Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Navrhování tunelových staveb

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Navrhování tunelových staveb"— Transkript prezentace:

1 Navrhování tunelových staveb

2 Rozdělení podzemních dopravních staveb
Silniční tunely Železniční tunely Metro Podzemní tramvaj Podchody (chodci, cyklisté)

3 Silniční tunely - rozdělení
Technologie výstavby Ražené Hloubené Budované kombinovaným způsobem Speciální způsoby výstavby Délky Krátké – do 300 metrů Střední – 300 až 3000 metrů Dlouhé – více než 3000 metrů Pozn. Specifický typ jsou podjezdy s délkou do 200 m, respektující příčný profil přilehlé komunikace

4 Navrhování silničních tunelů
Projektování tunelů dle ČSN Příčné uspořádání pozemní komunikace Směrové vedení trasy Výškové vedení trasy

5 Silniční tunely – průjezdný profil
Šířka dopravních pruhů ČR: Základní 3,5 metru, rozšířená 3,75 m (dle intenzity) Vodící proužky Šířka 0,25 m, resp. 0,5 m Nouzové pruhy Dle intenzity provozu:0,75m, 1,25m, 1,75m, 2,25m Chodníky Šířka 1,0 m Výška průjezdného profilu Základní výška 4,5m

6 Příčné uspořádání komunikace
Obousměrné uspořádání bez nouzových pruhů a s nimi Obousměrné uspořádání je přípustné pouze na tunelech s nízkou intenzitou provozu

7 Příčné uspořádání komunikace
Jednosměrné uspořádání bez nouzových pruhů a s nimi

8 Obecný průjezdný profil

9 Průjezdný profil – 1 pruh tunel Mrázovka - Praha

10 Průjezdný profil – 2 pruhy tunel Mrázovka - Praha

11 Průjezdný profil – 3 pruhy tunel Mrázovka - Praha

12 Alternativy příčného uspořádání
Z důvodu úspory finančních prostředků lze místo nouzových pruhů zřizovat pouze nouzové odstavné zálivy viz.obr.A. Pro případ možnost

13 Směrové vedení trasy Poloměr směrových oblouků se volí tak, aby při zohlednění návrhové rychlosti nebylo nutné rozšiřovat dopravní pruhy. Návrhové rychlosti: Extravilán: 80 km/h, vyjimečně 100 km/h Intavilán: 70 km/h, 60 km/h, případně 50 km/h

14 Vliv na směrové poměry Technologie - doprava rubaniny mechanická min R = 12 – 30 m - TBM

15 Výškové vedení trasy Max.dovolený podélný sklon je 5%.
Doporučuje se však volit takový sklon, aby nebylo nutné zřizovat přídavný stoupací pruh pro pomalá vozidla Z bezpečnostních se volí podélný sklon => maximálně 3% Z důvodu odvodnění => minimálně 0,5 (0,3)%

16 Předběžný návrh tvaru V místě styku společná tečna R1:RR > 2:1

17 Příčný řez – vlivy na tvar
Účel stavby Geologické poměry Statické požadavky Hospodárnost výstavby Technologické podmínky

18 Železniční tunely Průjezdný profil železničních tunelů vychází z průjezdného profilu běžné trati doplněný služebním chodníkem do 120 km\h – jednostranný, šířky 0,5m nad 120 km\h – oboustranný, šířky 0,5m Pozn. pro rychlosti nad 140 km\h se z důvodu bezpečnosti budují pevná madla ve výšce 1100 mm sloužící jako držadlo a chránící osoby před účinky tlakové vlny

19 Kolejové lože

20 Průjezdný profil

21 Směrové a výškové řešení
Snahou při návrhu železničních trati je navrhnout trasu „konstantního jízdního odporu“ Směrové řešení vychází z návrhové rychlosti a musí respektovat minimální poloměry směrových oblouků pro danou rychlost Maximální podélný sklon v přímé < 20 0/00 V oblouku a tunelu se snižuje o odpor, tak aby platilo pravidlo konstantního jízdního odporu Minimální podélný sklon > 5 (3) 0/00

22 Příklady maximálního sklonu
Mt.Macdonald Tunnel,Canada 0,7% English Channel Tunnel 1,1% Severn Tunnel,England 1,1% Seikan Tunnel, Japan 1,2% Bospohorus Tunnel, Turkey,plán. 1,8% Kanmon Tunnel, Japan 2,2% Mersey Tunnel, England 3,7%

23 Ukázky silničních a železničních tunelů světa

24 Hamptom Roads Bridge-Tunnel

25 San Francisco Trans-Bay Tunnel

26 Detroit-Windsor Tunnel

27 New York City 63rd street Tunnel

28 Schéma podmořských tunelů v New York City

29 Seikan Tunnel

30 Trans-Tokyo Bay Tunnel

31 Vize budoucnosti Puget Sound floating tunnel

32 Vize budoucnosti Spojení Evropy a Afrikou přes Gibraltarskou úžinu

33 Metro Typy metra Pražské metro – klasický typ Lehké metro
Klasické metro Expresní metro Pražské metro – klasický typ Max.podélný sklon – 40 promile Návrhová rychlost – 80 km\h Minimální poloměr oblouku (300) metrů Délka nástupiště – metrů Špičkový interval souprav – cca 90 sekund

34 Obvyklé parametry typů metra

35 Hloubka a vzdálenost stanic trasy B

36 Dvojkolejný tunel pražského metra

37 Hloubená stanice

38 Ražená trojlodní stanice - Kobylisy

39


Stáhnout ppt "Navrhování tunelových staveb"

Podobné prezentace


Reklamy Google