Model kvalitní školy Mgr. Tomáš Zatloukal PhDr. Ondřej Andrys, MAE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Konference Asociace aktivních škol
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
KONFERENCE ASOCIACE ŘEDITELŮ GYMNÁZIÍ ČR - PŘEROV.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Vlastní hodnocení školy
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Implementace EQAVET v ČR
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Úloha kritérií a škál v modelu kvalitní školy
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Komplexní systém hodnocení
PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Komplexní systém hodnocení
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Komplexní systém hodnocení
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Mgr. Milan Rambousek ředitel Libereckého inspektorátu
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Model intenzivní podpory
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Model intenzivní podpory
Intenzivní podpora škol
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
11. září 2018 Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Transkript prezentace:

Model kvalitní školy Mgr. Tomáš Zatloukal PhDr. Ondřej Andrys, MAE ústřední školní inspektor PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora Mgr. Petr Suchomel, Dr. vedoucí oddělení metodik a analýz NIQES, CZ.1.07/4.1.00/22.0003

povinnost ČŠI dle školského zákona každoroční schvalování kritérií Model kvalitní školy Kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (model kvalitní školy) Dosavadní stav povinnost ČŠI dle školského zákona každoroční schvalování kritérií základ pro komplexní inspekční činnost kritéria shodná pro všechny druhy škol

Kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu Model kvalitní školy Kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (model kvalitní školy) Identifikované potřeby komplexnost z hlediska činností školy (šíře záběru, vazby mezi kritérii) zohlednění specifik druhů škol (modifikace pro typy škol) shoda napříč celým segmentem vzdělávání (stát, škola, zřizovatel, rodiče apod.) stabilita v čase využitelnost v autoevaluaci školy

6 základních oblastí, v každé 3–5 kritérií Model kvalitní školy Kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (model kvalitní školy) Struktura 6 základních oblastí, v každé 3–5 kritérií vysvětlení kritéria – popis ideálního stavu popisy úrovní v jednotlivých kritériích

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – oblasti Koncepce a rámec školy Pedagogické vedení školy Kvalita pedagogického sboru Výuka Vzdělávací výsledky žáků Podpora školy žákům (rovné příležitosti)

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Koncepce a rámec školy Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogičtí pracovníci sdílejí a naplňují. Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Koncepce a rámec školy Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, učitelé, rodiče) a jejich participaci na chodu školy. Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče, pedagogické i nepedagogické pracovníky. Škola spolupracuje s vnějšími partnery.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Pedagogické vedení školy Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření. Vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima – pečuje o vztahy mezi učiteli, žáky i vzájemné vztahy mezi pedagogy a žáky a jejich zákonnými zástupci a o vzájemnou spolupráci všech aktérů.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Pedagogické vedení školy Vedení školy usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Pedagogické vedení školy Vedení školy usiluje o optimální materiální podmínky pro vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání. Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Kvalita pedagogického sboru Pedagogové jsou pro svou práci náležitě kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně. Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup. Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Kvalita pedagogického sboru Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti. Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Výuka Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují výuku v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech školy a potřebami žáků. Pedagogové využívají široké spektrum výchovně vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Výuka Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci výuky zohledňují individuální potřeby žáků. Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Vzdělávací výsledky žáků Škola soustavně získává informace o posunech výsledků každého žáka ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními. Výsledky vzdělávání žáků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Vzdělávací výsledky žáků Žáci školy jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a demonstrují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty. Škola sleduje a vyhodnocuje úspěšnost žáků v průběhu, při ukončování studia a v dalším vzdělávání či profesní dráze a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Podpora školy žákům, rovné příležitosti Škola vytváří každému žákovi a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby. Škola poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – kritéria – ZŠ Podpora školy žákům, rovné příležitosti Škola věnuje patřičnou pozornost rozvoji všech osobnostních vlastností žáků a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu.

(charakteristika prostředí) Model kvalitní školy MODEL KVALITNÍ ŠKOLY (charakteristika prostředí) Kvalitní vzdělávání vyžaduje odpovídající materiální i finanční podmínky. Spravedlivé hodnocení zohledňuje podmínky, které škola nemůže ovlivnit. Charakteristika regionu - demografická a sociálně ekonomická, atraktivita regionu a dostupnost kvalitních pedagogů Materiální podmínky Finanční podmínky Složení žáků školy Informace o prostředí, v němž škola pracuje, a umožnění srovnání se statistickými charakteristikami stejných indikátorů v celém souboru škol v ČR. Jsou důležitým signálem zřizovatelům pro jejich rozhodování o naplnění předpokladů pro kvalitní vzdělávání v dané škole.  Nemají postavení kritérií hodnocení školy. Ve výstupech inspekční činnosti slouží pouze k popisu konkrétního prostředí a kontextu, v němž škola pracuje.

MODEL KVALITNÍ ŠKOLY – další kroky nástroje a metodiky – pro inspekční činnost, částečně pro využití školami sledování vazeb – např. hodnocení výuky s ohledem na podmínky a ve světle dosahovaných výsledků (transformace zjištění do podoby inspekčního výstupu) vazba na sledování gramotností – skloubení cyklů sledování, identifikace vzájemných ovlivnění rozšiřování o příklady inspirativní praxe – možné cesty, nikoli předpis metodická doporučení (cesty ke zlepšení)

Individuální projekt systémový Komplexní systém hodnocení Model kvalitní školy Individuální projekt systémový Komplexní systém hodnocení

příprava nového projektu v rámci OP VVV Model kvalitní školy příprava nového projektu v rámci OP VVV úzká návaznost na realizaci projektu NIQES, jehož primárním cílem bylo vyvinout nové metody, postupy a nástroje pro hodnocení škol a školských zařízení i vzdělávací soustavy jako celku pokračování ve vývoji těch metod, postupů a nástrojů, které pro komplexnost hodnocení kvality počátečního vzdělávání dosud chybějí  

