Měřící vozík KRAB SLight

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Advertisements

Měření při výrobě a montáži strojních zařízení
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
PrecisPlanner 3D Software pro plánování přesnosti měření v IG
MĚŘENÍ POSUNŮ STAVEBNÍCH OBJEKTŮ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Universální systém pro měření železnic Leica GeoTEL GL-05
Mechanika s Inventorem
ME Metrologická aplikace Prezentace SW produktu Verze ME: 2.8 Říjen 2010 / CZ Mgr. Cyril Modra.
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb
Rozbory přesnosti v jednotlivých fázích vytyčení
Vytyčení polohy - metodika, přesnost
Příprava plánu měření pro lopatku plynové turbíny
Analýza způsobilosti procesů a výrobních zařízení
Geodézie v pozemním stavitelství
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
s dopravní infrastrukturou
Tato prezentace byla vytvořena
Tematická oblast Autor Ročník Obor Anotace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Činnost odboru centrální dokumentace v rámci SŽG Praha
Tato prezentace byla vytvořena
Měření délky.
Příprava plánu měření pro přírubu
Elektronické měřicí přístroje
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Trasování lesních cest
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Blízká fotogrammetrie
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
ZKUŠEBNICTVÍ A KONTROLA JAKOSTI 01. Experimentální zkoušení KDE? V laboratoři In-situ (na stavbách) CO? Modely konstrukčních částí Menší konstrukční části.
Datová fúze satelitní navigace a kompasu
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Školení dodavatelů geodetických prací
PPK vs. 3Dosa Školení dodavatelů geodetických prací, Brno,
Trasování lesních cest
Diferenciální geometrie křivek
11. přednáška Měření drsnosti povrchu
10. Vytyčování oblouků Vytyčování oblouků
8. Prostorové vytyčovací sítě - Běžně se polohová a výšková složka určuje odděleně (obzvláště při vyšších požadavcích na přesnost). -Souřadnicový systém.
Modelování a výpočty MKP
Fakulta stavební VŠB-TU Ostrava Miroslav Mynarz, Jiří Brožovský
NUMERICKÁ HOMOGENIZACE PERFOROVANÝCH DESEK
Salamander II AdMaS Ing. Petr Guziur
Struktura měřícího řetězce
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Ústav technických zařízení budov MĚŘENÍ A REGULACE Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2003/
Pozemní stavitelství II
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Autoalarm II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Experimentální metody oboru - Úvod 1/8 VŠB - Technická univerzita v Ostravě Fakulta strojní Katedra částí a mechanismů strojů VŠB - Technická univerzita.
Měřící přístroje pro kolejovou dopravu. Obsah prezentace O společnosti. Hlavní oblasti, specializace. Automatické měřící systémy pro kontrolu tvarů a.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Diagnostika jedoucích železničních vozidel DJŽV
Program prezentace O firmě Produkty Popis vybraných funkcí.
Tabulky traťových poměrů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
Navrhování tunelových staveb
Rozpočtování - Inženýrských staveb
Vysoká škola technická a ekonomická
Název: Chyby měření Autor: Petr Hart, DiS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Rozpočtování - Inženýrských staveb
POHYB DVOJKOLÍ A PODVOZKU V KOLEJOVÉM KANÁLU
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Transkript prezentace:

Měřící vozík KRAB SLight Zařízení pro měření geometrických parametrů koleje Ing. Jaroslav Bílek Bilek.j@fce.vutbr.cz Ústav železničních konstrukcí a staveb Fakulta stavební Vysoké učení technické v Brně Registrační číslo: CZ.1.07/2.3.00/45.0029 Název projektu: Věda pro život, život pro vědu Datum: 30.3.2015

Obr. 1 Měřící vozík KRAB SLight

Úvod Úvod do teorie měření Popis zařízení Vyhodnocení 3.1 Výstupy z programu KRAB 8.2 3.2 Výstupy z programu SWITCH XE Technické parametry KRAB - SLight

