Organizace soudů v ČR a základní principy soudní organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná moc a veřejná správa
Advertisements

Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
DOVOLÁNÍ.
Organizace soudnictví v ČR
Ochrana práv ve veřejné správě
15. Moc soudní a výklad práva
Ochrana práv ve veřejné správě
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Předmět: Občanská nauka Ročník: 2. Téma: Člověk a právo
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
SOUDNÍ MOC JUSTICE Mgr. Michal Oblouk.
Soudnictví Pojem, právní úprava, druhy, organizace a činnost soudů, obsazení soudů, právní postavení soudců a přísedících.
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Moc soudní Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_404.
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Název dokumentu: Systém soudnictví ČR Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Teorie práva Základy práva
Dělba moci Moc soudní.
Soudy Občanská výchova.
Procesní subjekty.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Subjekty trestního řízení
Exekutiva a justice VkO 9.
PRÁVNÍ ÚPRAVA SOUDNÍ KONTROLY ROZHODNUTÍ ORGÁNŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Správní soudnictví Veřejná správa.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Soudní moc
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
2. Správní trestání a správní delikty
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
Soudnictví a správní úkony v praxi Mgr. David Kolumber Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_42_Člověk a společnost.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Právní ochrana, soudnictví, soustava soudů v ČR. Soudnictví  činnost nezávislých soudů jako státních orgánů  řeší konkrétní případy na základě stanovených.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Struktura soudů v ČR.
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ.1.07/1.1.05/ „Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole“ Mgr. Marie Šimková VOZ8_04.
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
MOC SOUDNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_15_MOC SOUDNÍ Téma: OBČANSKÁ VÝCHOVA.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_052 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Trestní právo procesní Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva.
Název vzdělávacího materiálu
Právní základy státu.
Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
SOUDNÍ MOC JUSTICE Mgr. Michal Oblouk.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Výchova k občanství Moc soudní
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
ANOTACE Vysvětlit žákům, co je právní řád a popsat jeho historii.
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Organizace soudů v ČR a základní principy soudní organizace (Vybrané otázky)

Obsah Pojem soudnictví a soudní moci Soudní soustava v České republice Vnitřní organizace soudů Správa soudnictví Základní principy soudní organizace

Pojem soudnictví a soudní moci

Státní moc Státní moc (teorie dělby moci) Důvody dělby moci Zákonodárná Výkonná Soudní Důvody dělby moci Reakce na přirozenou tendenci ke koncentraci moci Garance proti libovůli a zneužití moci Vztahy soudní moci k moci zákonodárné a výkonné Oddělenost, samostatnost a nezávislost Systém kontroly a vzájemného vyvažování

Soudnictví - znaky Činnost státu vykonávaná pouze nezávislými soudy Spočívající v projednávání a rozhodování konkrétních věcí Postup je upraven zákony – procesními řády Aplikace práva (vázanost zákonem) Výsledkem je závazné a nezměnitelné rozhodnutí

Druhy soudnictví Civilní soudnictví Trestní soudnictví Soukromoprávní věci Trestní soudnictví Rozhodování o vině a trestu za trestné činy Správní soudnictví Ochrana veřejných subjektivních práv ohrožených či porušených správními orgány Ústavní soudnictví Ochrana ústavnosti (tj. nikoliv běžné zákonnosti)

Soudní soustava v České republice

Soustava soudů Jednotná soudní soustava Více soudních soustav Zahrnuje všechny soudy ve státě Více soudních soustav Soudy obecné (zpravidla civilní a trestní) Soudy zvláštní (např. soustava správních soudů – nikoliv v ČR, ústavní soudnictví)

Článek a instance Článek soudní soustavy Instance (stupeň, stolice) Organizační pojem - postavení soudu v rámci soudní soustavy Jeden nebo (zpravidla) více článků Instance (stupeň, stolice) Procesní pojem - procesní vztahy při rozhodování o řádných opravných prostředcích

Soustava soudů v ČR Dvě soustavy Soustava obecných soudů Nejvyšší soud/Nejvyšší správní soud Vrchní soudy Krajské soudy Okresní soudy Ústavní soudnictví Jediný článek – Ústavní soud

