Týmové role podle Belbina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Advertisements

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Ž ivot je škola Dostal jsi t ě lo. M ůž eš je mít rád nebo nenávid ě t, ale je tvou jedinou jistotou, ž e je budeš mít a ž do konce ž ivota.
1 Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
2012 / 2013 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka Ideologica.
2014 / 2015 Katedra COLLEGIUM Vedení, styly vedení, káze ň, autoritativní p ř íkaz… Collegium Má ň a
2012 / 2013 Collegium Jak nebýt na oddíl sám, tým, spolupráce Má ň a 6. – Collegium.
2014 / 2015 COLLEGIUM Jak pomoci rádc ů m s budováním autority Má ň a 2.víkend: Collegium.
2014/2015 Katedra COLLEGIUM AUTORITA Má ň a Collegium.
2012 / 2013 Psychologie Komunikace Zuzana Psychologia.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
… proč mi moji přátelé stále posílají vtipy, prezentace, zajímavosti, ale bez připsání nějakého slova ??? Tak tady je odpověď. … proč mi moji přátelé.
Příběh Začátečníka 17 Května 2016 Školy, Internet a Kyberbezpečnost AARTKOM.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Přednáška Akce: Přednášející: Petr Vlasák | ředitel | IKA Buildog | TFM Přidaná hodnota trvalé udržitelnosti.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Time Management Lubomir Pelc ČIŽP – Brno
Čím chci být, až vyrostu Patrik Plaček.
ČAS.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Vůdcovství – leadership část 2.
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Pobyt dítěte v zařízení - vybrané možnosti a limity orgánu sociálně-právní ochrany dětí z pohledu veřejného ochránce práv konference „Rodina ohrožená.
Základní informace o poskytovateli
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
Filmová animace Náhodné změny Mgr. Jiří Mlnařík
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Makro v Excelu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Dělitelnost přirozených čísel
Obecné výklady o důkazech
Pozemkové úpravy.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Promítání filmových sekvencí Pro naše účely můžeme využít následující tituly: Těžké melodično (1997)
Typologie osobnosti.
Konstrukce trojúhelníku
Do Finska, Číny a zase zpátky do Ostravy Stipendista města Ostravy
Algebraické výrazy: lomené výrazy
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Přeji Ti sílu všech živlů
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
SCHOPNOSTI ČLOVĚKA Psychologie 4. S.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Moudrost husí.
Naučil jsem se....
Pošli toto srdce všem, které nechceš v roce 2010 ztratit,
Když vás potká vyhoření
Přeji Ti sílu všech živlů
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Slovní úlohy o společné práci − 3
V televizi CNBC proběhl hodinový rozhovor s Warrenem Buffetem, druhým nejbohatším mužem světa, který mimo jiné věnoval 31 miliard USD na charitu. Zde je.
Každý den jsme trochu starší…
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Týmové role podle Belbina Collegium Týmové role podle Belbina Máňa 6. – 8. 3. 2015 Medica

Co je to týmová role? Role Zpravidla neurčené, nestanovené Vycházejí z povahy a sociálního postavení

Dr. Raymond Meredith Belbin 1981 - 8 týmových rolí 1988 – devátá týmová role „Role je tendence k určitým vzorcům chování, zapojení se a vztahům s ostatními“

Vyhodnocení testu

Týmové role: Koordinátor (Chairman-Coordinator) Realizátor (Implementer) Inovátor (Plant) Konceptor (Shaper) Humanizátor (Team-Worker) Dotahovač (Completer-Finisher) Hodnotitel (Monitor-Evaluator) Hledač (Resource Investigator) Specialista (Specialist) (1988) Toto je všech 9 týmových rolí podle Belbina

Koordinátor „Nejprve se zaměříme na… a později…“ „Abych to shrnul, vypadá to že hlavním bodem našeho jednání je…“ „Možná, že byste mohli… a pak uděláme…“ „Petr by se mezitím mohl soustředit na…“ „Do příště si všichni napíšeme…“

Koordinátor (2) Upřesňuje cíle skupiny a stanoví program. Zaměřuje lidi na to, co dokáží dělat nejlépe. Jasně komunikuje. Je vůdčím společenským typem Není příliš tvůrčí, má málo vlastních originálních nápadů.

