Ing. Ladislava Kuchynková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Management Ing. Jan Pivoňka.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Efektivnost řídící práce
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Nabídka personálních služeb
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_20
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Petra Horažďovská Martina Lišková Kateřina Průšová 3. ročník, VSRR
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Průběh projektu SLIC 2012 Co jsme se dozvěděli? Posouzení psychosociálních rizik Kampaň Evropské inspekce SLIC 2012 PhDr. Ludmila Kožená SZÚ.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_15.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí
Douglas McGregor (1906 – 1964).
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Rozhodovací procesy.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Management - Jednání a vyjednávání
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Styly vedení lidí Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Výrobní faktory v podniku
KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Styly vedení.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Ing. Veronika Dostálková MBA
Management - Jednání a vyjednávání
Osobní management – modul č.4
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Management - Ovlivňování
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Transkript prezentace:

Ing. Ladislava Kuchynková Ovlivňování II. Ing. Ladislava Kuchynková

O v l i v ň o v á n í Motivace Styl vedení 3. Jednání a vyjednávání

Vedení versus řízení * Řídit = dělat věci správně Vedení je ovlivňování a usměrňování pracovníků správným směrem Řízení je formalizovaný postup, dělba práce a pravomocí v zájmu efektivity * Řídit = dělat věci správně * Vést = dělat správné věci

Vedení Uplatňování moci prostřednictvím pozice, osobních schopností a znalostí Užití autority v rozhodovacím procesu Koordinace činností pracovníků a řízení jejich úsilí, které směřuje k naplnění cílů organizace Proces práce s lidmi a zdroji vedoucí k vyřešení zadaného úkolu

Teorie X a Y Dosavadní pohled na řízení lidí – teorie X: Douglas McGregor (1960) – pozorování v prům.firmách USA Dosavadní pohled na řízení lidí – teorie X: 1. Lidé jsou líní a snaží se práci vyhnout. 2. K práci musí být nuceni systémem odměn a trestů, musejí být kontrolováni. 3. Vyhýbají se odpovědnosti a chtějí být řízeni. 4. Existuje malá skupina lidí, pro kterou toto neplatí. Ti řídí a kontrolují ostatní. (metody přímého řízení a kontroly, odměny a tresty…)

Teorie X a Y Nová humanistická teorie Y: 1. Práce je přirozená aktivita jako zábava nebo odpočinek. 2. Člověk rád přijímá odpovědnost. 3. Schopnost samostatného rozhodování není jen záležitostí malé skupiny lidí. 4. Organizace dostatečně nevyužívají tento potenciál, snaží se dirigovat a kontrolovat. (zaměstnanec jako potenciální, aktivní tvůrce hodnot)

Styl vedení Teorie X a Y – základní východisko Základní typy stylu vedení autokratický participativní liberální

Styl vedení autokratický Tvrdá disciplína, hrozba trestů, jednoduché práce participativní Kooperace na řešení úkolů, náročná komunikace liberální Vedení týmů vysoce kvalifikovaných pracovníků

Manažerská síť (mřížka) Robert Blake a Jane Moutonová (1964) 65% manažerů věří, že je 9.9 (participace, důvěra, otevřenosti, vzájemný respekt aj.), avšak pouze 16% z nich po pochopení principů…

Paul Hersey a Ken Blanchard (1969) Situační vedení Paul Hersey a Ken Blanchard (1969) vysoké Styl 3 PODPOROVÁNÍ Styl 2 KOUČOVÁNÍ PODPŮRNÉ CHOVÁNÍ Styl 4 DELEGOVÁNÍ Styl 1 PŘIKAZOVÁNÍ nízké nízké vysoké DIREKTIVNÍ CHOVÁNÍ

Situační vedení Nutnost volby konkrétního stylu vedení dle konkrétní situace (způsobilost pracovníka, jeho motivace a úroveň rozvoje, náročnost úkolu…), tzn. neexistuje jediný správný styl vedení Přikazování - direktivní stanovení úkolů a důsledná kontrola Koučování - rozhoduje vedoucí, ale pracuje také s návrhy jiných Podporování - participace na rozhodování, důvěra v podřízené Delegování - předávání úkolů a zodpovědnosti podřízeným

Koučování Nástroj vedoucího pro osobní rozvoj lidí Důvěrný proces mezi nadřízeným a příslušným pracovníkem za účelem zlepšení Podpora při řešení problémů „Pomoc k sebepomoci“ (hledání vlastní cesty) Hlavní metodou je komunikace (kladení otázek a aktivní naslouchání)

Koučování - důvody Rozvoj pracovníků Podpora tvůrčího myšlení Nástup do nové pozice Rozvoj pracovníků Podpora tvůrčího myšlení Akutní problémy týmu Pracovní neúspěchy Efektivní zpětná vazba Aktivní práce s lidmi

Koučování - Model GROW G - goal (cíl = Co chceš?) R – reality (skutečnost = Jak to vypadá teď?) O - opportunity (příležitost = Jaké máš možnosti?) W – will (chtění = Co uděláš a kdy?)

