LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy Olomoucké vysoké školství partnerem moravského venkova reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/ ,
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Veřejná správa – úvod.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Veřejné politiky Tutoriál Zaměření a způsob studia kurzu Průběh tutoriálu – zaměření tutoriálu Distanční forma studia E-learningový kurz.
Sdružení nezávislých kandidátů PERSPEKTIVA
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační strategie Manfred Hellmich Inovace 2006 Praha 5. prosince 2006.
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
VOLEBNÍ PROGRAM Sdružení nezávislých kandidátů PERSPEKTIVA Komunální volby 2014 Drahelčice.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Regionální politika RP ČR.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Subjekty a objekty veřejných politik
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP

Regionální veřejná politika Přechodový stupeň mezi lokální a národní VP Kraj – mezikrajská spolupráce (Regiony soudržnosti, Asociace krajů), stálá zastoupení krajů při EU Subjekty - kraj, zastupitelstvo kraje, rada kraje, hejtman kraje, obce ležící na území kraje, občané kraje a veškeré organizace působící na území daného kraje komplexní územní rozvoj, dopravní obslužnost území, správa a financování primárního a sekundárního školství, péče o ŽP, kultura a CR Regionální politika krajské zřízení - zákon č.129/2000 Sb., zákon o krajích 18.4.2017

18.4.2017

Regionální veřejná politika Krajské zřízení - zákon č.129/2000 Sb., zákon o krajích Přechodový stupeň mezi lokální a národní VP Komplexní územní rozvoj, dopravní obslužnost území, správa a financování primárního a sekundárního školství, péče o ŽP, kultura a CR Regionální politika Vazba na centrální vládu! Kraj – mezikrajská spolupráce (Regiony soudržnosti, Asociace krajů), stálá zastoupení krajů při EU Subjekty - kraj, zastupitelstvo kraje, rada kraje, hejtman kraje, obce ležící na území kraje, občané kraje a veškeré organizace působící na území daného kraje 18.4.2017

Proměna aktérů regionálních politik Personální výměna krajských zastupitelstev, kontinuálně po r. 2000 Vyvážení politických mocenských pozic centrální vlády Růst počtu nezávislých kandidátů a různých politických hnutí a sdružení Diferenciace zvolených kandidátů Důvody: postoje k hlavním politickým stranám, růst významu sociálních sítí, důvěry, shody mezi postoji občanů a reprezentantů (absence politické debaty) Lokální a regionální koalice Volební účast – 38%ČR (MSK, KV x VYS, PD, HK) Význam pro mandát: znát místní prostředí, dobře komunikovat, zkušenosti s řízením – ne příslušnost k politické straně, paralelní proces s komunálními volbami 18.4.2017

Krajské volby 2008 Krajské volby – celonárodní témata, celkový profil strany x řešení regionálních problémů „zrušíme poplatky, skončí zdražování, zajistíme růst důchodů, nepodpoříme radar“ Krajské preference stejné: obchvaty kolem měst, podpora hasičů, zákaz vjezdu kamionů do obcí, rozvoj CR Kdo tato témata dokáže prosadit efektivněji? Jak efektivně rozdělit 130MLD Kč ze SF ? Rozdělování veřejných zakázek! Lobing pro projekty! Změny na úřednických postech, krajských radách ?

Krajské volby 2012 18.4.2017

Regionální VEP Doprava, dopravní obslužnost Sociální a zdravotní služby Vzdělávání (podpora učňovských a technických oborů) Podpora podnikání a řešení zaměstnanosti Koordinace územního plánování Brownfields Podpora marketingových aktivit kraje, spolupráce s případnými partnery, podpora MSP Podpora obcí a budování velké infrastruktury 18.4.2017

ČSSD x ODS Shoda: dopravní obslužnost (dotace jízdného STČ kraj), integrované systémy Hospodaření Správa veřejného majetku Podpora tradičního průmyslu Doprava a dálnice jako modla Podpora venkova 18.4.2017

Deklarovaný VZ Oprava KD, ŽP Bydlení Bezpečnost Mzdy Dálnice Jaderná elektrárna, úložiště uranového odpadu Tradiční průmysl 18.4.2017

Nedostatečně řešené otázky Inovace, podpora konkurenceschopnosti firem Podpora rodinných firem, vzájemná spolupráce Analýza podnikatelských potřeb, jasně definované dlouhodobé cíle a priority Podpora OS, NO, tradice, občanská participace Podpora CR a udržitelného CR 18.4.2017

Nedostatečná podpora CR rabstejn 18.4.2017

Podpora CR 18.4.2017

Podpora CR 18.4.2017

Paradoxy deklarovaného VZ Hospodaření: různé výsledky Finance, majetek --- rozsah možností a působnosti Vzdělávání: rušení škol, malá podpora technických oborů, propojení praxe a školy Zdravotnické poplatky, nezisková nemocniční zařízení – snížení investic do rozvoje Malá transparentnost řízení, malá komunikace, neprůhledné rozdělování veřejných zakázek 18.4.2017

