá díla

Hlavní chyby u diplomových prací tzv. minutí se tématem obecné vs partikulární záměry osnova nebo části textu nemají návaznost riziko koláže popis vs analýza přístup „dva komentáře“ původ všeho: A) nedostatek snahy B) nedostatek či nevyužití zdrojů styl a pravopys tekstu; jeho úpRAVa chybí snaha na straně vedoucího práce

Cesta k napsání dobré práce vím o čem píšu? (základní informace) jestli ne, nutné načerpat rozdíl mezi základními informacemi a odbornou prací vyhledávání zdrojů a jejich zpracování klíčová fáze, množství zdrojů přímo ovlivňuje kvalitu volba vlastního systému zpracování vytváření podrobnější osnovy samotné psaní stále provázané se studiem zdrojů (zpětné ovlivnění) piště jasně a jednoduše co je to „vlastní myšlenka“? finalizace práce nechat odležet a znovu přečíst formální úprava 21. století

Hrozby reálné i smyšlené hned na počátku musím být expert na danou oblast musím mít vše přečteno o dané problematice než začnu psát musím vědět hned co chci v práci dokázat musím mít geniální myšlenku jak vše pojmout při psaní musím použít vše co jsem přečetl uvedení příkladu je ztrátou cenného místa (adaptováno z manuálu Michala Bobka)

Několik obecných doporučení proces psaní si dobře rozvrhněte zvýšené úsilí nezajistí obvykle výsledek každá práce vypráví příběh! má počátek, průběh a konec napomůže zvolená metodologie (chronologie, komparace) udržujte úroveň analýzy neopakujte se zbytečně složitost a komplexnost není výhodou pohled na problematiku tvoříte vy s pomocí zdrojů, ne naopak!

Formální náležitosti diplomových prací směrnice děkanky č. 2/2010 cíle: zajištění shodných podmínek pro všechny studenty jednotný systém citování sjednocení vizuální podoby zlepšit kvalitu odevzdaných prací je součástí zadání diplomek- nutné podle ní závazně postupovat nedodržení může být odměněno sníženou známkou či vrácením práce

Formální náležitosti diplomových prací plagiarismus: povinné zahájení disciplinárního řízení jazyk: česky či slovensky co je součástí práce: titulní strana, prohlášení o původnosti, obsah úvod: metodologicko-koncepční funkce bibliografie: pouze citované zdroje anglické shrnutí, klíčová slova česky i anglicky zlepšit kvalitu odevzdaných prací pokyny pro podobu textu běžná stránka titulní strana desky

Formální náležitosti diplomových prací

Formální náležitosti diplomových prací systém citací do poznámek pod čarou (průběžně v celé práci) každý druh zdroje citován odlišně (monografie, příspěvek do sborníku, komentář, článek z časopisu, noviny, internetová stránka) právní předpisy: aktuální znění: zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů historické: zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění zákona č. 136/2002 b. účinném ke dni 12. června 2002 judikáty: nález Ústavního soudu ze dne 8. března 2006, sp. zn. Pl. ÚS 50/04, body 20 – 22 usnesení Nejvyššího soudu ze dne 26. května 2009, sp. zn. 25 Cdo 1772/2007

Formální náležitosti diplomových prací poznámky k citační normě vychází z norem ČSN ISO 690 a 690/2 lze automaticky na http://www.citace.com/generator.php být při smyslech při tvorbě citací, znát zdroj příklad: Komise, Evropská. Bílá kniha… HÖLLANDER, Pavel a kol. Nález ÚS č. 12/05… dohledat autorství příslušné části opakovaně citované zdroje: ŠČERBA: Nejlepší komentář…, s. 12. bezprostředně se opakující: Tamtéž každá citace (PPČ) končí tečkou nebát se popsat, o co v citaci jde a proč citujeme zrovna tuto věc

Formální náležitosti diplomových prací

Formální náležitosti diplomových prací rozsah práce definován počtem znaků včetně mezer započítán hlavní text a poznámky pod čarou diplomka: 90-120 tisíc znaků, jinak žádost charakteristika diplomky: „V diplomové práci autor prokazuje schopnost uplatnění zásad vědecké práce. Diplomová práce přesahuje úroveň bakalářské práce rozsahem i hloubkou zpracování. Text neobsahuje pouze popis, ale zejména analýzu a nabízí vlastní pohledy na téma. Předpokládá se použití širokého spektra odborné literatury, včetně časopiseckých zdrojů. Psaní práce probíhá pod dohledem vedoucího práce.“ diplomka jako rigorózka? z podstaty věci vyloučeno jiná charakteristika a především rozsah (180-220 tisíc znaků) nutné případné zásadní přepracování diplomky

Reklamní okénko na závěr ZBÍRAL, Robert. Praktická příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9.