Produktová strategie Literatura: - Janečková, L. Vaštíková, M.: Marketing služeb. Grada 2000.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
Advertisements

ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Vize, Strategie, Cíle.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
SWOT Analýza Daniel Vančura.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Podniková ekonomika Personální činnost.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
MARKETINGOVÝ MIX.
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Prosperita organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Tržní prostředí.
Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru
8. Marketing.
Strategické marketingové plánování
Strategické marketingové plánování
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Úkol na příští seminář:
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Strategie.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
Ekonomika malých a středních podniků
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
SWOT Cíle Strategie 4. přednáška MVVS
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Marketingový systém řízení
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingové strategie
Ekonomika malých a středních podniků
Prezentace obchodního plánu
Marketing Základy a postupy..
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Produktová strategie Literatura: - Janečková, L. Vaštíková, M.: Marketing služeb. Grada 2000

STRATEGICKÉ MARKETINGOVÉ PLÁNOVÁNÍ Plánování = proces zaměřeny na určování cílů pro budoucnost a prostředků jak těchto cílů dosáhnout. SMP: významově nadřazený pojem - produktová strategie jednou z jeho součástí = rozhodování o předmětu podnikání, jeho cílech a způsobu, jak k těmto cílům dospět Kotler (1991): "... manažerský proces vytváření a udržování rovnováhy mezi cíli a zdroji organizace a jejími měnícími se příležitostmi na trhu. Cílem strategického plánování je přizpůsobovat chování organizace a její produkty potřebám zákazníků s cílem rozvoje organizace."

POSTUP MARKETINGOVÉHO PLÁNOVÁNÍ a) Tržní segmentace b) Marketingový audit c) Stanovení cílů organizace a marketingových cílů d) Vytvoření strategie e) Zavádění strategie a kontrola jejího naplňování

a) TRŽNÍ SEGMENTACE - většinou nelze uspokojit nediferencovaný trh + obstát na něm Určení těch částí trhu, které mají podobné vlastnosti a chování (kterými se odlišují od segmentů ostatních) a kterým dokáže organizace nejlépe v rámci své dané kvalifikace a zdrojů vyhovět.

KRITÉRIA SEGMENTACE: geografická (využití ICT ?) demografická socioekonomická psychografická (podle hledaných výhod nebo preferencí spotřebitelů) motivy vedoucí ke koupi časová...

Etapy segmentace 1. určení segmentačního kritéria, 2. zhodnocení alternativních tržních segmentů, 3. výběr tržního segmentu. Segment by měl být měřitelný co do velikosti, nákladů na jeho dosažení, tržního potenciálu a konkrétního zisku, který přináší organizaci.

b) MARKETINGOVÝ AUDIT audit obecně - k hodnocení efektivnosti různých funkcí organizace: finanční audit → pravdivá úroveň finančních toků - provozní audit - k hodnocení silných a slabých stránek produkce Marketingový audit zejména hodnotí: - hrozby a příležitosti, které přicházejí z prostředí organizace, - sílu a slabosti organizace z hlediska její schopnosti reagovat na hrozby a příležitosti, - stávající tržní postavení organizace. → analýza SWOT

Audit produktu odpovídá na následující otázky: - Jaké výhody od služby očekávají zákazníci? - Jaká je stávající a předpokládaná dostupnost zdrojů potřebných pro poskytování služby (technické, lidské, kapitálové)? - Jaké výhody nabízí produkt ve srovnání s konkurencí? - Poskytuje konkurence svým produktem zákazníkům větší výhody a je to příčinou ztrát organizace? - Dokáže ta či ona služba přinášet organizaci dostatečný zisk (v případě veřejných služeb je služba poskytována efektivně)? - Dostává se služba (především veřejná) k cílovým zákazníkům, a je tedy vynakládání zdrojů na její produkci účelné.

c) STANOVENÍ CÍLŮ ORGANIZACE A MARKETINGOVÝCH CÍLŮ Stanovení cílů organizace slouží: - účelnému směřování organizace, - souladu v rozhodování jednotlivých funkcí organizace Cíle by měly být - měřitelné - musejí obsahovat časové období, ve kterém mají být dosaženy - musejí být reálné - jednotlivé cíle stanovené pro různé funkce organizace by měly být mezi sebou v souladu (= koherence).

