Vzájemné vztahy organismů v přírodě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Vztahy mezi populacemi
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Biotické a abiotické faktory
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Heterotrofní výživa rostlin
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová
Živá a neživá příroda 3. ročník
BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické podmínky života
Biologie 1.ročník.
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Interakce mezi organismy
Vztahy mezi organismy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
Přizpůsobení živočichů prostředí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Abiotické faktory Výukový materiál EK
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Projevy života, třídění organismů
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_06 Název materiáluVztahy mezi.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu):
Vzájemné vztahy mezi organismy
Heterotrofie u rostlin
Třídění živých organismů
Ekologie – vztahy mezi populacemi
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Vztahy mezi populacemi - negativní
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
LIŠEJNÍKY – PRŮKOPNÍCI ŽIVOTA
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Transkript prezentace:

Vzájemné vztahy organismů v přírodě Výukový materiál EK 01 - 21 Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR Vzájemné vztahy organismů v přírodě

Vztahy mezi organismy Vztahy mezi jedinci jednoho druhu – vnitrodruhové Vztahy mezi jedinci různých druhů - mezidruhové

Vztahy mezi organismy Konkurence(kompetice): Základní vztah Boj o podmínky k životu – vodu, prostor, světlo, potravu Mezi jedinci stejného druhu i jiných druhů Mezi jedinci jednoho druhu – boj o teritorium – pěvci soutěž za účelem výběru partnera – boje jelenů

Vztahy mezi organismy Často platí, kdo přijde první, ten bere – stromy Rostliny si mohou konkurovat kořeny, používají i výměšky – pelyněk, pýr Konkurence může vést k potlačení jiného druhu, nebo dosažení rovnovážného stavu Druhy můžou existovat jeden vedle druhého => koexistence

Vztahy mezi organismy Predace: Mezi druhy Jeden organismus se stává kořistí druhého Predátor x kořist Predátor – masožravec nebo býložravec Masožravec kořist usmrtí, býložravec nemusí daný organismus usmrtit => ochranná opatření Rostliny – látky odrazující predátora – cibule - na listech a na stoncích ostnité výrůstky Živočichové – zbarvení, zapáchající výměšky

Vztahy mezi organismy Parazitismus: Organismy se přiživují na tělech nebo na produktech látkové výměny jiného organismu Zvláštní typ predace Parazit x hostitel Pravý parazit (holoparazit) – heterotrof Poloparazit (hemiparazit) – autotrof – potřebuje pouze minerální látky hostitele - jmelí

Vztahy mezi organismy Ektoparazité(vnější) x endoparazité(vnitřní) Živí se tělními tekutinami, tkáněmi, částmi těl…, Některé organismy jsou parazity pouze v určitém vývojovém stupni Např. blecha: larva žije volně a živí se org. zbytky a dospělec se živí krví Endoparazit – krevnička močová =>záněty močového měchýře Ektoparazit – blecha obecná, veš, klíště

Vztahy mezi organismy Hodně parazitů jsou i přenašeči nemocí Zejména ti živící se tělními tekutinami Ve středověku to byly blechy, které přenášely morové bakterie Dnes například klíšťata, která mohou přenášet viry způsobující záněty mozkových blan a bakterie, které jsou původcem lymské boreliózy

Vztahy mezi organismy Symbióza: Pevné soužití dvou druhů Vzájemně prospěšné soužití – růst, potrava, rozmnožování Lišejník – houba + zelená řasa Bobovité rostliny + bakterie schopné vázat dusík

Vztahy mezi organismy Protokooperace: Vztah mezi opylovači a rostlinami Volnější vazba Živí se rostlinnými šťávami + opylují rostlinu Někdy může určitý druh rostliny opylit jen jeden druh hmyzu

Vztahy mezi organismy Kooperace: Spolupráce jedinců Pták medozvěstka se živí medem a voskem a dokáže rozbít včelí hnízda, svým křikem upozorňuje další např. paviány nebo jezevce a ti med z hnízda vyberou Nebo medozvěstka + domorodci

Pracovní list - otázky Co je poloparazit? O co soupeří druhy v přírodě? Co to je symbióza? Jaké jsou druhy parazitů? V jakém soužití žijí houba se zelenou řasou v lišejníku?

zdroje BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí: učebnice pro střední školy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, 203 s. ISBN 80-733-3024-5.