Opití a nevyspaní aneb pár slov o příčestních adjektivech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interpretace neuměleckého textu Prostě sdělovací styl II
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Morfologie – přednáška 11
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Morfologie – přednáška 1
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Trpný rod Matěj Suchánek.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
Slovesa (verba).
Slovesa.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa.
Interpretace neuměleckého textu Výklad II. Označte v textu termíny Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení funkce přesvědčovací,
Český jazyk 2 morfologie, syntax
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Alternativní a augmentativní komunikace
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
[Výrazy funkce a funkční v Mathesiově definici věty a foném(at)u] Martin Beneš – ÚJČ AV ČR; ÚČJTK FF UK v Praze vzdělávací cyklus Moderní mluvnice češtiny.
Osoba v právním smyslu Obecná charakteristika. Výběrová literatura: Korten, D.C., Keď korporácie vládnu svetu. Vyd. PARADIGMA.SK, Košice, 2000 Gray, J.,
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Myšlení a myšlenkové operace
Slovesný rod.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Čím zaléváte bazalku na parapetu?
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Digitální učební materiál
Témata kognitivní psychologie
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Zapište si za uši: UCHO v českém znakovém jazyce
Transkript prezentace:

Opití a nevyspaní aneb pár slov o příčestních adjektivech Hana Prokšová, ÚJČ AV ČR + ÚČJTK FF UK 35. studentský workshop Žďárek 18. dubna 2015

Nejprve drobný průzkum Která podoba je ve vašem idiolektu primární? a) nevyspaný b) nevyspalý

Co na to PMČ… ADJ -lý PMČ: ADJ rezultativní aktivní od neobjektových sloves ADJ -ný PMČ: ADJ rezultativní pasivní (vyjadřující vlastnost plynoucí ze zasažení dějem) vznikají z příčestí trpných převážně objektových sloves obou vidů

MČ 1: -lý od sloves dokonavých (vyjma bývalý), nejčastěji předponových, výhradně podmětových, z činného příčestí čistě konverzní typ (padlý = ten, kdo padl) nabývají hodnotícího významu některá motivována reflexivními slovesy (nezachovávají morfém se × ADJ typu -vší se) → možná motivace pasivními tvary slovesa pasivní motivace výhradně u ADJ z předmětového přechodného slovesa (probdělá noc, přestálá choroba) pasivní ADJ na -lý jsou z jazyka vytlačována intelektualizačním procesem

MČ 1: -lý od sloves dokonavých (vyjma bývalý), nejčastěji předponových, výhradně podmětových, z činného příčestí čistě konverzní typ (padlý = ten, kdo padl) nabývají hodnotícího významu některá motivována reflexivními slovesy (nezachovávají morfém se × ADJ typu -vší se) → možná motivace pasivními tvary slovesa pasivní motivace výhradně u ADJ z předmětového přechodného slovesa (probdělá noc, přestálá choroba) pasivní ADJ na -lý jsou z jazyka vytlačována intelektualizačním procesem

MČ 1: -ný pasivní děje, jejichž PAT je SUBST určované tímto ADJ od předmětových sloves přechodných včetně reflexiv, reflexivní morfém odpadá mnohdy i od předmětových sloves nepřechodných, např. když pojímáme neakuzativní objekt jako substanci přímo zasahovanou dějem (odříkaný, vzpomínaný) neutralizace aktivnost–pasivnost a) motivace nepasivním reflexivním tvarem přitisknutý = který byl přitisknut nebo se přitiskl b) motivace nepředmětovým slovesem – význam aktivní ochrnutý, podařený, zkrachovaný c) ADJ verbální aktivní mohou mít i pasivní význam prolezlý

významové rozdíly? vytřelý × vytřený vytřelá ryba × vytřená podlaha SSJČ: člověk vytřelého (= bystrého) rozumu ?? opozdilý, zpozdilý × opožděný, zpožděný slovníky to mají jako synonymní PSJČ: opoždělý

od reflexiva slovníky +OBJ aktivum SYN2010 možná motivace opitý +/- -   od reflexiva slovníky +OBJ aktivum SYN2010 možná motivace opitý +/- - < (v)opilý 3 : 2 964 nepasivní reflexivum ožraný < (v)ožralý 18 : 248 přeležený + ≈ přeleželý 8 : 7 přistěhovaný < přistěhovalý 6 : 30 spadaný > spadalý 263 : 16 pasivní význam aktivního verbálního ADJ uležený < uleželý 1 : 40 vyspaný < vyspalý 23 : 118 zduřený < zduřelý 11 : 71

intelektualizace jazyka L. Janovec (2007): K projevům jazykových vývojových tendencí v současné češtině. NŘ, r. 90, č. 2: cit. A. Jedličku (1981): 2 vývojové tendence: (i) tendence k demokratizaci jazyka (hl. rovina fonetická/fonologická a morfologická) (ii) tendence k intelektualizaci jazyka (hl. rovina lexikální a syntaktická) Intelektualizací spisovného jazyka, kterou bychom mohli nazývat také racionalizací, rozumíme přizpůsobování jazyka k tomu, aby jeho jazykové projevy mohly být určité a přesné, podle potřeby abstraktní, a aby byly schopné vyjádřit souvislost a složitost myšlení, tedy zesilování intelektuální stránky řeči. B. Havránek (1932): Úkoly spisovného jazyka a jeho kultura. (Z: J. Vachek (2005): Lingvistický slovník Pražské školy.) … progresivita „pasivnosti“? v administrativním, publicistickém, odborném stylu

další možné motivace? 1. fonetická/zvuková/strukturní hypotéza: -n-/-t- se objevuje jen mezi vokály u otevřených kmenů prolezlý × prolézaný prolézt × prolézat + ACC/LOC (tentýž valenční rámec) významově totéž: naprdlý × naprdnutý nakrklý × nakrknutý přejedlý × přejedený načichlý × načichnutý (kouřem)

další možné motivace? 2. směšování reflexivních pasiv a reflexiv tantum na jisté úrovni kognice MČ 1: a) motivace nepasivním reflexivním tvarem přitisknutý = který byl přitisknut nebo se přitiskl ze zkoumaných sloves: od reflexiv potenciálně všechna (× spadaný, zduřený: jednovalenční slovesa!) přeležet (si) něco konstrukce bez si marginální (SSJČ: nemocný přeleží noc beze spánku) dvouvalenční reflexivní, nebo třívalenční s PU beneficienta? přeleželá/přeležená noha (ACT = já) přeležet se jednovalenční reflexivní, nebo zájmenné se? přeleželý/přeležený kabát (ACT = kabát) → směšování, sjednocování… analogie

další možné motivace? nalože_ý uleže_ý 2. + 3. směšování reflexivních pasiv a reflexiv tantum + analogie nalože_ý uleže_ý

další možné motivace? 2. + 3. směšování reflexivních pasiv a reflexiv tantum + analogie naložený Někdo naložil hermelín. Hermelín je naložen. uleželý Hermelín se uležel. uležet se reflexivum jednovalenční otevřený kmen analogie → uležený např. restaurace hotelu České Žleby: 1ks řádně uležený hermelín

Děkuji za vyslechnutí.