Okresní soudy První a nejnižší článek soudní soustavy V civilním řízení soudním působí jako soudy prvního stupně, nestanoví-li zákon jinak (§ 9 OSŘ) Územní obvody – příloha č. 3 k ZSS Pobočky (např. Okresní soud v Bruntále – pobočka v Krnově) viz příloha č. 7 k ZSS

Krajské soudy Druhý článek soustavy obecných soudů V civilním řízení soudním rozhodují jako Soudy II. stupně, rozhodují-li o odvoláních proti rozhodnutím okresních soudů Soudy I. stupně, a to ve věcech výslovně uvedených v § 9 odst. 2 a 3 Rozhodují též ve věcech správního soudnictví Územní obvody – příloha č. 2 k ZSS Pobočky – příloha č. 5 a 6 k ZSS

Vrchní soudy Územní obvody – příloha č. 1 k ZSS Vrchní soud v Praze Vrchní soud v Olomouci Třetí článek soudní soustavy V civilním řízení jsou soudy II. stupně (rozhodují o odvoláních proti rozhodnutím krajských soudů jako soudů I. stupně)

Nejvyšší soud Čtvrtý a nejvyšší článek soudní soustavy V civilním řízení rozhoduje zejména o dovoláních proti rozhodnutím odvolacích soudů Dovolání je mimořádný opravný prostředek, tj. dovolací soud není třetí instancí; civilní řízení je v ČR dvouinstanční Úkolem NS je sjednocování judikatury § 20 ZSS (změna právního názoru)

Nejvyšší správní soud Vrcholný soudní orgán ve věcech správního soudnictví Rozhoduje zejm. o kasačních stížnostech proti rozhodnutím krajských soudů Úkoly obdobné jako NS

Vnitřní organizace soudů

Základy vnitřní organizace Soudní oddělení Vytváří se podle senátů nebo samosoudců Odborné práce provádí asistent soudce Dále u soudu pracují Vyšší soudní úředníci (viz z. č. 121/2008 Sb.) Justiční čekatelé Soudní tajemníci Soudní vykonavatelé Administrativní práce provádí soudní kancelář Vedoucí soudní kanceláře Zapisovatelky

Zvláštnosti organizace u NS Soudní oddělení se zde vytvářejí v rámci kolegií V současnosti jsou 2 kolegia Občanskoprávní a obchodní Trestní V čele každého kolegia stojí předseda Kolegia např. zaujímají stanoviska ve věcech určitého druhu; provádí výběr rozhodnutí do sbírky V rámci kolegií se vytvářejí tzv. velké senáty Plénum NS Např. projednává (nikoliv přijímá) jednací řád NS

Funkcionáři soudu Předseda soudu Místopředseda (místopředsedové) soudu Viz Pl. ÚS 87/06 a Pl. ÚS 17/06 Předsedové kolegií (u NS a NSS) Neplatí zásada, že kdo jmenuje, odvolává srov. Pl. ÚS 18/06 a předtím Pl. ÚS 7/02

Správa soudnictví

Úkoly státní správy soudů Vytváření podmínek k řádnému výkonu soudnictví, zejména po stránce Personální Organizační Hospodářské (finanční) Výchovné Dohled na řádné plnění úkolů soudům svěřených Spisové prověrky Dohled nad úrovní soudních jednání Vyřizování stížností Vyhodnocování soudních agend (MSp) Exekutivní povaha (realizace výkonné moci)

Soudcovské rady Soudcovská rada je poradním orgánem předsedy soudu Její členy volí soudci působící u konkrétního soudu Nerozhoduje, pouze radí Působnost Vyjadřuje se k osobám kandidátů na předsedu senátu Vyjadřuje se k soudcům, kteří mají být přiděleni či přeloženi k tomuto soudu Projednává návrh rozvrhu práce Vyjadřuje se k zásadním otázkám státní správy soudů

Základní principy soudní organizace

Základní principy soudní organizace Zásada nezávislosti a nestrannosti soudů a soudců Zásada výkonu soudnictví pouze soudem Zásada zákonného soudu a soudce Zásada obsazení soudu senátem či samosoudcem Zásada účasti laického prvku na výkonu soudnictví