Koordinátor? „Nejprve se zaměříme na… a později…“ „Abych to shrnul, vypadá to že hlavním bodem našeho jednání je…“ „Možná, že byste mohli… a pak uděláme…“ „Petr by se mezitím mohl soustředit na…“ „Do příště si všichni napíšeme…“

Realizátor „Ano, tohle zařídím!“ „Chápu to správně, že bych měl do příště…“ „Pojďme to říct nějak jednoduše!“ „Na to stačí tři šrouby do rohu!“ „Tak tady to je.“

Realizátor (2) Přeměňuje myšlenky na zvládnuté úkoly. Vybírá to, co je uskutečnitelné. Tvrdě pracuje a má sebekázeň. Preferuje stabilní struktury a snaží se je vytvářet. Nemá rád inovace Má tah na bránu Nemá rád složité teorie, radikální myšlenky nebo náhlé změny plánů. Není flexibilní

Realizátor? „Ano, tohle zařídím!“ „Chápu to správně, že bych měl do příště…“ „Pojďme to říct nějak jednoduše!“ „Na to stačí tři šrouby do rohu!“ „Tak tady to je.“

Inovátor „A co takhle zkusit… “ „Napadlo mě, že bychom mohli…“ „Pojďme na to jít úplně jinak…“ „Bezva, tohle ještě nikdo asi nezkusil.“ „To je nuda, to už jsme dělali předloni.“

Inovátor (2) Dominantní, brilantní nápady. Razí cestu ostatním. Najde originální řešení. Má zájem o velké problémy, ne detaily. Víc ho zajímají vlastní nápady než úkol celé skupiny. Jen poslední nápad je jeho.

Inovátor? „A co takhle zkusit… “ „Napadlo mě, že bychom mohli…“ „Pojďme na to jít úplně jinak…“ „Bezva, tohle ještě nikdo asi nezkusil.“ „To je nuda, to už jsme dělali předloni.“

Konceptor „Ztrácíme čas, tohle není důležité.“ „Nezapomeňte, že naším cíle je…“ „Já vidím jádro problému v tom, že…“ „Ano, můžeme to udělat, ale náš problém to neřeší!“ „Když zkombinujeme ten návrh na symbolický rámec s odhadem časové náročnosti a s tím, co říkala Alena, vyjde nám…“

Konceptor (2) Dominantní a otevřený. Plný energie, impulsivní, snadno frustrovaný. Rychle oponuje a rychle reaguje na výzvu. Formuje úsilí vyvíjené týmem, přijímá rozhodnutí i odpovědnost za něj. Snaží se sjednotit myšlenky a vytvářet vzory. Preferuje jasné, precizní myšlenky. Dává jednotlivé věci do pohybu. Nerad naslouchá ostatním

Konceptor? „Ztrácíme čas, tohle není důležité.“ „Nezapomeňte, že naším cíle je…“ „Já vidím jádro problému v tom, že…“ „Ano, můžeme to udělat, ale náš problém to neřeší!“ „Když zkombinujeme ten návrh na symbolický rámec s odhadem časové náročnosti a s tím, co říkala Alena, vyjde nám…“

Humanizátor „Myslím, že chce Tajfun něco říct.“ „Počkejte, nesmějte se, mě přišlo zajímavé, co Josefína navrhla.“ „Měli bychom udělat přestávku.“ „Nebuďme zbytečně osobní.“ „Nezapomeňte, že Šperhák má příští týden narozeniny.“

Humanizátor (2) Citlivý a jemný. Uvědomuje si potřeby a obavy jednotlivců. Dobře naslouchá, snadno komunikuje a povzbuzuje ostatní. Vyvažuje třenice mezi ostatními členy týmu. Nemá rád konfrontaci nebo konflikt. V okamžiku krize není schopen učinit rozhodnutí. Nedokáže ostatní členy týmu jasně vést.

Humanizátor? „Myslím, že chce Tajfun něco říct.“ „Počkejte, nesmějte se, mě přišlo zajímavé, co Josefína navrhla.“ „Měli bychom udělat přestávku.“ „Nebuďme zbytečně osobní.“ „Nezapomeňte, že Šperhák má příští týden narozeniny.“

Dotahovač „Chce to ještě jednou přetřít.“ „Zkusil jsem ještě dopsat předmluvu, aby to všichni lépe pochopili.“ „Pojďme to shrnout do nějaké přehledné tabulky.“ „Zopakujme si to celé ještě jednou.“

Dotahovač (2) Sleduje nápad od začátku do konce. Věnuje pozornost detailu. Do aktivit vnáší pořádek a strukturu. Je klidný pouze tehdy, když osobně zkontroloval každý detail. Netolerantní vůči laxnějším členům týmu. Dokáže zabřednout do detailů.

