Pavla Novotná Veronika Margoldová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv počasí na urologická onemocnění prim. MUDr
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
OBEZITA.
ZÁVAŽNÉ EMOČNÍ PORUCHY V DĚTSKÉM VĚKU A DOSPÍVÁNÍ
Welfare = „životní pohoda˝ „kvalita života” – PRODUKCE je hlavním cílem komerčních chovů: – Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) udává,
ČASTÉ NEINFEKČNÍ CHOROBY
Nemoci oběhové soustavy
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Poruchy nálady – klasifikace, klinický obraz, průběh
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Civilizační choroby autor VM:Ing.
Anorexie Denisa Kandlová 2.HC.
Malárie Jedna z nejobávanějších tropických nemocí.
Emoce: Jak víme, že zvířata mohou cítit?
Sledování bipolárních pacientů
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Deprese Diagnostika a léčba
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Seminář Trauma.
Léčba deprese Vincent van Gogh: Sorrowing old man
SCHIZOFRENIE.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Zvláštnosti ve vývoji člověka Vypracoval: Pavel Maděrka Obor: Technické lyceum Třída: 1.L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Vývoj a současná spotřeba psychofarmak v České republice Doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D. Komise pro lékovou politiku a kategorizaci léčiv ČLS JEP
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Charakteristiky vybraných nemocí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ANOREXIE A BULIMIE.
Temperament, charakter, motivace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Transkript prezentace:

Pavla Novotná Veronika Margoldová DEPRESE Pavla Novotná Veronika Margoldová

Depresivní poruchy jsou skupinou velmi závažných onemocnění, jež významně ovlivňuje jak kvalitu života pacientů, tak i jeho délku patří mezi poruchy nálady a jde o patologický smutek pochopitelný důvod pro stísněnou náladu buď zcela chybí, nebo není tak silný, aby mohl útlum nálady sám o sobě vyvolat neléčená deprese trvá kolem půl roku a má tendenci se vracet postihuje asi 3% populace. Pravděpodobnost setkání s depresivní epizodou během života je pro zdravého člověka asi 17%

Hlavní psychické příznaky deprese smutek, plačtivost, snížené sebevědomí, pocit beznaděje a neschopnost radovat se typická je váhavost, nerozhodnost a neustálé omílání určitých myšlenek a přemítání o možnostech, aniž by to mělo nějaký výsledek člověk může být buď apatický (utlumený) nebo naopak úzkostný a agitovaný (vyvíjející neúčelnou zvýšenou aktivitu časté jsou hypochondrické představy – pocit dotyčného, že trpí nějakou závažnou, nevyléčitelnou nemocí. někdy se u deprese objevují bludy i halucinace –tzv. deprese s psychotickými příznaky k základním somatickým (tělesným) příznakům náleží nechuť k jídlu a související ztráta na váze, zácpa a nezájem o sex

Léčba deprese deprese je nemoc jde o velmi časté onemocnění léčba pomáhá naprosté většině postižených zbavit se příznaků bez léčby mohou příznaky deprese trvat i léta nejdůležitější pro léčbu deprese je medikace (antidepresiva-efekt není okamžitý, ale 3-6 týdnů) kompetentní pro léčbu je odborník-psychiatr Postiženému může hodně pomoci laskavé a trpělivé přijetí od rodiny

Genetika a deprese New York - Americkým specialistům se zřejmě podařilo identifikovat gen, který ovlivňuje - alespoň u některých lidí - sklony k depresi vědci z Yaleské univerzity hovoří o genu, nazývaném MKP-1. Lékaři se neshodují v názorech na to, co a do jaké míry ovlivňuje tvorbu depresí. Většina zastává názor, že genetika v tom hraje roli, avšak příčiny se u každého pacienta liší. Dědí se však vždy pouze vloha k onemocnění, nikoli sama nemoc

Deprese ve světě i historii Počátky klasifikace nemocí sahají do 17. a 18. století, první mezinárodně platnou klasifikaci navrhl Francouz J. Bertillon v roce 1893: skládala se ze 14 tříd a zahrnovala celkem 161 názvů nemocí, tzv. „příčiny smrti“. Prevalence (*) depresivní poruchy v zemích EU se pohybuje mezi 2,6-4,5 % u mužů a mezi 7,1-10,4 % u žen v USA jsou roční náklady vynakládané v souvislosti s depresemi odhadovány na 43,7 miliardy dolarů (12,4 miliardy-přímé náklady, 32,8 miliardy jsou nepřímé) ve Velké Británii se odhaduje výše přímých nákladů souvisejících s depresivními poruchami na 420 miliónů liber, nepřímé náklady dosahují až 3 miliard liber (*) podíl počtu jedinců trpících danou nemocí a počtu všech jedinců ve sledované populaci