Cíle institucí veřejného sektoru stanoveny především procesem veřejné volby větší právní vázanost subjektů vycházejí z neziskového charakteru institucí - problematika veřejných financí a poskytování veřejných statků koncept NPM

Veřejný sektor část NH - financovaná z veřejných financí - řízená a spravovaná veřejnou správou - ve které se rozhoduje veřejnou volbou (kolektivní alokační rozhodování) - která podléhá veřejné kontrole.

d) VOLBA STRATEGIE "STRATEGIE" = způsob či představa, jak dosáhnout stanovených cílů organizace Nejzákladnější: (1) strategie směřující k dosažení konkurenční výhody, (2) strategie zaměřená na růst organizace, (3) strategie zaměřená na vývoj portfolia, (4) strategie pozitioningu / repozitioningu

(1) Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody zjištění činností, které představují konkurenční výhodu organizace (SWOT) možné výhody: - nižších celkových nákladů - diferenciace služeb - specializace - na určité menší segmenty (ne vždy aplikovatelné na VS)

(2) Strategie zaměřená na růst organizace Růst organizace lze analyzovat pomocí dvou základních rozvojových prvků: a) ROZVOJ TRHU a b) ROZVOJ PRODUKTU Kombinaci těchto růstových prvků organizace zachycuje MATICE TRŽNÍ FIRMY, navržená ANSOFFEM (1957). Trhy a produkty jsou zkoumány na základě jejich novosti pro organizaci.

Rozvoj produktu/služby Rozšiřování, rozvoj trhu . Ansoffova matice Pronikání na trhy rostoucí prodej stávajícím uživatelům, nebo objevení nových zákazníků na stejném trhu Rozvoj produktu/služby =úprava výrobku/služby pokud jde o kvalitu a výkon Rozšiřování, rozvoj trhu nabízení nových aplikací výr./služeb a tím otevírání nových trhů, nebo převádění výr./služby na zcela nové trhy Diverzifikace jak vývoj výrobku/služby, tak i rozšíření trhu existující T R H Y nové VÝROBKY nové existující

Rozšiřování, rozvoj trhu . Aplikace Ansoffovy matice pro regionální divadlo Pronikání na trhy Dosažení většího tržního podílu mezi diváky z řad studentů. existující Rozvoj produktu Zařazení baletních představení do nabídky divadla Rozšiřování, rozvoj trhu Vytvoření nových představení pro nový trh Diverzifikace Nabídka nových typů zájezdových představení T R H Y nové existující VÝROBKY nové

(3) Strategie zaměřená na vývoj portfolia "portfolio" - k popisu souboru finančních nástrojů, které drží investor. Obsah investičního portfolia se časem mění - investor reaguje na hodnotu jednotlivých složek portfolia, které vyjadřují změny preferencí investora nebo jeho situace. "portfolio služeb" - většina organizací poskytuje více různých druhů služeb = sortiment služeb různým tržním segmentům.

Optimální portfolium dokáže-li organizace: vybrat vhodné služby do produkčního mixu stanovit optimální rozsah nabízeného sortimentu poznat služby přinášející co největší zisk vytvořit pro svou nabídku co nejlepší pozici na trhu

Portfolio produktů organizace výsledkem: - okamžité reakce na chování konkurence, - historie a kultury organizace, - požadavků zákazníků, - reakce na změny technologií, - ...

Metoda ABC (a co knihovna??) - k hodnocení produkce z hlediska příjmů a významnosti jednotlivých složek portfolia - VÝCHODISKO: ne všechny služby, které organizace nabízí, přinášejí stejné příjmy či stejný zisk SLUŽBY A = 60 - 80 % příjmů - velmi důležité, počet těchto služeb je nejnižší, 10 - 15 % portfolia, SLUŽBY B = 15 - 20 % příjmů, důležité služby, 15 - 20 % v celkovém portfoliu, SLUŽBY C = 10 - 15 % příjmů, nejméně důležité, podíl 60 - 80 %

Model BCG VÝCHODISKO: názor, že ziskovost je spojena s podílem firmy na trhu a s růstem tohoto trhu. Podíl na trhu = poměr tržeb podniku v poměru k tržbám v daném odvětví = poměr tržeb organizace k tržbám alespoň tří nejvýznamnějších konkurentů v odvětví. Hranicí mezi vysokým a nízkým tržním podílem je hodnota 1. Tržní růst - měří se v ročních přírůstcích tržeb z prodeje služby. Hranici mezi pomalým a rychlým růstem činí hodnota 10 %.