Dotahovač? „Chce to ještě jednou přetřít.“ „Zkusil jsem ještě dopsat předmluvu, aby to všichni lépe pochopili.“ „Pojďme to shrnout do nějaké přehledné tabulky.“ „Zopakujme si to celé ještě jednou.“

Hodnotitel „Vy jste asi nepostřehli ustanovení §268, odst. 4. písm. c)“ „Až rozebereme lešení, tak to celé spadne.“ „To je vyložená pitomost.“ „Z navržených možností mi připadá nejlepší ta třetí.“ „Měli byste to ještě jednou projít, ale myslím si, že by to mohlo fungovat.“

Hodnotitel (2) Analyzuje, posuzuje Udržuje si odstup, cítí se méně angažován Vidí problém tam, kde nikdo jiný Vidí problém i tam, kde není Je nemilosrdným kritikem Dokáže sestřelit i dobré myšlenky

Hodnotitel? „Vy jste asi nepostřehli ustanovení §268, odst. 4. písm. c)“ „Až rozebereme lešení, tak to celé spadne.“ „To je vyložená pitomost.“ „Z navržených možností mi připadá nejlepší ta třetí.“ „Měli byste to ještě jednou projít, ale myslím si, že by to mohlo fungovat.“

Hledač „Tak koupíme stan od vojáků, zrovna teď prodávají v Plzni…“ „Nedávno jsem četl, že tohle řešili Číňani v osmnáctém století…“ „Sekyrku tady mám. Chcete velkou nebo malou?“ „Neřeší tohle ta nová příručka pro zastupitele obcí?“

Hledač (2) Pozitivní a nadšený Zájem o věc ztrácí stejně rychle, jako ho získává. Má spoustu kontaktů. Obchodník, diplomat a styčný důstojník. Má nápady jen vzdáleně související se zadáním. Potřeba být pod tlakem. Má malou sebekázeň a nedokáže sám sebe dobře zorganizovat.

Hledač? „Tak koupíme stan od vojáků, zrovna teď prodávají v Plzni…“ „Nedávno jsem četl, že tohle řešili Číňani v osmnáctém století…“ „Sekyrku tady mám. Chcete velkou nebo malou?“ „Neřeší tohle ta nová příručka pro zastupitele obcí?“

Specialista „Věřte mi, dělám to už dlouho.“ „Pokud se na to podíváme z pohledu sociální antropologie, je jistá asymetrie v degeneraci kognitivních funkcí pravděpodobná.“ „Čemu na tom nerozumíte?“ „Tohle není můj obor, k tomu se nechci vyjadřovat.“

Specialista (2) Zajímá ho především jeho specializace, k ostatním věcem se nerad vyjadřuje. Spíše detail, než celek. Spíše úkol, než lidi.

„Věřte mi, dělám to už dlouho.“ Specialista? „Věřte mi, dělám to už dlouho.“ „Pokud se na to podíváme z pohledu sociální antropologie, je jistá asymetrie v degeneraci kognitivních funkcí pravděpodobná.“ „Čemu na tom nerozumíte?“ „Tohle není můj obor, k tomu se nechci vyjadřovat.“ V jakém týmu jste specialisti?

Týmové role: Koordinátor (Chairman-Coordinator) Realizátor (Implementer) Inovátor (Plant) Konceptor (Shaper) Humanizátor (Team-Worker) Dotahovač (Completer-Finisher) Hodnotitel (Monitor-Evaluator) Hledač (Resource Investigator) Specialista (Specialist) (1988)

Které role jsou nejdůležitější? Každá má své místo!!!!

V různých týmech hrajeme různé role Některé role lze jen obtížně hrát současně

„Protichůdné“ role: Konceptor x Humanizátor Hodnotitel x Humanizátor Inovátor x Dotahovač Hledač x Realizátor

Děkuji za pozornost 