Vývojová porucha pohybové koordinace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Dyspraxie.
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Mladší školní období.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Metody pedagogické diagnostiky
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Specifické poruchy školních dovedností
TALENT ..
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Motorické schopnosti.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
DMO dětská mozková obrna
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
DMO (dětská mozková obrna)
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Základní pojmy speciální pedagogiky
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vývojová porucha pohybové koordinace Dyspraxie Vývojová porucha pohybové koordinace

Historie v české literatuře Z.Žlab – diagnostika LMD Z.Třesohlavá – výzkum žáků s LMD I.Lesný – Dysgnózie - dyspraxie H.Tymichová – Míkův text Z.Matějček – screening LMD pro učitele i rodiče Z.Matějček – Artikulační dyspraxie, poruchy motoriky

Dyspraxie v zahraničí M.Portwood používá jako synonymum pro dyspraxii označení Vývojové poruchy pohybové koordinace, kterým odpovídá v DSM-IV 1994 číselný kód 315.4. Diagnóza je přidělena, pokud chování dítě odpovídá následujícím kritériím. Výkony v denních aktivitách, které vyžadují pohybovou koordinaci, jsou výrazně nižší než odpovídá chronologickému věku a inteligenci. Mohou se projevovat v opožděném zvládnutí dovedností charakterizujících pohybový vývoj (první kroky, sezení, uchopování věcí, slabé výkony ve sportu). Výkony označené v kritériu 1.signifikantně narušují osvojování školních dovedností a provádění aktivit v běžném denním životě. Příčinou poruchy nejsou generalizovaná onemocnění, např. mozková obrna, svalová dystrofie. Při diagnostikované mentální retardaci, je opožděný pohybový vývoj považován za jeden z projevů retardace.(Portwood, 2001, s.2-3)

Projevy dyspraxie – po narození Hyperaktivita Obtíže při přijímání potravy – sací reflex oslabený, dávení Opožděný pohybový vývoj Opožděně se objevuje reflexní a napodobivé žvatlání. Vázne koordinace artikulačních orgánů

Projevy – předškolní věk Preferuje kašovitou stravu, jí nečistě, pomalu, Opožděný vývoj pohybů, grafomotoriky, řeči Nezvládá sebeobsluhu Nemá rádo pohybové hry a hry vyžadující jemnou motoriku Preferuje společnost dospělých

Projevy – mladší školní věk Přetrvávají obtíže z předškolního období Hrubá motorika : nekoordinované pohyby rukou a dolních končetin, nízké svalové napětí Obtíže v sebeobsluze : pomalost při oblékání, obouvání, čištění zubů, zapínání knoflíků Přetrvávají nedostatky ve stravování (jí pomalu, nečistě, opět preferuje kašovitou stravu)

Projevy – mladší školní věk/2 Obtížně se orientuje ve školní budově Psychomotorický neklid, motorické stereotypy Ve výtvarné a tělesné výchově, v pracovním vyučování velmi neúspěšné Nerado píše (pomalu) Pocity méněcennosti, objevují se psychosomatické obtíže

Projevy – starší školní věk Přetrvávají obtíže z mladších let, ale učí se s nimi žít. Výrazně se projevují následující nedostatky: Orientace v prostoru, v čase Nedostatek kamarádů Pohybová neobratnost, omezený výběr zájmové činnosti Neobratnost ve většině denních činností Obtíže v soustředění

Projevy U dětí s dyspraxií a dalšími poruchami učení Špatný odhad vzdálenosti Neschopnost provádět více činností současně (běh a chytání míče, poslech dalších pokynů) Neodliší podstatné a nepodstatné úkoly. Neumí se poučit z chyb. Komunikace : neudrží oční kontakt odejde v průběhu komunikace nerozumí idiomům (zapalují se jí lýtka) Organizace sebe sama : + nosí všechny učebnice + neumí si sestavit plán, rozvrh

