Základy speciální pedagogiky Etopedie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Advertisements

PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Inkluzivní trendy v současné etopedii
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Diagnostika. Hodnotíme:  Závažnost, dlouhodobé přetrvávání  Poruchy chování ve vztahu k rodině  Poruchy chování vázané na činnost v partě  Poruchy.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní poradenské pracoviště
Výstupy z Úvodního semináře
Aneb co může říci školní psycholog
Náročné životní situace
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rozdíly mezi osobnostmi
Rizikového chování v dospívání
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Informované přístupy jako inkluzivní podpora
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Kupní chování a EU.
Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Pedie Co mají společné?.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Náročné životní situace
Základní pojmy speciální pedagogiky
Školská sociální práce
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základy speciální pedagogiky Etopedie Cílová skupina etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Problémy v chování x poruchy chování Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz

Převzato z: http://www.puzzle-puzzle.cz/zbozi/1000-simpsonovi-312

Cílová skupina děti bez výraznějších problémů děti v riziku děti s problémy v chování děti s poruchami emocí a chování

1) Děti bez výraznějších problémů v chování praxe spočívá především v preventivních aktivitách popř. preventivní programy sociálně patologických jevů (peer programy…), eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí atd. Specifická x nespecifická prevence Převzato z: http://fm.denik.cz/zpravy_region/20110811knihovna.html

2) Děti v riziku („At-risk Youth) děti, které ve svém vývoji čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální významná je odolnost dítěte vůči faktorům, které jej z vnějšku ohrožují koncept resilience praxe spočívá v preventivních aktivitách, v diagnostice a poradenství Převzato z: http://www.policie.cz/clanek/vystava-upozornila-na-rizika-urazu.aspx

Triáda rizikových faktorů ve vývoji poruchy chování

Rizika spojená s osobností dítěte váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost patří sem: faktory fyzického zdraví – nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění faktory vnitřních dispozic – nízká inteligence, obtížný temperament, hyperaktivita, impulzivita

Rizika spojená s rodinou dítěte základní rizika spočívají v nedostatku „vřelosti – lidského tepla“ patří sem: rodinné stresory – konflikty mezi rodiči, postnatální deprese, nízká vzdělanost, tísnivá finanční situace nastavení rodinného systému – struktura a hierarchie rodiny (neúplná rodina, nezletilá matka, nezaměstnanost rodičů atd.)

Školní rizika nepřipravenost na vstup do školy + neschopnost přizpůsobit se požadavkům nedostatek pozitivní interakce se spolužáky a učiteli neúspěch a izolace vyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické party) bludný kruh neúspěchu

Rizika spojená se společností Životním podmínky – socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště Patologické formy chování v okolí – násilí, kriminální činnost… Kulturní a morální hodnoty – sociální nebo kulturní diskriminace, násilí v médiích Konflikt aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků rodiny, školy…)

Protektivní faktory dle Šolcové (2009) Individuální úroveň Konstituční resilience (pozitivní temperament, robustní neurobiologický systém) Sociabilita (citlivost, prosociální postoje, citová vazba k ostatním) Inteligence (školní výkon, plánování a rozhodování) Komunikační dovednosti (rozvinutá řeč, čtenářské dovednosti) Osobnostní charakteristiky (tolerance k negativním emocím; sebeuplatnění; sebevědomí; pozitivní sebepojetí; vnitřní lokalizace kontroly; smysl pro humor; nadějnost; strategie zvládání stresu; trvalý hodnotový systém; vyvážený pohled na zkušenosti; tvárnost a pružnost; mravní síla, přesvědčení, houževnatost, odhodlání

Protektivní faktory dle Šolcové (2009) Úroveň rodiny Podporující rodina (povzbuzení, pomoc, vřelost; soudržnost péče; blízký vztah k pečujícím osobám; víra v dítě; neobviňování; vzájemná manželská opora; talent, koníček Socioekonomický status Úroveň komunity Školní zkušenosti (podporující kamarádi a vrstevníci; pozitivní vliv učitele; úspěch Podporující komunita (víra v jedince, netrestání) Úroveň kultury Tradiční aktivity, tradiční spiritualita; tradiční jazyk; tradiční medicína

3) Děti s problémy v chování a poruchami chování vývoj poruchy chování probíhá nejčastěji od fáze působení rizikových faktorů k fázi problémového chování až k poruchám chování důležité je včasné řešení potíží praxe u dětí s problémy a poruchami chování má těžiště v reedukaci, diagnostice a v poradenství

Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování - záměr o svých problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit normy chování neporušuje úmyslně jejich porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami dítěte nálepkou problémového dítěte trpí a vyvolává v něm negativní emocionální zážitek

Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování – časová dimenze problémy bývají krátkodobé popřípadě se objevují v určitých periodách mívají vývojové souvislosti bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím

Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování – náprava PORUCHY CHOVÁNÍ náprava vyžaduje speciální péči směřuje k převádění způsobů a cílů chování společensky nepřijatelného k chování, které je přijatelné

Cesta rizikových dětí k dlouhodobým negativním následkům ( Walker, Severson, 2002, in Vojtová, 2008)

Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? Převzato z: http://www.superkariera.cz/poradna/osobni-rozvoj/jak-poskytnout-podrizenym-kvalitni-zpetnou-vazbu.html

Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? vyvolávají v jiných nelibé pocity provokují druhé k negativní reakci v chování nebývají oblíbení mezi vrstevníky málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách

Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? Převzato z: http://kvety.kafe.cz/osudy/2012/8/23/clanky/plastika-obliceje-mi-znicila-zivot/

Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? považují se za smolaře, za neúspěšné mívají malé sebevědomí jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací převažuje u nich krátkodobá motivace vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem neumí se radovat z drobných úspěchů