Obr. 2 Pojmy základní geometrie koleje Úvod Obr. 2 Pojmy základní geometrie koleje KRAB - SLight

Úvod Systém KRAB používá tři základní přístupy pro získávání geometrických dat: Kontaktní metoda Měření pomocí tětivy Kombinované inerciální a kinetické měření převýšení KRAB - SLight

Obr. 3 Znázornění pojmu skutečné geometrie a vzepětí na tětivě pro VK Úvod Směr a výška koleje: Vzepětí v oblouku se měří na jedné kolejnici v obou rovinách (horizontální a vertikální) Délka tětivy je přibližně 2 – 2,5 m (dle kce vozíku) Primární signály všech naměřených veličin vzorkovány po 0,25 m Program Krab8.2 převede prim signály vzepětí SK a VK matematickou cestou do konečné formy Signály vzepětí na delší tětivě Signály skutečné geometrie koleje dle EN 13848 v pásmu vln D1 Obr. 3 Znázornění pojmu skutečné geometrie a vzepětí na tětivě pro VK KRAB - SLight

Úvod Definice převýšení koleje: Převýšení koleje je úhel mezi spojnicí temen kolejnicových pásů a vodorovnou rovinou. Z praktických důvodů se vyjadřuje jako výška svislé odvěsny pravoúhlého trojúhelníka, jehož přeponu tvoří nominální osová vzdálenost kolejnic: Definice zborcení koleje: Zborcení je algebrický rozdíl mezi převýšením ve dvou místech koleje vzdálených od sebe o bázi zborcení b KRAB - SLight

Obr. 4 Vztah mezi převýšením a zborcením Úvod Obr. 4 Vztah mezi převýšením a zborcením KRAB - SLight

Úvod Metoda měření převýšení trati: Převýšení se měří pomocí sklonoměru – inerciální měřidlo (měření je ovlivňováno vibracemi vozíku a bočními nárazy při přejezdu styků kolejnic) – to tvoří špičky a další šum, jelikož leží v oblasti krátkých vln - nedostatky se odfiltrují. Měřící vozík je vybaven přídavným ramenem pro přímé měření zborcení koleje – kvazizborcení (pr_QTwist) k tomuto zborcení se přičte hodnota pr_Top a dostaneme skutečné zborcení: Obr. 5 Zborcení trati je svislá vzdálenost bodu 5 k rovině dané body (1,3,4). Kvazi zborcení je svislá vzdálenost bodu 5 k dané rovině a je dána body (1,3,2)=(1,3,4´). Body (1,2,3,4 a 5) odpovídají bodům dotyku kol vozíku. KRAB - SLight

Obr. 6 Blokové schéma výpočtu převýšení Úvod Převýšení se pak vypočte pomocí dekonvolace signálu zborcení s použitím přenosové funkce příslušné diferenciální rovnice Zk(x) (uvedené výše) ve vlnovém rozsahu λ ≤ 20 až 25 m Dekonvolace i potřebná filtrace se provádí pomocí FFT transformace Obr. 6 Blokové schéma výpočtu převýšení KRAB - SLight

Úvod Odstředivé zrychlení: Signál sklonoměru je zmenšený vlivem odstředivého zrychlení v obloucích (vliv při měření ve vyšších rychlostech a oblouků o malém poloměru) Př: Výpočet zmenšení výstupního signálu inklinoměru z důvodu odstředivého zrychlení je: Úbytek signálu inklinoměru se kompenzuje na základě měření rychlosti a vzepětí – automatické odstranění systematické chyby KRAB - SLight

Úvod Nedostatek převýšení: Je parametr, který poskytuje důležité vodítko při úvahách o možnosti zvýšit traťovou rychlost daného úseku ( proto je I jedním z vypočtených signálů) Vztah oblouku a tětivy: Obr. 7 Tětiva x oblouk KRAB - SLight

