Cílová skupina: OSOBY SPOLEČENSKY NEPŘIZPŮSOBENÉ Pavel Horák FSS MU Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Zákon o sociálních službách
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Opatření 2.3 JPD 3 „Posilnění kapacit poskytovatelů sociálních služeb v hlavním městě Praha“ Globální grant.
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Farní charita Prachatice
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Co znamená pro společnost bezdomovství?
ZD - změny, registrace Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Příspěvek k problematice sociálního začleňování v ČR Zuzana Zajarošová, MPSV
Praha, 26. – 27. listopadu Co přispělo k nárůstu počtu lidí bez domova Restrukturalizace průmyslu a s tím spojená dlouhodobá nezaměstnanost Nezaměstnanost.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Představení „balíčku služeb“ – co vše je třeba (tj.
NEZAMĚSTNANOST V LIBERECKÉM KRAJI
Bezdomovectví David Švadlena.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Cílové skupiny sociálního podnikání MPSV, Odbor sociálních služeb, březen Dokument Podpora nástrojů sociální ekonomiky v oblasti začleňování znevýhodněných.
Chudoba jako sociální problém
Regionální politika RP ČR.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
3. jednání PS bydlení Brno Téma: Ukončování / prevence bezdomovectví jednotlivců 27. května 2015.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2011 setkání RRLZ,
Projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Úvod do bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č února 2007.
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Sběr dat o drogách na regionální/místní úrovni MUDr. Viktor Mravčík.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Podpora sociálních služeb, komunitního života a sociálního bydlení
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Správa sociálního zabezpečení
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Studijní obor: Sociální činnost
Terénní programy.
Úvod, základní principy a cíle
Sociální práce v praxi Oblasti působení soc. pracovníků
Podpora obcím, které se potýkají se sociálním vyloučením
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

Cílová skupina: OSOBY SPOLEČENSKY NEPŘIZPŮSOBENÉ Pavel Horák FSS MU Brno

STRUKTURA SETKÁNÍ 1.Cílová skupina a její charakteristiky 2.Důležité informace o cílové skupině ve vybraných lokalitách (výsledky projektu o sociálním vyloučení a začlenění) 3.Klíčové problémy, kterých je nutné si všímat („klienti“-„technologie“-„systém“)

1 Ad1) Cílová skupina a její charakteristiky - „OSOBY SPOLEČENSKY NEPŘIZPŮSOBENÉ“ 1 Občané propuštění z výkonu trestu odnětí svobody Občané, proti nimž je vedeno trestní řízení (popř. odložení výkonu trestu) Občané závislí na alkoholu a jiných toxikomaniích Občané žijící nedůstojným způsobem života Občané propuštění ze školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy po dosažení zletilosti 1 Dle V\hlášky MPSV č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon ČNR o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, § 52 a-e

Společné charakteristiky cílové skupiny (kumulované sociální problémy) chybějící či narušené rodinné vazby chybějící či narušené vazby na trh práce chybějící či narušené bytové zázemí (  bezdomovectví)

Jak je vymezen bezdomovec ? v mezinárodním právu je za bezdomovce většinou považován cizinec, který žije na území daného státu bez povolení úřadů a bez státní příslušnosti (jde tedy o „občana bez přístřeší“) v právu ČR se vymezení bezdomovectví nevyskytuje – užívá se nepřesný pojem „občan bez přístřeší“ namísto „občan bez domova“

Jak nejlépe vymezit cílovou skupinu ? (Spech-Killter, T. 2002) v rámci EU je debatováno o sjednocení vnímání a definování bezdomovectví, které by mělo plnit několik funkcí: právní (důležitou pro financování poskytovaných služeb), integrační (pro sledování charakteru nabízených sociálních služeb), bydlení (pro poskytovatele služeb nabízejících ubytování) a výzkumnou (důležitou pro empirický a teoretický výzkum).

Typy bezdomovců (dle FEANTSy) osoby bez přístřeší [„Rooflessness“] – osoby spící venku, imigranti a oběti požárů a záplav osoby bez přístřeší [„Rooflessness“] – osoby spící venku, imigranti a oběti požárů a záplav osoby bez bytu [„Houselessness“] – osoby žijící v ohrožení a dočasném ubytování jako noclehárny, ubytovny a jiná místa nevhodná pro dlouhodobé ubytování osoby bez bytu [„Houselessness“] – osoby žijící v ohrožení a dočasném ubytování jako noclehárny, ubytovny a jiná místa nevhodná pro dlouhodobé ubytování osoby s nejistým bydlením – osoby s nejistým či dočasným pronájmem, které nemají právo či zájem zůstávat v ubytování či nedobrovolně sdílejí dlouhodobé ubytování, které si nemohou zabezpečit oddělené bydlení (oběti domácího násilí apod.) osoby s nejistým bydlením – osoby s nejistým či dočasným pronájmem, které nemají právo či zájem zůstávat v ubytování či nedobrovolně sdílejí dlouhodobé ubytování, které si nemohou zabezpečit oddělené bydlení (oběti domácího násilí apod.) osoby s nevhodným bydlením – osoby nedobrovolně sdílející dlouhodobé ubytování, které je nezpůsobilé z kapacitních či hygienických důvodů osoby s nevhodným bydlením – osoby nedobrovolně sdílející dlouhodobé ubytování, které je nezpůsobilé z kapacitních či hygienických důvodů

