1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vedení správního řízení
Advertisements

Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
 udržení a obnova rovnováhy v přírodě  ochrana biodiverzity  šetrné hospodaření s přírodními zdroji  územní › zvláště chráněná území › NATURA 2000.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Vybrané otázky práva životního prostředí Přednáška č. 2.
Mgr. Magdaléna Peterková
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Veřejnosprávní činnost
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 2. dubna 2007 Mgr. Magdaléna Peterková.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
1 Právo na informace Jitka Bělohradová. 2 Právo na informace Zakotvení na ústavní úrovni –Čl. 17 LZPS – právo na informace –Čl. 35 odst. 2 LZPS – právo.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
1 Aarhuská úmluva Jitka Bělohradová. Aarhuská úmluva Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Odbor životního prostředí MHMP
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Umisťování staveb.
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová

2 Východiska čl. 35 LZPS - právo na příznivé životní prostředí Aarhuská úmluva

3 Zákonná rovina složkové předpisy práva životního prostředí (např. zákon o ochraně přírody a krajiny, zákon o ochraně ovzduší) subsidiární použití správního řádu účast v řízeních, která nemají povahu správních řízení - účast na procesech, kde výsledný akt je dle správního řádu aktem dle části čtvrté (vyjádření, osvědčení, sdělení), části páté (veřejnoprávní smlouva), popř. části šesté (opatření obecné povahy) účast ve správních řízeních – dvě podoby – veřejnost může mít postavení buď účastníka řízení, nebo se může jednat pouze o tzv. konzultativní formu účasti – veřejnost není účastníkem řízení, přesto se řízení může zúčastnit a vyjadřovat se k němu

Účast v řízeních, která nemají povahu správních řízení -příklady procesy posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí (EIA, SEA) – „každý se může vyjádřit k“ … (oznámení, dokumentaci, posudku) některé procesy dle stavebního zákona - viz 4. hodina různé koncepční dokumenty řada dalších postupů např. dle vodního zákona (vymezení ochranných pásem vodních zdrojů a ochranných pásem vodních děl a vymezení záplavových území a jejich aktivních zón) či dle zákona o ochraně přírody a krajiny (návštěvní řády národních parků) 4

Účast ve správních řízeních - veřejnost jako účastník řízení zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny - § 70 (2) Občanské sdružení nebo jeho organizační jednotka, jehož hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny (dále jen "občanské sdružení"), je oprávněno, pokud má právní subjektivitu, požadovat u příslušných orgánů státní správy, aby bylo předem informováno o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona. Tato žádost je platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně. Musí být věcně a místně specifikována. (3) Občanské sdružení je oprávněno za podmínek a v případech podle odstavce 2 účastnit se správního řízení, pokud oznámí svou účast písemně do osmi dnů ode dne, kdy mu bylo příslušným správním orgánem zahájení řízení oznámeno; v tomto případě má postavení účastníka řízení. Dnem sdělení informace o zahájení řízení se rozumí den doručení jejího písemného vyhotovení nebo první den jejího zveřejnění na úřední desce správního orgánu a současně způsobem umožňujícím dálkový přístup. 5

zákon č. 254/2001 Sb., vodní zákon - § 115 (6) Občanské sdružení, jehož cílem je podle jeho stanov ochrana životního prostředí, je oprávněno být informováno o zahajovaných správních řízeních vedených podle tohoto zákona, pokud o tyto informace vodoprávní úřad požádá, s výjimkou stavebních řízení vedených podle § 15; žádost musí být co do předmětu a místa řízení specifikována. Tato žádost je platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně. (7) Občanské sdružení má postavení účastníka řízení vedeného podle tohoto zákona, s výjimkou stavebních řízení vedených podle § 15, jestliže písemně požádá o postavení účastníka řízení do 8 dnů ode dne sdělení informace podle odstavce 6. Dnem sdělení informace o zahájení řízení se rozumí den doručení jejího písemného vyhotovení nebo první den jejího zveřejnění na úřední desce správního orgánu a současně způsobem umožňujícím dálkový přístup. 6

zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci - § 7 (1)Účastníky řízení o vydání integrovaného povolení jsou vždy e) občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů, dále obce nebo kraje, na jejichž území může toto zařízení ovlivnit životní prostředí, pokud se jako účastníci písemně přihlásily úřadu do 8 dnů ode dne zveřejnění stručného shrnutí údajů ze žádosti podle § 8. 7

zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí - § 23 (9) Místně příslušná jednotka občanského sdružení nebo obecně prospěšné společnosti, jejímž předmětem činnosti je ochrana veřejných zájmů chráněných podle zvláštních právních předpisů, (dále jen "občanské sdružení") nebo obec dotčená záměrem se stává účastníkem navazujících řízení podle zvláštních právních předpisů, pokud a) podala ve lhůtách stanovených tímto zákonem písemné vyjádření k oznámení, dokumentaci nebo posudku, b) příslušný úřad ve svém stanovisku podle § 10 odst. 1 uvedl, že toto vyjádření zcela nebo zčásti do svého stanoviska zahrnul, a c) správní úřad rozhodující v navazujícím řízení nerozhodl, že veřejné zájmy, které občanské sdružení hájí, nejsou v navazujícím řízení dotčeny. 8

Aktuální témata otázka omezení účastenství ve správních řízeních, kde je účastníkem řízení jen navrhovatel/žadatel řízení dle atomového zákona řízení o povolení provozu nadlimitního zdroje hluku řízení o stanovení chráněného ložiskového území 9

Konzultativní forma účasti - příklady stavební zákon (v rámci územního řízení) - viz 4. hodina zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií – vyjádření veřejnosti (k návrhu vnějšího havarijního plánu, bezpečnostního programu, bezpečnostní zprávy) – veřejné projednání – informování veřejnosti zákon č. 78/2004 Sb., geneticky modifikovaných organismech – „každý může zaslat písemné vyjádření“ (k žádostem o povolení) – veřejné projednání – informování veřejnosti 10

Úkol Napište jako občanské sdružení, které jste na hodině založili, žádost dle § 70 odst. 2 zákona o ochraně přírody a krajiny (tj. žádost, abyste byli informováni o zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny) v souladu s posláním vašeho občanského sdružení. 11

12 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.