Projevy – dospívající a dospělí Přetrvávají obtíže – motorika, pohyb Sebeobsluha s obtížemi (vaření, holení) Omezený výběr přátel Pocity méněcennosti, deprese Ostýchavost v kontaktu s druhými Nízká koncentrace pozornosti, nerealistické očekávání

Nepříznivý vývoj dětí může být ovlivňován vnějším prostředím Dlouhodobé nošení s tašce, v látkových pytlích, v kovových konstrukcích Předčasné sezení Vynechání etapy lezení Chodítka Dlouhodobé sezení u televize, počítače Nedostatečný přirozený pohyb Tyto aktivity nezpůsobí samy o sobě dyspraxii, ale mohou projevy ovlivnit.

Diagnostika Komplexní diagnostika týmu spolupracovníků (neurolog, psycholog, rehabilitační pracovníci, logoped, učitel). Důležitá jsou pozorování rodičů. Východiskem je anamnéza, pozorování rodičů.

Diagnostika – předškolní věk Hrubá motorika Jemná motorika Kresba Řeč Sebeobsluha Sociální chování

Diagnostika – školní věk Stejné aktivity jako v předškolním věku Zvládání běžných denních situací ve třídě, orientace ve školní budově Oblékání stravování Výsledky ve školní práci – soustředění, pomalost, sebeorganizace, porozumění instrukcím Výrazné obtíže v tělesné a výtvarné výchově

Reedukace Motorika Lezení Chůze Běh Skok Stoj na 1 noze Cvičení, pohybová koordinace

Reedukace /2 Pohybové hry Jízda na koloběžce, tříkolce, na kole Hry s míčem – házení, chytání Kuželky a další hry Cvičení rovnováhy Cvičení pohybové koordinace

Reedukace/3 Jemná motorika Stolní hry- opakovaně vysvětlovat pravidla, předvídat obtíže v motorice, pohybové a prostorové orientaci Kreslení a malování Chválit

Oblasti IVP Hrubá motorika – chůze, běh, lezení, házení v různých variantách Jemná motorika – pohybové hry s míčem (házení kopání), kuželky, navlékání korálků, vhazavání korálků do lahvičky Pohybová koordinace Grafomotorika (malování houbou na tabuli, malování v kleče, malování prstem, štětcem, křídami…) Rytmická cvičení

IVP – 2. část 6. Zraková a sluchová percepce 7. Pravo-levá a prostorová orientace 8. Vnímání tělového schématu 9. Sebeobsluha 10. Sociální kontakty 11. Metakognitivní strategie – plán řešení

Doporučení pro individuální práci Plán řešení úkolů: Rozhodni, co bys chtěl udělat Rozhodni, co musíš udělat Urči nejdůležitější úkol, proč je to právě ten, mluv o něm Zapiš si nejdůležitější kroky Napiš aktivity, které pro tebe nejsou obtížné Napiš aktivity, kterých se obáváš Pomáhej si vizualizací Říkej, co právě děláš (a proč) Napiš seznam úkolů, které musíš udělat a postupně odškrtávej Žáka je třeba při plnění úkolů povzbuzovat. Chválit citlivě. Zvláště starší děti nemají radost z dosažených úspěchů, protože vidí, že jejich spolužáci (někdy i mladší sourozenci) jsou dále.

Přístup k dítěti Učit s poruchou žít Soustavný pohybový rozvoj, pravidelná cvičení Tolerance školních výkonů v TV, VV a PV Pomáhat při výběru kamarádů, zajistit zájmovou činnost Rozvoj oblastí, v nichž je dítě úspěšné

ZÁVĚR Diagnóza dyspraxie není obecně známá v PPP. Pro stanovení diagnózy je nutná spolupráce s neurologem nebo alespoň zpráva z vyšetření. Je nezbytně nutné ochránit děti především před psychickým strádáním a nepochopením (Školský zákon, Vyhláška č.73). Pochopení pro obtíže dítěte, učit ho s poruchou žít.