Ad 1) Nezávislost - význam Klíčový předpoklad objektivního rozhodování Čl. 81 a 82 Ústavy, čl. 36 odst. 1 Listiny, čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, čl. 14 odst. 1 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech § 1, § 79 ZSS Nezávazné dokumenty (OSN, Rada Evropy)

Projevy nezávislosti Ústava garantuje nejen nezávislost soudu, ale i nezávislost soudce; rozeznáváme: Institucionální nezávislost soudní moci Funkční nezávislost soudce

Institucionální nezávislost Nezávislost na výkonné a zákonodárné moci po stránce organizační a kompetenční Vylučuje přezkum soudních rozhodnutí jinými orgány než soudy Zákaz ovlivňování soudců při rozhodování jednotlivých věcí Promítá se kupř. i do způsobu odvolávání soudních funkcionářů (nyní zrušený § 106 ZSS)

Funkční nezávislost Vázanost soudce pouze zákonem a mezinárodní smlouvou, která je součástí právního řádu (čl. 95 Ústavy, § 79 ZSS) nikoliv celým právním řádem Soudce je oprávněn posoudit soulad jiného právního předpisu se zákonem či mezinárodní smlouvou; dospěje-li k závěru, že podzákonný předpis je s nimi v rozporu, podzákonný předpis v konkrétním případě neaplikuje je s nimi v souladu, je povinen řídit se i jím

Záruky soudcovské nezávislosti Způsob ustanovování soudců Neodvolatelnost a nepřeložitelnost soudce Neslučitelnost funkcí Ústnost a veřejnost jednání Kárná odpovědnost soudce Imunita soudce Vyloučení soudce pro podjatost

Ad 2) Zásada výkonu soudnictví pouze soudem Čl. 81 Ústavy – soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Soudnictví je výkonem funkce státu; soudem je proto vždy pouze státní orgán Rozhodčí soudy (ani notář jako soudní komisař nebo soudní exekutor) nejsou v tomto smyslu soudy

Soud x tribunál Čl. 6 odst. 1 Úmluvy - právo na soud ve věcech týkajících se občanských práv a závazků a jakéhokoliv trestního obvinění V originálním znění se nemluví o soudu, ale o tribunálu Nejen klasický soud, ale i tribunál, který je nezávislý a nestranný zřízený zákonem a nadaný plnou jurisdikcí

Ad 3) Zásada zákonného soudu a soudce Funkce: zábrana proti účelovému manipulování s jednotlivými věcmi Soud musí být zřízen zákonem O zřízení soudu nemohou rozhodovat orgány moci výkonné Pravidla, který soud a soudce věc projedná a rozhodne, musí být stanovena obecně předem zákonem, resp. alespoň na základě něj Příslušnost Obsazení soudu Přidělování věcí a zastupování podle rozvrhu práce Vyloučení soudce pro podjatost

Ad 4) Zásada obsazení soudu senátem či samosoudcem V civilním řízení: V řízení před okresním soudem jedná senát pouze v pracovních věcech, jinak rozhoduje samosoudce V řízení před krajským soudem rozhoduje senát v odvolacím řízení; v prvním stupni rozhoduje samosoudce Vrchní soudy a Nejvyšší soud rozhodují vždy v senátech Rozhodování v jiném obsazení (ledaže místo samosoudce rozhoduje senát) je zmatečností řízení [§ 229 odst. 1 písm. f) OSŘ] a porušuje princip zákonného soudce

Ad 5) Zásada účasti laického prvku na výkonu soudnictví Čl. 94 odst. 2 Ústavy: „Zákon může stanovit, ve kterých věcech a jakým způsobem se na rozhodování soudů podílejí vedle soudců i další občané.“ „Další občané“, tj. tzv. přísedící se v civilním řízení vyskytují pouze v pracovních věcech v řízení před okresními soudy; senát je složen z předsedy (vždy soudce) a 2 přísedících [§ 35 odst. 2 ZSS, § 36a OSŘ]