Popis zařízení Měřící vozík se většinou používá při přejímkách stavebních prací na koridorových tratích, pro provozní kontrolu drah, staničních kolejí, vleček, podzemních a tramvajových tratí Na širé trati včetně elektrifikované V koleji s přídržnými kolejnicemi Pro výhybky všech tvarů Pro mosty s ochrannými plechy Tramvajové tratě se žlábkovými kolejnicemi (po úpravě měřících kladek) KRAB - SLight

Popis zařízení Měřící vozík pracuje na rozchodu: nominální rozchod musí být v rozmezí 760 – 1668 mm (dodavatel zařízení nabízí i variantu dvou rozchodového vozíku) Je uzpůsoben k měření v koleji s obvody Za pomoci výměnných koleček lze měřit geometrické parametry koleje tramvajových tratí (žlábkové kolejnice) Vyrábí se i v těžké „verzi“ za drezínu nebo dvoucestný automobil Výsledky měření z KRABa a měřícího vozu jsou rozdílné – měřící vůz je znatelně těžší a kolej se pod zatížením „deformuje – sedá“ = jiná naměřená data KRAB - SLight

Popis zařízení KRAB SLight je zařízení, které měří kontinuálně kompletní sadu geometrických parametrů koleje: Rozchod Směr Výšku Převýšení Zborcení Dále je vybaveno přídavnými kladkami pro měření výhybek a měří: Šířka žlábku v srdcovce Šířku žlábku v přídržnici Rozevření jazyka Vodící míry v srdcovkách KRAB - SLight

Obr. 8 Součásti měřícího vozíku Popis zařízení 1- Hlavní tělo 2- Dvojtrubkové vzpěry 3- Přídavné rameno zborcení 7- Tlačná tyč 8- Kryt elektronické desky 9- Konektor nabíječky 10-Kryt baterie Obr. 8 Součásti měřícího vozíku KRAB - SLight

Popis zařízení KRAB - SLight Obr. 10 Přídavná kladka na měření šířky žlábku Obr. 11 Náhled na zapojení snímačů KRAB - SLight

Vyhodnocení – od získání dat v koleji až po výsledek Sestavený měřicí vozík se osadí na kolej Primární signály GPK skenuje program Krab8vNET a ukládá do ručního PDA pr_rozchod pr_směr pr_vyška pr_převýšení pr_zborcení rychlost Z ručního PDA se pomocí USB kabelu či Bluetooth stáhne datový soubor do PC *.krx (datový soubor) KRAB - SLight

Vyhodnocení – od získání dat v koleji až po výsledek Program KRAB 8.2 pak provede výpočet GPK z primárních dat Zobrazení a graf hodnot GPK Tabulka lokálních závad Tabulka úsekového hodnocení Srovnání více měření Mapa tratě Návrhové hodnoty tratě GPS Výhybkový program SWITCH XE Hodnocení výhybky Výhybkový list KRAB - SLight

Výstupy z programu KRAB 8.2 Zobrazení a graf hodnot GPK Výstupem jsou křivky udávající průběhy sledovaných parametrů Software dokáže označit problémové místo v GPK (v grafech přehledně vyznačeno) Značí velikost překročení Délku na které je daný parametr překročen Pozici (staničení) V grafickém výstupu jsou zobrazeny různé události (např.: poloha výhybky, LIS, most atd. – vše formou poznámky a svislé dělící čáry) Umožňuje vykreslení až 10 stop (posuzované parametry) a v každé stopě dva grafy Program z 19 primárních veličin vypočte 50 normových veličin GPK KRAB - SLight

Výstupy z programu KRAB 8.2 Obr. 12 Ukázka výstupu – Kralupy nad Vlavou 14 kolej KRAB - SLight