Koučování – přístup k jedinci Každý člověk je jedinečnou individualitou Každý člověk vnímá svět jinak Lidé se mohou změnit pouze sami Malé změny mohou mít velký dopad Lidé jsou z principu „dokonalí“, ne „neschopní“ Každý člověk má vždy prostor ke zlepšení Prověřovat je dobré, důvěřovat je lepší Změna je možná kdykoli Za vším stojí dobré úmysly a konkrétní užitek

Delegování – principy Jeden úkol jednomu pracovníkovi Stejný úkol stejnému pracovníkovi Rozsáhlejší a důležité úkoly písemně Věnovat dostatek času vysvětlení úkolu Zajistit přístup ke všem potřebným informacím Nezasahovat do řešení úkolu, nechat se informovat Po splnění úkolu sdělit výsledek Chuť rozvíjet schopnosti a dovednosti podřízených

Delegování – co „ANO“ Rutinní práce s jasným vymezením odpovědnosti a pravomocí Úkoly, které jiní vykonají lépe, rychleji a stejně kvalitně (odborný přístup) Drobné úkoly, kdy postačí vysvětlit základní princip, protože detaily pracovníci znají z minulosti Činnosti, které podřízeným přinášejí nové užitečné zkušenosti (motivace k rozvoji) Úkoly, které oživí stereotypní činnosti pracovníků

Delegování – co „NE“ Nové úkoly, na které pracovníci nejsou připraveni Žádné činnosti, které obsahují důvěrné informace Důležité úkoly, které jsou výhradně v pravomoci manažera (formulace vizí a cílů) Nejasné a špatně definované úkoly Úkoly, kdy není dostatek času na delegování Nepříjemné úkoly, které souvisí s činností manažera v podniku (např. kontrola a hodnocení) Zásadní úkoly důležité pro fungování celého podniku

Delegování - bariéry Pocit nenahraditelnosti manažera Nechuť manažera opustit něco, co dobře umí Nedůvěra ve schopnosti pracovníků (tzn. buď nekompetentní lidé nebo zanedbání jejich rozvoje) Obava z neoblíbenosti Ego = pocit osobní důležitosti Nepochopení ze strany vyššího nadřízeného Časové a jiné náklady

Delegování Pozitiva Negativa Ulehčení řídící činnosti manažerů Urychlení rozhodování a řízení Motivační vliv na podřízené (rozvoj dovedností) Budování flexibility týmu Negativa Zvyšuje nároky na kvalifikaci podřízených, na které má být kompetence přenesena Není zaručen jednotný postup

Koncept vůdcovství Konec 20. století Transakční vedení = směna hodnot (vedoucí získává za plat hodnotu práce zaměstnance, resp. naopak), tzn. hodnoty a zájmy jsou rozdílné. Transformační vedení = vyznávání společných hodnot a sjednocování zájmů (využívání prvků racionálních i emocionálních), uspokojování vyšších potřeb zaměstnance – atraktivní vize apod.

Přínosy transformačního přínosu Sociální identifikace pracovníků se skupinou Spokojenost, motivace a větší úsilí pracovníků Kreativita a inovativnost pracovníků Objektivně měřitelný výkon skupiny Pozitivní hodnocení výkonu skupiny nadřízeným, samotnými podřízenými i leaderem skupiny

O v l i v ň o v á n í Motivace Styl vedení 3. Jednání a vyjednávání

model „nadřízený – podřízený“ Od nařizování k vyjednávání a spolupráci N A B P model „partnerů“ VYJEDNÁVÁNÍ A SPOLUPRÁCE model „nadřízený – podřízený“ NAŘIZOVÁNÍ

Vztahové chování V / P V / V P / P P / V A B SOUTĚŽENÍ SPOLUPRÁCE výchozí stav 0 / 0 útlak 0/P altruismus 0/V egoismus V/0 sebedestrukce P/0 MAX MIN B A SOUTĚŽENÍ V / P SPOLUPRÁCE V / V DESTRUKCE P / P PŘIZPŮSOBENÍ P / V

Management - Jednání a vyjednávání Taktiky vztahového chování MAX spolupráce + A + A soutěž proporcionální taktická linie A-B=0 distributivní taktická linie A+B=0 MIN Celková hodnota se nemění, mění se její rozdělení mezi partnery Celková hodnota se mění, nemění se její rozdělení mezi partnery - B + B MIN MAX Management - Jednání a vyjednávání

Směna hodnot Spolupráce: altruismus racionální kalkul Partner A - nabízí to, co má pro něho menší hodnotu než pro partnera B, naopak poptává to, co má pro něj větší hodnotu než to, co nabízí partnerovi B Partner B - nabízí to, co má pro něho menší hodnotu než pro partnera A, naopak poptává to, co má pro něj větší hodnotu než to, co nabízí partnerovi A Nabídka manažera (zaměstnavatele) - mzda, morální ocenění, zajímavost práce, podmínky práce, zaměstnanecké výhody… Nabídka spolupracovníka (zaměstnance) - kvalifikace, čas, loajalita, kreativita, vynaložené úsilí, adaptabilita…

Závěrem Váš podřízený je Vaším partnerem. Partnerství je založeno na dobrovolnosti. Rozchod partnerů je možný, je však spojen s transakčními náklady. Soutěž motivuje partnery ke spolupráci nebo k rozchodu. Hodnota roste díky směně, směňujte menší hodnotu za větší…