Zvládne chemický průmysl legislativní záplavu z EU? Zdeněk Novotný, Průmyslová toxikologie a ekotoxikologie 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Revize Nového přístupu
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
Nástroje územního plánování
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Oznamovací povinnost správních orgánů podle nařízení 764/2008 ProCoP setkání
Právo na informace Tereza Danielisová,
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Škoda způsobená provozní činností JUDr
Evropský platební rozkaz
1 Odpovědnost v právu ŽP Ivana Průchová. 2 Odpovědnost v právu ŽP Formy odpovědnosti: Formy odpovědnosti: Deliktní: Deliktní: Správně právní odpovědnost.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Právní režim nakládání s odpady
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Celní správa České republiky ZMĚNY V PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISECH – CELNÍ HODNOTA (Stručný přehled k IA a DA k UCC)
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Cross-compliance v oblasti výroby a skladování krmiv a s tím souvisejících.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 NAŘÍZENÍ RADY č. 259/93 (Zákonný rámec) Ton Post / Kees van.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Česká inspekce životního prostředí
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Odbor životního prostředí MHMP
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
BAT - BREF Jejich rozsah
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vztah mezi směrnicí o IPPC a jinými směrnicemi EU
Právo na dobrou správu.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Transkript prezentace:

Zvládne chemický průmysl legislativní záplavu z EU? Zdeněk Novotný, Průmyslová toxikologie a ekotoxikologie 2006

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES O odpovědnosti za životní prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí Prevence a náprava škod: -Přispívají k naplňování cílů a zásad politiky ES v oblasti životního prostředí -V úvahu by měly být brány místní podmínky -Zásada: ZNEČIŠŤOVATEL PLATÍ -Provozovatel, jehož činnost způsobila škodu na životním prostředí nebo bezprostřední hrozbu takové škody, je finančně odpovědný -Škody na životním prostředí zahrnují také škody způsobené vzduchem roznášenými částicemi -Tuto směrnici je třeba používat, pokud jde o škody na životním prostředí, na pracovní činnosti, které představují riziko pro lidské zdraví nebo živ. prostředí -Aby byl odpovědnostní mechanismus účinný, musí existovat identifikovatelný znečišťovatel, škody by měly být konkrétní a kvantifikovatelné -Orgány veřejné moci by měly zajistit řádné provádění a vymáhání systému stanoveného touto směrnicí

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES -Je vhodné, aby provozovatelé nesli v konečném důsledku náklady spojené s posuzováním škod na životním prostředí a v případě potřeby i s posuzováním bezprostřední hrozby výskytu takových škod -Příslušné orgány by měly být oprávněny vymáhat náklady na preventivní nebo nápravná opatření od provozovatele v přiměřené době ode dne, kdy byla tato opatření ukončena -Osoby postižené škodami na životním prostředí nebo pravděpodobně postižené osoby by měly být oprávněny požádat příslušný orgán, aby v jejich případě konal….Proto by i nevládní organizace podporující ochranu životního prostředí měly mít příležitost řádně přispívat k účinnému provádění této směrnice. -Dotčené fyzické nebo právnické osoby by měly mít přístup k řízením, ve kterých jsou přezkoumávána rozhodnutí, jednání nebo nečinnost příslušných orgánů -Členské státy by měly přijmout opatření na podporu využívání vhodného pojištění

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES - Je-li škodami na životním prostředí dotčeno více členských států nebo je pravděpodobné, že se dotknou několika členských států, měly by členské státy spolupracovat…Členské státy mohou usilovat o vymáhání nákladů na preventivní nebo nápravná opatření -Tato směrnice by neměla bránit členským státům v tom, aby zachovaly nebo přijaly přísnější předpisy týkající se prevence a nápravy škod na životním prostředí -Škody způsobené před uplynutím lhůty k provedení této směrnice by neměly být pokryty touto směrnicí