NUTS II 18.4.2017

Lokální veřejná politika základní úroveň realizace VeP úroveň obce (obecní zastupitelstvo, rada obce, starosta obce, občané, občanská sdružení, nadace, obecně prospěšné společnosti, politické strany, církve a další subjekty) v rámci meziobecní spolupráce - dvě a více obcí se dohodnou na spolupráci v konkrétních oblastech lokální politiky (např. odpadové hospodaření, založení a provoz školy, CR, výstavba a modernizace technické infrastruktury aj.) Sdružení měst a obcí ČR 18.4.2017

Lokální veřejná politika Základní pravidla pro lokální veřejnou politiku - obecní zřízení, 128/2000 Sb., zákon o obcích Ústavní zajištění autonomie, Evropská charta místní samosprávy Cílem lokální VeP: vytvoření kvality života na úrovni obcí, zabezpečení jejich bezporuchového fungování a cílevědomá příprava podmínek pro jejich budoucí rozvoj Lokální veřejné zájmy – přímá vazba na potřeby a priority místních aktérů 18.4.2017

Specifika lokální VeP reálná decentralizace správy společnosti dobrá znalost prostředí, občanů, všech místních souvislostí, vysoký potenciál sdružovat tři základní sektory společnosti (veřejný, soukromý a občanský sektor). přímá demokracie (referendum) možnost zapojit občany do správy věcí veřejných Silnější občanská kontrola x zájmové skupiny Profesionalita a odbornost místních aktérů 18.4.2017

Demografické a sociální charakteristiky volených zastupitelů Obor zaměstnání : vedoucí a řídící pracovníci (52%), techničtí, zdravotnictví a pedagogičtí pracovníci (47 %), vědečtí a duševní pracovníci (1%) Politické zastoupení: nezávislí, ODS, KSČM, KDU, stabilita složení Pohlaví Věk Vzdělání M Ž Do 40 let 40- 50 50a více ZŠ SŠ VŠ 94.1 5.9 23.9 43.7 33.3 9.6 41.2 48.2 18.4.2017

Kandidáti do obecních zastupitelstev STČ věk Muži Ženy celkem Do 19 let 0.28 % 0.20 % 0.47% 20-24 let 2% 0.8 % 2.8% 25-29 let 4.46% 1.86% 6.32% 30 – 34 let 8.26% 3.81% 12.01% 35-39 let 8.09% 4% 12.07% 40-44 let 8.63% 4.49% 13.12% 45 – 49 let 7.86% 4.22% 50-54 let 9.39% 3.69% 13.09% 55-59 let 8.99% 3.59% 12.59% 60 a více 11.18% 4.20% 15.38% PRŮMĚRNÝ VĚK 46.30% 45.32% 46% CELKEM 69.13% 30.87% 100% 18.4.2017

Politizace komunální politiky První zastupitelstva po 1990 – personální výměna, sociální sítě přátel a známých, důvěra, shoda mezi postoji občanů a reprezentantů (absence politické debaty) Diferenciace velká města x obce, malá města (adhoc seskupení, hledání věcných řešení) Lokální koalice Volební účast – 46%ČR (MSK, KV x VYS, PD, HK) Význam pro mandát: znát místní prostředí, dobře komunikovat, zkušenosti s řízením – ne příslušnost k politické straně 18.4.2017

Aktéři se kterými je pro starosty důležité pracovat 1. proces urbanizace Aktéři se kterými je pro starosty důležité pracovat % podíl důležité spolupráce Občané města 85.9 % Vedoucí odborů MěÚ 77.8 % Tajemník MěÚ 72.4 % Starostové jiných měst 63.3 % Soukromý sektor 47.3 % Dobrovolné asociace 37. 2% Úředníci státní správy 33.6 % Vlastní politická strana 32 % Novináři 27 % Představitelé sdružení měst 24.7 % 18.4.2017

Věnovat se strategickým otázkám obce 42.3 % 1. proces urbanizace Aktivity starostů Důležitost Věnovat se strategickým otázkám obce 42.3 % Reprezentovat voliče a podporovat participaci 21.3 % Věnovat se správě obce 15.3 % Reprezentovat obec a obhajovat její zájmy 15 % Uplatňovat stranickou politiku 1 % Velikost souboru 519 obcí 18.4.2017

Naplňování poslání komunální politiky Neexistující metodika pro efektivní zapojování OS do rozhodovacích procesů – ad hoc přístupy Nerovný přístup veřejnosti x VS (pracovní doba pro konzultace) Malá míra informovanosti mezi jednotlivými subjekty o aktivitách a spolupráci s VS Politická kultura x občanská kultura Chybějící osobnosti a elity Neochota věnovat čas obecním záležitostem, horký problém Dobrovolná role občanů jako „neúčastněných pozorovatelů“ Neochota místní správy otevřít rozhodování

Participace jako kontroverze ? Do jaké míry je správné, aby se významná rozhodnutí činila pod náhodným tlakem a ne pod dlouhodobými koncepcemi ? Není participace nástrojem lobby a nátlakových skupin ? P. jako kontrola moci – ne jako nástroj moci. Je správné, aby občané participovali na některých „nadnárodních tématech“? – obrana, policie, armáda…