MATICE BCG

Na základě BCG úkolem: stanovit pro každý výrobek cíl a přiřadit mu finanční prostředky - v úvahu čtyři alternativní cíle: 1) zvýšit relativní podíl na trhu 2) udržet relativní podíl na trhu 3) sklízet (tj. zvýšit krátkodobě peněžní tok bez ohledu na dlouhodobý účinek), 4) likvidovat (hodí se pro psy a otazníky, které působí jako brzda zisků) - souvisí rovněž s ŽIVOTNÍM CYKLEM VÝROBKU

Matice šíře sortimentu městského zábavního a vzdělávacího centra

(4) Strategie pozitioningu / repozitioningu POZITIONING - odlišení nabídky produktu dané organizace od nabídky jejich konkurentů - zaměřuje produktů na určité tržní segmenty či subsegmenty → získat konkurenční výhodu - zvažuje se ocenění produktu, způsob jeho distribuce a komunikace se zákazníkem - základními kameny strategie pozitioningu služeb KVALITA a CENA

Př. Poziční mapa hotelových služeb vysoká Hotel Intercontinental Hotel Beránek Vnímaná úroveň ceny Penzion Slavia nízká nízká vysoká Vnímaná kvalita hotelových služeb

Strategie v rámci pozitioning: Kovbojská strategie: strategie v horním levém kvadrantu - typicky o krátkodobou strategii pro podniky, které chtějí rychle využít příležitosti, shrábnout zisk a opustit trh. V kvadrantu nízká cena / vysoká kvalita organizace, které zpravidla nedokáží přesvědčit zákazníka o hodnotě svých služeb - špatný způsob komunikace. Krátkodobě mohou takto vystupovat organizace chtějící rychle proniknout na trh s novými službami.

Pozitioning - př. galerie Wind (1982) - šest kritérií, podle kterých lze provádět pozitioning všech produktů: 1) založený na specifické vlastnosti služby - galerie nabízí obrazy určitého uměleckého směru 2) vycházející z výhody nebo potřeby - galerie nabízí nejen obvyklou koupi, ale i možnost zapůjčení vystavovaných obrazů za určitý poplatek 3) na základě častosti užívání služby - galerie je určena především pro příležitostné návštěvníky, svou specifickou nabídkou však (například přednášek k dějinám umění) přitahuje dlouhodobější návštěvníky

Pozitioning - př. galerie 4) zaměřený na určité segmenty - galerie zaměřuje své výstavy především na mladé publikum 5) vůči produktu jiných galerií - vychází z faktu, že nabízí více služeb, než jiné galerie ve městě, například čajovnu a čítárnu 6) podle kategorie nabízeného produktu - management galerie se rozhodne představit galerii především jako vzdělávací zařízení

Repozitioning = úprava postavení produktu na trhu - důsledkem nevhodné strategie pozitioningu, změny charakteru spotřebitelské poptávky ... nebo snahy o získání výnosnějších tržních segmentů - stejné nástroje jako pozitioning - důraz na zprostředkování nové image nabízené služby vybranému tržnímu segmentu a na adekvátní komunikační nástroje.

Postup výběru postavení služby na trhu: 1. provedení SWOT analýzy, 2. zhodnocení možností, jak službu na trhu představit a vybrat nejlepší možnost odpovídající image organizace, 3. sestavit plán marketingového mixu odpovídající tomu, jak chceme službu představit vybranému segmentu zákazníků

Marketingový mix služeb = soubor nástrojů, jejichž pomocí marketingový manažer utváří vlastnosti služeb nabízených zákazníkům - jednotlivé prvky mixu může marketingový manažer namíchat v různé intenzitě a pořadí.

Obr. Marketingový mix služeb