Výstupy z programu KRAB 8.2 Tabulka lokálních závad Lokální závadou se rozumí překročení dovolené hodnoty (meze) danou geometrickou veličinou Výstup lze dostat v podobě: Tabulky lokálních závad Tabulky lokálních závad dle ČSN Tabulky lokálních závad dle ČSN pro přejímky KRAB - SLight

Výstupy z programu KRAB 8.2 Obr. 13 Ukázka výstupu – Kralupy nad Vlavou 11 kolej Popis závady 0-10.1/3 znamená, že závada má délku 0 m, extrémní hodnota je 10.1 mm a jde o překročení meze IAL KRAB - SLight

Výstupy z programu KRAB 8.2 Tabulka úsekového hodnocení V tabulce jsou vypsány směrodatné odchylky z následujících veličin Dynamický směr v ose kolej SKdynO Dynamický rozchod RKdyn Dynamické převýšení PKdyn Dynamická výška v ose kolej VKdynO Na základě těchto odchylek se použitím transformace z = f(σ) získají známky kvality Dále jsou spočteny: Celková známka kvality Známka podbíjení Číslo kvality Obvyklá délka základního úseku činí 200 m KRAB - SLight

Výstupy z programu KRAB 8.2 Srovnání více měření Složí k porovnání dvou měření stejných veličin Mapa tratě Je půdorysné zobrazení tratě založené na měření křivosti koleje (v náhledu se zobrazují lokální závady) Návrhové hodnoty tratě V programu lze vynést projektované převýšení a směr, následně pak vyhodnotit absolutní odchylky od projektovaného stavu GPS Export GPS událostí a zobrazení projeté tratě na mapě (např. Google Earth) KRAB - SLight

Výstupy z programu SWITCH XE Výhybkový list Určen pro zobrazení hodnot jedné výhybky při opakovaném měření Struktura dat vyhází z původního formuláře pro hodnocení stavu opotřebení výhybky Protokol inspekce výhybky Výsledky jsou uspořádány do tabulky a grafů (přímá a odbočná větev výhybky) Jedno měření – jedna výhybka – jeden list KRAB - SLight

Výstupy z programu SWITCH XE Obr. 14 Protokol inspekce výhybky – odbočný směr (na stránce je pak schéma výhybky a přímý směr výhybky) KRAB - SLight

Výstupy z programu SWITCH XE Obr. 15 Protokol inspekce výhybky – grafická část odbočný směr (na stránce je zobrazen i přímý směr ) KRAB - SLight

Technické parametry Naměřené a vypočítané hodnoty KRAB - SLight

Technické parametry Technická data a podmínky měření KRAB - SLight

Certifikáty Měřící vozík je uznán a certifikován: ČD (České dráhy) resp. pro SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) DB (Deutsche Bahn) RENFE (Spanish Railways) Certifikát systému managementu kvality s požadavky: ČSN EN ISO 9001:2009 Návrh, vývoj, výroba a servis měřících a technologických zařízení používaných v konstrukci a stavbě železničního svršku KRAB - SLight

Použité zdroje [1] ČSN 73 6360-1, Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha - Část 1: Projektování, 11/2008 [2] EN 13803-1, Železniční aplikace - Kolej - Parametry návrhu polohy koleje - Kolej rozchodu 1 435 mm a širšího - Část 1: Běžná kolej, 01/2011 [3] KŽV s.r.o., Technická dokumentace – Měřící vozík KRAB-SLIGHT – II. Návod na montáž a údržbu, 04/2014 [4] KŽV s.r.o., Technická dokumentace – Měřící vozík pro geometrii tratě – IV. Vyhodnocovací program KRAB 8.2 základní funkce, 05/2014 [5] KŽV s.r.o., Technická dokumentace – Měřící vozík KRAB – IV. Program SWITCH na hodnocení výhybek, 04/2008 [6] KŽV s.r.o., Skupina zařízení KRAB [online], dostupné z http://kzv.cz/Czech/krab.php KRAB - SLight