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES Tato směrnice se vztahuje na škody na životním prostředí způsobené jakoukoli pracovní činností uvedenou v příloze III a na jakoukoli bezprostřední hrozbu takových škod, která se vyskytne z důvodu těchto činností… Vybrané činnosti (Příloha III): -Provozy zařízení podléhajících povolení Podle směrnice Rady 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečištění s výjimkou zařízení nebo částí zařízení, které se používají k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků -Provozy nakládání s odpady (i provozy spalovacích zařízení) -Veškeré vypouštění do vnitrozemských povrchových vod -Veškeré vypouštění do podzemních vod -. -Přeshraniční přeprava odpadu v rámci, do nebo z Evropské unie, která vyžaduje schválení nebo je zakázáno…

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES Aniž jsou dotčeny příslušné vnitrostátní předpisy, nemají podle této směrnice soukromé strany právo na náhradu škod v důsledku škod na životním prostředí nebo bezprostřední hrozby takových škod Tato směrnice se nevztahuje na taková jaderná nebezpečí nebo škody na životním prostředí nebo bezprostřední hrozbu takových škod, které mohou být způsobeny činnostmi zahrnutými ve Smlouvě o založení Evropského společenství pro atomovou energii… Tato směrnice se vztahuje pouze na škody na životním prostředí způsobené znečištěním neohraničené povahy a na bezprostřední hrozbu takových škod tam, kde je možné najít příčinnou souvislost mezi škodami a činnostmi jednotlivých provozovatelů.

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES Preventivní opatření -Prevence je v první řadě záležitost provozovatele -Provozovatel má informovat příslušný orgán státní správy -Příslušný orgán může i sám přijmout nezbytná preventivní opatření Nápravná opatření -V případě škod poskytuje provozovatel informace příslušnému orgánu -Provozovatel přijímá všechna proveditelná opatření s cílem omezit další škody -Příslušný orgán může v krajním případě sám učinit nezbytná opatření -Provozovatelé možná nápravná opatření předkládají příslušnému orgánu ke schválení Provozovatel nese náklady na preventivní a nápravná opatření přijatá podle této směrnice

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES Příslušný orgán je oprávněn zahájit řízení o náhradu nákladů vůči provozovateli do pěti let ode dne, kdy byla tato opatření ukončena nebo kdy byl zjištěn odpovědný provozovatel Příslušný orgán: -Členský stát zajistí, aby příslušný orgán směl zplnomocnit třetí strany k provedení nezbytných preventivních nebo nápravných opatření, nebo provedení těchto opatření od třetí strany požadovat Žádost o opatření Fyzické nebo právnické osoby a)Dotčené škodami na životním prostředí nebo pravděpodobně dotčené osoby b)Mající dostatečný zájem na rozhodování o životním prostředí v souvislosti se škodami na životním prostředí c)Prohlašující, že došlo k porušení práva, je-li to požadováno… Jsou oprávněny předložit příslušnému orgánu jakákoli vyjádření a požadovat přijetí opatření

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES Členské státy stanoví co představuje „dostatečný zájem“ a „porušení práva“ Za tímto účelem se zájem jakékoli nevládní organizace usilující o ochranu životního prostředí a splňující všechny požadavky vnitrostátního práva považuje za dostatečný pro účely pododstavce b). Takové organizace jsou také považovány za nositele práv, která mohou být porušena ve smyslu pododstavce c). Finanční zajištění: Členské státy přijmou opatření k podpoře rozvoje nástrojů finančního zajištění, včetně finančních mechanismů v případě platební neschopnosti, a trhů prostřednictvím vhodných hospodářských a finančních subjektů, a umožnit tak provozovatelům využití finančních záruk na pokrytí jejich závazků podle této směrnice. …Komise předloží v případě potřeby návrhy na systém harmonizovaného povinného finančního zajištění.

Směrnice EP a Rady 2004/35/ES Tato směrnice nebrání členským státům v zachování nebo přijetí přísnějších předpisů v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí, včetně stanovení dalších činností, které jsou předmětem požadavků této směrnice na prevenci a nápravu škod, a také stanovení dalších odpovědných stran. Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 30.dubna Neprodleně o nich uvědomí Komisi.