Deprese v ČR V Československu byla Mezinárodní klasifikace nemocí zavedena od 1. 1. 1949 V České republice bere antidepresiva podle letošních údajů celoevropského průzkumu Eurobarometr pět procent lidí. Evropský průměr je sedm procent lidí. Antidepresiva jsou v Česku na předpis. Některé preparáty z této skupiny může předepsat praktický lékař, většinu z nich předepisuje psychiatr.

Základy psychoterapie porozumět tomu, co se děje oddělit zdravé prožívání od nemocného omezit, či odstranit patologické prožitky znovuobnovit žebříček hodnot nalézt opět sebedůvěru a i důvěru ve své okolí najít cestu, jak překonat současné životní problémy

Bludný kruh deprese Nic dobrého mě nečeká! Nic se mi nedaří! Nikdo o mě nestojí! Myšlenky: Odkládám činnosti, vyhýbám se lidem,vymlouvám se… Chování: Nadměrná únava, vyčerpání, bolesti hlavy, zpomalenost, napětí… Tělesné reakce: napětí, ztráta radosti, smutek, bezmoc, beznaděj… Emoce:

Zvládání deprese Sem spokojený se svým životem! Práce se mi docela daří! Myšlenky: Mam radost ze svých dětí! Těším se na dovolenou! Rozvážná aktivita bez časového presu, otevřená komunikace s ostatními, vyváženost mezi příjemným a nutným. Chování: Samozřejmé vnímání těla, energie a svalové síly. Tělesné reakce: Klid, spokojenost, radost, uvolnění… Emoce:

Sebevražda jako následek deprese u těžších forem existuje velké nebezpečí sebevražedného jednání kolem 70% jedinců v depresi má sebevražedné myšlenky, ale před okolím nebezpečí sebevraždy většinou bagatelizují 10-15% lidí trpících depresí spáchá sebevraždu u zbývajících případů má velmi pravděpodobně souvislost s některou z dalších afektivních poruch v řadě studií bylo také prokázáno, že deprese zvyšuje úmrtnost na KVO především u mužů středního věku

Jak je jim? Žádná práce nebaví a do všeho se nutím. Myslela jsem si, že když se přestěhuji, že se to změní ale ono ne. Změna práce k tomu také nepomohla. Je to prostě uvnitř mně, něco mně tíží, radost nebo nadšení po chvíli vyprchá a pak je to jen nuda. Moc mě to štve, protože život opravdu uteče a my bychom si ho měli užívat jak jen to jde a radovat se z toho a ještě k tomu když je člověk mladý a plný síly a zdraví. Ale nejde to!!! Mě se k tomu ke všemu ještě přidruží bolesti v žaludku nebo až v zádech a nejradši bych někam utekla, ale není kam. Od toho prostě neutečeš. Žádná práce mě nebaví, do všeho se nutím a nic mi nedělá radost. Pořád to nade mnou visí.

Šla jsem tehdy na procházku a připadal mi, že jsem nehybná a ty stromy okolo se jenom promítají a posouvají se okolo mě, jako kulisy při natáčení nějakého filmu. Říká se tomu derealizace a depersonalizace, vyskytuje se to i u zdravých lidí v obdobích nejistoty. Nevím, zda to co mě tíží se jmenuje deprese či co, ale mám časté pocity marnosti a nicotnosti, nic mě nebaví, projevuji malou nebo skoro žádnou radost a nadšení pro věc, všechno se mi zdá zbytečné. Postupem času se k tomu přidali pocity odcizení se od města ve kterém žiju, jako kdyby to bylo cizí město, lidi, jako kdybych byla v jiném světě, všechno se mi zdá divné.

Použitá literatura Anders, M.: Deprese, 1.vyd. Praha, 1992, ISBN: 80-7236- 195-3 Praško J.: Bolestně smutná nálada, aneb, Co je to deprese a jak se léčí, 2.vyd., Praha Praško J.: Co je to deprese a jak se léčí: příručka pro pacienty, 1.vyd., Praha, 1965, ISBN: 80-7254-030-0 http://www.internet.cz/dend/deprese.html www.sebevrazda.psychoweb.cz

Děkujeme za pozornost