Alternativní a augmentativní komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Řeč, jazyk, mluva.
Strukturované učení PROJEKT EU
BLISS SYSTÉM .
Alternativní a augmentativní komunikace, ranná péče
Alternativní a augmentativní komunikace
ROZPOČET PROJEKTU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka -základní krok do života Registrační číslo:CZ.1.07/1.2.33/
Narušená komunikační schopnost PaedDr
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Alternativní a augmentativní komunikace
Komunikace.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Počítače pro handicapované
Komunikace sluchově postižených
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Alternativní a augmentativní komunikace
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vyučovací formy-výuka v bloku
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Vývojová dysfázie.
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Metodické materiály a pomůcky
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Konflikt, koření života
Specifické poruchy učení
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Narušená komunikační schopnost
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Alternativní augmentativní komunikace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Alternativní a augmentativní komunikace

Alternativní a augmentativní komunikace Pokouší se kompenzovat projevy závažných komunikačních poruch. Umožňuje těžce postiženým osobám, u nichž je částečně nebo úplně znemožněna verbální komunikace, dorozumívat se, komunikovat se svým okolím, vyjádřit svoje pocity, přání a reagovat na podněty.

AAK snaha přechodně nebo trvale kompenzovat projevy poruchy a postižení u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní AUGMENTATIVNÍ podpora již existujících komunikačních možností a schopností cílem zvýšit porozumění řeči a usnadnit vyjadřování ALTERNATIVNÍ náhrada mluvené řeči

Augmentativní a alternativní komunikace je určena pro : Mentálně postižené Autisty Postižené DMO Neslyšící S vícenásobným postižením Lidi s poruchou po mozkové příhodě či úrazu S motor.postižením jiného původu

Výhody a nevýhody Výhody: Snižují pasivitu postižených Snižují frustraci z nepochopení Zvyšují zapojení do činnosti Umožňují postiženým samostatně rozhodovat Přispívají rozvoji kognitivních jazykových dovedností Rošiřují možnosti aktivní komunikace Nevýhody: Menší společenské uplatnění Vzbuzují pozornost veřejnosti Zavedení alt. systémů může být považováno za důkaz, že jedinec nebude nikdy verbálně komunikovat Proces porozumění předchází vyjadřování

Rozdělení komunikačních systémů Dynamické (zahrnují znaky a gesta) Prstová abceda Znaková řeč Makaton Statické Bliss Piktogramy

dle užití pomůcek 1) bez pomůcek 2) s pomůckami 3) jiné typy pohled, mimika, gestikulace vizuálně-motorické znaky (nonverbální komunikace) 2) s pomůckami předměty, obrázky, fotografie symboly (piktogramy, písmo), komunikátory 3) jiné typy doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače (alternativní klávesnice, spínače)

dle užití pomůcek technické netechnické

Z jednoduchých komunikačních systémů jsou nejznámější: Facilitovaná komunikace Makaton Piktogramy Bliss Metody sociálního čtení

piktogramy

systém bez pomůcek znak do řeči gesta prvotnějším prostředkem komunikace než mluvené slovo = posilující faktor vývoje řeči kompenzační prostředek, doplněk řeči (ne ZJ) rozšíření a usnadnění komunikace, postupné přivádění k mluvené řeči (klíčová slova) pro MP, osoby s centrálním narušením motoriky

znak do řeči

Sociální čtení Poznávání, přiměřené reagování na zraková znamení a symboly Chápáno jako součást sociálního učení Nácvik sociálního čtení: soubor obrázků a textů Piktogramy Slova a skupiny slov Začít by se mělo v době ,kdy dítě začíná používat slova Hlavní měřítko – vývoj.prognóza schopností dítěte

Bliss Komunikační systém, který používá místo slov jednoduché obrázky Charles Bliss – rakouský žid, inženýr chemie.K vývoji symbolového jazyka byl inspirován čínským obrázkovým písmem. Základní slovník obsahuje asi 100 symbolů, jejich kombinací se vytvářejí další významy. Bliss symboly se většinou sestavují do tabulek, nad symbolem v tabulce je umístěn nápis. Je srozumitelný pro všechny.

Bliss systém zpět

Makaton Je jazykový program, který poskytuje základní prostředky komunikace. Logopedka Margaret Walker Využívá manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly. Základem je asi 350 znaků, znaky jsou v každé zemi pečlivě vybírány a standardizovány. Znaky a řeč jsou často doplněny obrázkovými symboly, je nutné vždy zjistit čemu dává postižený přednost(někdo znaky a mluvená řeč, někdo znaky, mluvená řeč a symboly.

