KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 E-mail Autor: Mgr. Aleš Kozák
E-mail Služba může být poskytnuta v rámci hostingu (většinou se pak jedná o firemní email) nebo prostřednictvím služeb (email.cz, seznam.cz, centrum.cz, gmail.com, …) Přístup k e-mailu můžeme realizovat pomocí poštovního klienta (MS Outlook, Mozilla ThunderBird, …, klienti na mobilních telefonech, pocket PC, …) nebo prostřednictvím webového rozhraní tzv. web mailu (webmail Horde, Squirrelmail, … centrum.cz, seznam.cz, gmail.com prostřednictvím jejich webů).
E-mail Máme-li firemní email (lze použít také pro soukromé emaily například na seznamu, gmailu, …), pak můžeme nastavit klienta (MS Outlook, ThuderBird, …). Spustíme program (přes nabídku start) a podle návodu poskytovatele mailové služby nastavíme program (POP3/IMAP, SMTP, uživatelské jméno, heslo, kódování). Tyto údaje získáme od našeho správce (až na uživatelské jméno a heslo, jsou to údaje veřejné a většinou jsou napsány na webu s nápovědou pro uživatele). POP3 nebo IMAP – máme-li možnost výběru (i při registraci mailové adresy) volme službu IMAP. IMAP – synchronizuje poštu mezi všemi připojenými PC a serverem POP3 – jen poštu vyzvedne (ze serveru smaže) – stáhnu jen do jednoho PC, nebo nastavíme ponechání pošty na serveru – stáhneme do více PC, ale musíme schránku složitěji udržovat
E-mail SMTP – je server, který se stará o odesílání pošty, tento server je na každé síti jiný a adresu tohoto serveru musíme zjistit od poskytovatele internetu (provider). Pro moji adresu ales.kozak@tul.cz bude jiný SMTP na půdě TUL a jiný u mě doma. Uživatelské jméno – je přiřazeno správcem (např. na TUL) nebo si jej volíme sami. Při volbě vlastního jména se snažíme použít jednoznačný název. U veřejných mailových služeb již může být naše jméno obsazeno. Heslo – by mělo mít délku větší než 8 znaků, se zastoupením malé i velké abecedy, číslic a symbolů. Pomůže nám mnemotechnická pomůcka: JKR_HP6-pdk (J.K. Rowlingová, Harry Potter 6. díl, Princ dvojí krve) Zabezpečení pomocí SSL, TLS, … je nastaveno ze strany poskytovatele mailové služby, naše nastavení musí být totožné, jinak přihlášení nebude fungovat. Př. návodů: http://liane.tul.cz/cz/Elektronická_pošta http://napoveda.seznam.cz/cz/nastaveni-outlook-expressu.html http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=cs&answer=13287
E-mail Chceme-li si zvolit vlastní službu, pak máme na výběr z řady poskytovatelů, mezi nejznámější patří Centrum, Seznam a Gmail (Google). U těchto (a dalších poskytovatelů) si můžeme založit emailovou schránku zdarma. Spustíme si internetový prohlížeč (FireFox, Explorer, Opera, …) Zadáme adresu služby – např. gmail.com Klikneme na tlačítko „Vytvořit účet“. Vyplníme registrační formulář. Uživatelské jméno si volíme (ověřuje se dostupnost jména, to je vždy unikátní). Po úspěšné registraci již máme vytvořený účet, ke kterému máme přístup pomocí našeho jména a hesla (to zadáváme vždy po zobrazení stránky www.gmail.com nebo mail.google.com). Pozn. Adresa bude automaticky přesměrována na https://www.google.com/accounts/... Tohoto přesměrování se nezalekněte, vše je v pořádku.
Doručená pošta Doručená pošta se nám zobrazí jako první otevřená složka ihned po přihlášení. Poštu si můžeme třídit pomocí filtrů, jedním ze základních filtrů je nastaven jako ochrana proti spamu. Tato pošta je buď označena pozměněným nápisem v předmětu zprávy (vyznačeno slovy ***SPAM***), nebo je tato pošta zařazena do samotné složky. Ve složce s poštou vždy bude zobrazen výpis, ve kterém vidíme jméno odesílatele, (název) předmět zprávy, případně část obsahu. Kliknutím na e-mail se nám zobrazí jeho obsah Po levé straně vidíme složky, které jsou v naší schránce (doručená pošta, odeslaná pošta, koncepty, spam, …), další si můžeme vytvořit podle potřeby.
Píšeme e-mail Chceme-li napsat e-mail, použijeme tlačítko „nová zpráva“ nebo „Napsat e-mail“. Komu: adresa@domena.cz (adresát) Kopie: další adresy, jedná-li se o hromadný mail. Při doručení vidí uživatelé adresy ostatních, kterým byl email také doručen. Skrytá kopie: adresy se nezobrazují ostatním (př. komunikace s klientem přeposlaná vedoucímu). Předmět: věcný a stručný (doporučuje se psát bez diakritiky). Samotný text zprávy, píšeme podle tradičních zvyklostí (oslovení, …)
Další akce s e-maily Chceme-li zareagovat na příchozí email, využíváme možnosti odpovědět případně odpovědět všem. Pomocí výše zmíněných voleb se nám otevře editor pro psaní nové zprávy, u kterého bude přiřazen email předchozí (citovaný text). Při odpovědi bude reakce zaslána pouze odesílateli. Při odpovědi všem bude email zaslán i ostatním příjemcům, kteří byli uvedeni v kopii emailu (obdrželi původní mail se mnou). Přeposlat email – otevře okno pro psaní nové zprávy s textem přeposlaného mailu, ten můžeme okomentovat a poslat adresátovi, který tento mail ještě neviděl.
Gmail E-mail na Googlu seskupuje jednotlivé dopisy ve skupiny (tzv. vlákna) na základě předmětu e-mailu. Př.: Adresát mi napíše reakci na můj e-mail, tato se mi nezobrazí jako samostatná zpráva, ale jako přidružená zpráva ke zprávě první (napsané mnou). Toto se děje i s reakcí dalších lidí, kterým byl dopis určen. Při otevření této „mailové diskuse“ se mi zobrazí poslední reakce. Chci-li si přečíst předchozí e-mail - kliknu na hlavičku daného mailu a tento se mi zobrazí. S ohledem na tento způsob seskupování pošty se skrývá část e-mailu s citovaným textem, který je automaticky přeposílán s odpovědí.
Složky/štítky Většina emailů používá systém složek. Dopisy můžeme do složek třídit. Jeden e-mail však může být jen v jedné složce, chceme-li jej zařadit do více složek musíme pak vytvářet jeho kopie (příkazem kopírovat do složky) Gmail používá systém tzv. štítků pomocí štítků označujeme jednotlivé maily. Jeden email může mít i více štítků (nejedná se potom o kopii, jen o označení). Na první pohled se zdá být systém štítků velice podobný systému složek. V levém panelu nalezneme pod výpisem složek/štítků příkaz pro správu složek/štítků Zde můžeme vytvářet nové štítky/složky, mazat je přejmenovávat je, apod.
Složky/štítky Máme-li otevřen email, můžeme mu přiřadit štítek. Jednomu mailu můžeme přiřadit více štítků, přičemž se stále jedná jen o jeden email. (U složek se takto vytváří kopie mailů, ty pak zaberou více místa ve schránce.) Při přesouvání mezi štítky dojde k odstranění štítku původního a označení štítkem novým. Pomocí nastavení Gmailu lze zapnout štítek Prioritní pošty, která se třídí podle několika různých kritérií, tyto můžeme sami ovlivnit postupným upřednostňováním nových mailů.