Evropská definice bezdomovectví „Bezdomovectví je nedostatek vlastního, trvalého a přiměřeného obydlí. Bezdomovci jsou ti lidé, kteří nejsou schopni získat vlastní, trvalé a přiměřené obydlí, nebo si nejsou schopni takové obydlí udržet kvůli nedostatku finančních prostředků nebo jiným sociálním bariérám.“ „Bezdomovectví je nedostatek vlastního, trvalého a přiměřeného obydlí. Bezdomovci jsou ti lidé, kteří nejsou schopni získat vlastní, trvalé a přiměřené obydlí, nebo si nejsou schopni takové obydlí udržet kvůli nedostatku finančních prostředků nebo jiným sociálním bariérám.“

Zdroje dat o politikách a cílové skupině V ČR nepřímé zdroje dat - statistiky ČSÚ nepřímé zdroje dat - statistiky ČSÚ Sčítání bezdomovců (Praha, Brno) Sčítání bezdomovců (Praha, Brno) výběrová šetření občanských sdružení (Naděje, Armáda spásy, Arcidiecézní charita), výzkumných agentur (IVVM, Amasia, Institut zdravotní politiky a ekonomiky, VÚPSV) výběrová šetření občanských sdružení (Naděje, Armáda spásy, Arcidiecézní charita), výzkumných agentur (IVVM, Amasia, Institut zdravotní politiky a ekonomiky, VÚPSV) konkrétní data dílčích lokálních státních a nestátních organizací konkrétní data dílčích lokálních státních a nestátních organizací V zahraničí FEANTSA, FEANTSA, United States Interagency Council on Homelessness, United States Interagency Council on Homelessness, National Alliance to End Homelessness National Alliance to End Homelessness

Ad2) Důležité informace o cílové skupině - výsledky projektu o sociálním vyloučení a mechanismech sociálního začlenění Příčiny bezdomovectví individuální, často důsledkem i zdrojem celé řady dalších ekonomických, sociálních a psychických problémů

Příčiny bezdomovectví převažuje odděleně či v kombinaci či kumulaci: 1.dlouhodobé vyloučení z trhu práce 2.nedostatečné rodinné a sociální vazby 3.kriminální minulost (především u „neromů“) 4.psychické poruchy či nemoci včetně všech druhů závislostí (zejména na alkoholu) či nižší intelekt 5.mladí lidé opouštějící ústavní výchovu 6.nefunkční systém v oblasti sociálního bydlení a 7.nedostatečné využívání některých nástrojů bytové politiky

3 typy lokalit dle koncentrace bezdomovectví 1. 1.lokality typu velkoměsto (Brno) relativně rozsáhlý problém bezdomovectví (velký počet obyvatel, narůstajících formální (institucionální) a neformální příležitosti pro „usídlení“ bezdomovců) 2. 2.lokality s nepříznivou ekonomickou situací (Ostrava, Ústí nad Labem) strukturální problémy na trhu práce, vysoká míra (dlouhodobé) nezaměstnanosti, vyšší koncentrace specifických skupin (masivní rozvojem těžkého průmyslu vyžadoval zajištění dostatečného přísunu často nekvalifikované (migrující) pracovní síly bez rodinného zázemí 3. 3.menší lokality s relativně bezproblémovou ekonomickou situací (Hradec Králové) bezdomovectví oproti ostatním sociálním problémům není nijak významné (rozpad rodiny a různé typy závislostí)

Ad3) Klíčové problémy, kterých je nutné si všímat 1.Vymezení skupiny – nejasné vymezení, nejasná početnost a heterogenita klientů 2.Bariéry - legislativní (větší administrativní zátěž, nová nesplnitelná vzdělanostní kritéria), - technologické (využití internetu klienty) a – ve využití existujících strategických vládních dokumentů (Národní akční plán sociálního začleňování) 3.Neprovázanost stávajících státních a nestátních sociálních opatření s trhem práce (= klíčový mechanismus sociálního začlenění, který není podporován)

(Edgar et al. 2002) Co by mělo být výsledkem vhodných služeb ? (Edgar et al. 2002) Zviditelnění existujícího skrytého bezdomovectví Zviditelnění existujícího skrytého bezdomovectví Méně lidí by se mělo stávat bezdomovci Méně lidí by se mělo stávat bezdomovci Nikdo by neměl spát venku bez přístřeší Nikdo by neměl spát venku bez přístřeší Délka trvání bezdomovectví by měla být redukována Délka trvání bezdomovectví by měla být redukována Pro bývalé bezdomovce by mělo být zjištěno trvalé ubytování (a zaměstnání) Pro bývalé bezdomovce by mělo být zjištěno trvalé ubytování (a zaměstnání)