Model kvalitní školy realizací projektu dojde k propojení externího a interního hodnocení škol na všech úrovních, tedy na úrovni hodnocení vzdělávací soustavy České republiky, kde je externí hodnocení vykonáváno prostřednictvím mezinárodních šetření (PISA, PIRLS, TIMSS, TALIS apod.) a interní hodnocení v tomto kontextu realizuje Česká školní inspekce, a na úrovni hodnocení školy, kde externí hodnocení zajišťují Česká školní inspekce a zřizovatel a interní hodnocení je prováděno autoevaluačními nástroji 

Model kvalitní školy v projektu NIQES vznikla kritéria kvalitní školy, která se mohou stát vhodným nástrojem pro provázání externího a interního hodnocení škol toto provázání není v České republice doposud uspokojivě řešeno, jak na to poukázala např. analýza expertů OECD, přitom právě vhodné provázání externího a interního hodnocení škol je shledáváno jako klíčový faktor rozvoje škol v projektu NIQES byla kritéria kvalitní školy vytvořena, je však třeba vypracovat k nim metodiky jak pro Českou školní inspekci, tak pro školy samotné 

Model kvalitní školy zároveň je zapotřebí sdíleného chápání kvality ve vybraných kritérií na straně České školní inspekce i vedení škol, což vyžaduje čas, intenzívní komunikaci s aktéry a vytvoření příkladů inspirativní praxe k jednotlivým indikátorům k již vytvořeným kritériím kvalitní školy budou nově připraveny metodiky pro propojení externího hodnocení České školní inspekce a interního hodnocení škol i další metodiky pro detailnější sledování vybraných kritérií kvalitní školy 

Model kvalitní školy v rámci hodnocení škol bude přihlédnuto i k vzdělávacím výsledkům žáků a kvalitě učitelů, která tvoří nedílnou součást kritérií kvalitní školy budou navrženy postupy vhodného propojení a využívání autoevaluace škol při externím hodnocení prováděném Českou školní inspekcí ke sdílenému porozumění kritériím kvalitní školy budou vytvořeny pro vybraná kritéria příklady inspirativní praxe (3 – 5 příkladů inspirativní praxe pro každé z vybraných kritérií) 

Model kvalitní školy  tyto příklady inspirativní praxe škol budou vhodně vybrány, tak, aby byla u každého kritéria ukázána vysoká kvalita, ale dosažená a realizovaná různými hodnotnými způsoby na identifikaci i tvorbě příkladů inspirativní praxe budou spolupracovat pracovníci České školní inspekce i další odborníci z řad akademické sféry, školské praxe a neziskových organizací; příklady inspirativní praxe budou k dispozici všem školám

Model kvalitní školy vytvořené metodiky a příklady inspirativní praxe budou prezentovány vedení škol na regionálních seminářích v průběhu řešení projektu výstupem tak bude zkvalitnění inspekční činnosti, lepší sdílení a porozumění kritériím kvalitní školy napříč vzdělávacím systémem a nová metodická podpora školám v podobě popisů dobré praxe reálných českých škol. 

Model kvalitní školy vytvořeny budou také nové metody, postupy a nástroje pro hodnocení těch částí národního kurikula, pro něž dosud adekvátní nástroje k dispozici nejsou (nástroje pro hodnocení klíčových kompetencí a pro zohledňování socioekonomického a teritoriálního zázemí na úrovni žáka i školy s cílem monitorovat úroveň spravedlivosti ve vzdělávání a ve snaze účinně bránit nerovnostem) 

Model kvalitní školy inovovány budou nástroje pro ověřování výsledků vzdělávání a pro zajištění korelace socioekonomických a teritoriálních vlivů s podmínkami, průběhem a výsledky vzdělávání prováděny budou důsledné analýzy dat z národních i mezinárodních šetření, kterými Česká školní inspekce (a šířeji Česká republika) disponuje, s cílem poskytovat interpretace dat z různých úhlů pohledu 

Model kvalitní školy zásadním přínosem tak budou relevantní analytické zprávy, které budou velmi dobře využitelné na různých úrovních řízení počátečního vzdělávání, zejména pak pro tvůrce vzdělávacích politik vyvinuté hodnotící postupy, metody a nástroje budou systematicky implementovány do přímé praxe jednotlivých článků systému vzdělávání v České republice, provedeno bude také důsledné vzdělávání těch aktérů, kteří budou s novými metodami, postupy a nástroji v rámci systému pracovat  

Model kvalitní školy projekt kromě výstupů projektu NIQES využije také výstupy projektů Kompetence I a Kompetence III a naváže na dosavadní účast v jednotlivých cyklech stěžejních mezinárodních šetření výsledků žáků. Počítá se také s propojením na dílčí výstupy projektů Cesta ke kvalitě a Pospolu trvalá udržitelnost projektu bude zajištěna užíváním zavedených metod, postupů a nástrojů všemi aktéry podílejícími se na realizaci počátečního vzdělávání, jejich implementací do hodnotících činností České školní inspekce i do vlastního hodnocení škol projekt počítá s pětiletou realizací a s rozpočtem ve výši 250.000.000 Kč 

Děkujeme za pozornost Mgr. Tomáš Zatloukal PhDr. Ondřej Andrys, MAE ústřední školní inspektor PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora Mgr. Petr Suchomel, Dr. vedoucí oddělení metodik a analýz NIQES, CZ.1.07/4.1.00/22.0003