Makaton zpět

Makaton

TTT systém zpět

Facilitovaná komunikace Založena na mechanické podpoře ruky postiženého. Vypracovala ji Rosemary Crosley v 70.letech. Facilitátor přidržuje ruku postižené osoby, která chce něco sdělit. Nastavuje protitlak proti ruce postiženého podle jeho svalového napětí. Facilitátor tak zjistí zpětnou vazbu a zároveň stimuluje, když postižený vyťukává zprávu na psacím stroji, počítači, tabulce s abecedou. Cílem je omezit podporu ruky na nejmenší míru. Začíná se od jednoduchých otázek, poté složitější.

Bazální dialogický princip Komunikace na základě porozumění vlastnímu tělu, pomocí doteků. Člověk ,který komunikuje s těžce postiženým se do něj vžívá a nutí ho, aby své tělo začal cítit jako celek. Používá se:vibrační dráždění, akustická stimulace, orální stimulace, učí se koordinaci ústa ruka, dráždí se čich a chuť, akustické vzruchy-zvuky mohou být různé intenzity a pocházet z různých míst, mají člověka s postižením naučit, že to jsou zdroje informací.

systémy s pomůckami předměty fotografie 3D symboly, snadná manipulace hmatová struktura, snadno rozpoznatelné pro velmi malé dětí, ZP, hluchoslepé, MP nevýhodou: nemohou reprezentovat abstraktní slova, překryv pojmenování předmětu a související činnosti fotografie realistické znázornění předmětů, činností, místa motivující (možnost vidět vlastní zážitky)

fotografie - činnosti

komunikační tabulky symboly sestavovány do komunikačních tabulek forma vychází z potřeb uživatele: vytvářena s handicapovaným a jeho rodiči pouze pro slova nemožná sdělit nonverbálně k rozšíření slovní zásoby sešity, složky, počítače vybraný symbol indikován ukázáním prstu, pěstí, pohledem, světelným paprskem uživatel musí také umět o tabulku požádat postupně obsahují i písmena, slova, věty, číslice

tabulky

tabulky

technické pomůcky s hlasovým výstupem komunikátory s tištěným a/nebo hlasovým výstupem (klávesnice, displej) omezené množství vzkazů a frází (sdělení označena obrázky, fotografiemi) vizuální kontakt není nutný, rychlé, široký slovník pro děti již od mentálního věku 12 – 18 měsíců, MP, těžce TP, kombinovaně postižené nevýhodou vysoká pořizovací cena

technické pomůcky počítače speciální software, využití pro výuku fyzická přístupnost pro uživatele místo myši Trackball, kyvadlové tlačítko alternativní klávesnice (velikost, stupeň citlivosti, prostorové členění, možnosti ovládání – tyčinkou připevněnou na čelence, výdechovým proudem)

počítačové programy ACKeyboard Boardmaker, Altík komunikace pomocí osobního počítače český hlasový syntezátor CS-Voice hlasité čtení slov nebo vět podle výběru uživatele Boardmaker, Altík zhotovování a tisk komunikačních tabulek z fotografií, obrázkových symbolů, piktogramů, slov Boardmaker 3000 barevných symbolů (i české) Altík 900 pojmů

výukové programy Brepta Méďa ´99 rozvoj sluchového vnímání, fonematického sluchu, rozvoj jazyka zvukové podněty doplněné obrázky Méďa ´99 MŠ, ZŠ speciální, nižší ročníky ZŠ praktické předškolní výchova, základní matematické představy, cvičení paměti, vztahy mezi pojmy, barvy, pexeso, puzzle

odkazy – ČR SAAK ITAAC www.krizovatka.cz www.dobromysl.cz Sdružení pro augmentativní a alternativní komunikaci ITAAC katalog komunikačních pomůcek s hlasovým výstupem a příslušenství k počítači www.krizovatka.cz vyhledávač nejen pro postižené, obsahuje rozsáhlou řadu odkazů na organizace, firmy, školy apod. www.dobromysl.cz jsou stránky určené hlavně rodičům a profesionálům, kteří pracují s lidmi s mentálním postižením nebo s autismem

Použitá literatura KLENKOVÁ, J. Logopedie I.,II.,III. KLENKOVÁ, J. Alternativní a augmentativní komunikační systémy In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3204-9.