Prekursory drog Nařízení EP a Rady (ES) č.273/2004 ze dne 11.února 2004 o prekursorech drog Nařízení Rady (ES) č.111/2005 ze dne 22.prosince 2004 kterým se stanoví pravidla pro sledování obchodu s prekursory drog mezi Společenstvím a třetími zeměmi Nařízení Komise (ES) č.1277/2005 ze dne 27.července 2005 kterým se stanoví prováděcí pravidla ….. Do prekursorů kategorie 2 např. patří acetanhydrid a manganistan draselný. U těchto látek je limit pro povinnost jmenovat odpovědnou osobu a zaregistrovat se 100 kg/rok. Operace s těmito látkami je třeba řádně zdokumentovat. Do prekursorů kategorie 3 patří zcela běžné chemikálie – kyselina chlorovodíková, kyselina sírová, toluen, diethylether, aceton, methylethylketon.

Další nařízení a směrnice Nařízení EP a Rady (ES) č.166/2006 ze dne 18.ledna 2006 kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek a kterým se mění směrnice Rady 91/689/EHS a 96/61/ES Ohlašovací prahy pro látky se nemění, ale přicházíme o výhodu danou limity platnými pro tzv. „ohlašovací práh mimo provozovnu“, který byl u většiny látek vyšší než „ohlašovací práh pro emise do vody. Rozdíl je v některých případech až řádový! Např. BTEX má limit pro hlášení 200 kg/rok, ohlašovací práh mimo provozovnu však byl 2000 kg. To již neplatí! Směrnice Komise 2006/15/ES ze dne 7.února 2006 o stanovení druhého seznamu směrných limitních hodnot expozice na pracovišti k provedení směrnice Rady 98/24/ES a změně směrnic 91/322/EHS a 2000/39/ES Upravuje nařízení vlády 178/2001, u některých látek snižuje limitní hodnotu (nitrobenzen, toluen, chlorbenzen, …), u některých zvyšuje (pentan, cyklohexan…)

Další nařízení a směrnice Směrnice EP a Rady 2006/11/ES ze dne 15.února 2006 o znečišťování některými nebezpečnými látkami vypouštěnými do vodního prostředí Společenství Tato směrnice nahrazuje předchozí směrnici Rady 76/464/EHS ze dne 4.května 1976 o znečišťování některými nebezpečnými látkami vypouštěnými do vodního prostředí Společenství, která byla několikrát podstatně změněna. Proto byla přijata nová směrnice z důvodu srozumitelnosti a přehlednosti. V příloze obsahuje Seznam I a Seznam II tříd a skupin látek s tím, že znečišťování vypouštěním různých nebezpečných látek ze Seznamu I musí být odstraněno ( sem patří organohalogenové a organofosforové sloučeniny, organocínové sloučeniny, látky s karcinogenními účinky, rtuť, kadmium a jejich sloučeniny, persistentní minerální oleje a uhlovodíky ropného původu a perzistentní syntetické látky-suspenze- které mohou nepříznivě ovlivňovat veškeré používání vod). Znečišťování vod látkami ze Seznamu II je nutné snížit (kovy a jejich sloučeniny – zinek, měď, nikl, chrom, olovo…..celkem 20 – biocidy a jejich deriváty, látky, které mají škodlivý vliv na chuť nebo na vůni, toxické a persistentní organické sloučeniny křemíku, anorganické sloučeniyn fosforu a elementární fosfor, kyanidy, fluoridy, nepersistentní minerální oleje a uhlovodíky ropného původu, látky které mají nepříznivý účinek na kyslíkovou rovnováhu, zvláště amoniakální dusík a dusitany.

Další nařízení a směrnice Směrnice se vztahuje na vnitrozemské povrchové vody, teritoriální vody a vnitřní pobřežní vody. Vypouštění každé látky ze Seznamu I podléhá předem udělenému povolení vydanému příslušným orgánem dotyčného členského státu, povolení smějí být vydána pouze na omezenou dobu. Článek 5, bod 3: Jestliže znečišťující subjekt prohlásí, že není schopen dodržet požadované emisní normy, nebo je-li tato skutečnost příslušnému orgánu dotyčného členského státu zřejmá, povolení nebude uděleno. Článek 5, bod 4: Pokud emisní normy nejsou dodržovány, příslušný orgán dotyčného členského státu učiní všechny kroky potřebné k tomu, aby zajistil splnění podmínek obsažených v povolení nebo v případě nutnosti zákaz vypouštění.

Děkuji za pozornost