Kateřina Hrdličková - Matýsek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 V r uložila vláda MF, MŠMT a MPO vypracovat systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ (dále jen SBFG).  První verze byla dokončena v r.
Advertisements

Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
Vypracovali: Martin Čmolík Pavel Šlégr
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
„Finanční gramotnost jako nejlepší prevence předlužení občanů“ S ENÁT P ARLAMENTU Č ESKÉ REPUBLIKY 31. března 2009.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
Etická výchova a Finanční gramotnost
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Ing. Lucie Kratochvílová
Vkladové služby.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Národní strategie finančního vzdělávání (inspirovaná Koncepcí informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Příjmy a výdaje domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Bankovnictví.
1 Bankovní úvěrové analýzy Banky, úvěrové produkty Průběžný test 1 OtázkyJméno:……………………………………….Skupina:……………………………………. Datum:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 11 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Finanční gramotnost: Platební karty. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 04 Platební karty 2 „Karetní business: body za platbu, slevy, balíčky, spoření, pojištění,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Lenka M. Maléřová.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Finanční gramotnost v praxi Ing. Ludmila Tkáčová CZ.1.07/3.1.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem. FINANČNÍ GRAMOTNOST ZADLUŽOVÁNÍ RODIN Spolek pro obnovu venkova Senát Parlamentu.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Kód vzdělávacího materiálu:
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Jakub Skalický Obchodní akademie Neveklov 2014/2015
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Aktivní bankovní operace – úvěry
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Finanční gramotnost v ZŠ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
hospodaření domácnosti.
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Kateřina Hrdličková - Matýsek Finanční gramotnost Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus

Hamburgery a plísně

Finanční gramotnost FG si můžeme představit jako soubor znalostí, dovedností a postojů, které nám umožňují orientovat se v každodenní ekonomické realitě. Schopnost správně se rozhodovat, pracovat s rizikem a odpovědně hospodařit s penězi je klíčová pro každého dospělého člověka www.rozumimefinancim.cz FG je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace ZDROJ: Ministerstvo financí – NÁRODNÍ STRATEGIE FINANČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ – květen 2010

Aktivity FG Jak se rodí peníze (povídat si s dětmi) Kapesné = výchovné „Pokud děti dostanou peníze, rozdělíme je s nimi na polovinu. Mají dvě kasičky. Jedna je na hračky – z té si můžou koupit cokoliv. Druhá je na spoření. Tu každý měsíc vybereme a neseme do banky.“ Cameron Harold Měnil dědeček, až vyměnil Hraní rolí (prodavačka a kupující) Kyselá americká lekce Nemovitosti jsou evidovány na speciálním správním úřadě (Katastrální úřad) Dle Stanov Junáka jakákoli dispozice s nemovitým majetkem Junáka nebo jeho jednotek podléhá schválení Výkonné rady Junáka

Kyselá americká lekce Národní den stánků s limonádou Poslední sobota v srpnu Neuč dítě rybařit, nauč ho starat se o rybník Když po vás život hází samé citrony, připravte citronádu!

Deskové hry Monopoly Dostihy a sázky Oeconomika Finanční svoboda Business Cashflow

Projekty Finanční gramotnost do škol Projekt Finanční gramotnost do škol je koncipován jako ucelený nástroj pro učitele základních a středních škol, ale i jako pomůcka pro rodiče a žáky, kteří se v tomto tématu chtějí zorientovat a účinně jej využívat.  www.financnigramotnostdoskol.cz Rozumíme financím Projekt České rady dětí a mládeže Příprava a pilotáž programů a metodik zaměřených na finanční gramotnost www.rozumimefinancim.cz Metodiky, aktivity a pracovní listy pro vedoucí ke stažení

Test finanční gramotnosti

Debetní karta umožňuje: Platit a vybírat hotovost bez omezení i nad výši zůstatku na bankovním účtu Platit a vybírat hotovost po předchozím souhlasu banky Platit a vybírat hotovost do výše zůstatku na bankovním účtu Pouze vybírat hotovost z bankomatu

Výpisem z účtu informuje banka klienta O veškerých pohybech na účtu Pouze o provedených platbách z bankovního účtu Pouze o příjmech na bankovní účet O vzniklém dluhu vůči bance

Procento z dlužné částky, které zaplatíme bance navíc, nazýváme: Úrokem Vkladem Úrokovou sazbou Roční procentní sazbou nákladů (RPSN)

Bonita zájemce o úvěr je schopnost: Zajistit podmínky řádného čerpání úvěru Zajistit splácení úroků z úvěru Splácet celkově úvěr Zajistit si ručitele nebo jiné zajištění úvěru

Osobními pasivy ve vztahu k domácímu rozpočtu rozumíme: Pronajímané nemovitosti v osobním vlastnictví Náklady na bydlení v nájemním bytu Vše, co domácnosti vytváří pouze výdaje Dluhy a úvěry, které domácnost vytvořila

Osoba se nalézá v hmotné nouzi jestliže: Její příjem po odečtení nákladů na bydlení nedosahuje minimální částky na živobytí Její příjem nedostačuje k uhrazení nákladů na bydlení Její příjem nedostačuje k uhrazení životních nároků její rodiny Její příjem je významně nižší než průměrná mzda v ČR za uplynulé pololetí

Syn dostává v půli každého měsíce kapesné 250,- Kč a nemá žádný vedlejší příjem. Starší dcera má stejné kapesné a brigádně si vydělá ke stejnému dni jako dostává kapesné 500,- Kč měsíčně. Oba dohromady utratí za své potřeby měsíčně 700,- Kč. Mohou na začátku prosince utratit za vánoční dárky 3 000,- Kč? Ano, ještě jim 300,- Kč zbude Ne, jejich úspory jsou o 150,- Kč nižší Ano, ale utratí beze zbytku veškeré úspory Ne, chybělo by jim 1 500,- Kč

Zapůjčili jste si v bance na dobu jednoho roku 95 000,- Kč při roční úrokové sazbě 10%. Při splácení úvěru celkem bance zaplatíte: 104 500,- Kč 105 400,- Kč 100 000,- Kč 95 000,- Kč Zdroj: http://www.penize.cz/spotrebitel/73625-vite-o-penezich-vic-nez-deti-vyzkousejte-si-finalovy-test-financni-gramotnosti