Ekonomika technické infrastruktury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Nástroje územního plánování
Útvar krizového řízení
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Veřejná správa – úvod.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Ochrana kritické infrastruktury
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Ing. Jaroslava Syrovátková Katedra podnikové ekonomiky
Koncepce environmentální bezpečnosti
Soustava veřejných rozpočtů II.
Organizační členění ÚO
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Urbanizace a urbanismus
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
1 Ekonomika ŽP a TI Úvod do ekonomiky odvětví technické infrastruktury a životního prostředí Ing. Jakub Dostál
Právní režim nakládání s odpady
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Regionální politika EU v období
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Obecná část daňového práva procesního I
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Obecná část daňového práva procesního I
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Příprava občanů k obraně státu …
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Ekonomika technické infrastruktury Ing. Jakub Dostál 27. 11. 2013

O čem to dnes bude? Úvod do (technické) infrastruktury Technická infrastruktura Kritická infrastruktura Narušení infrastruktury

Úvod do technické infrastruktury

Co je to infrastruktura? z franc. infra-structure, doslova: co je pod stavbami soubor podmínek, které zabezpečují fungování ekonomiky zahrnuje i nezbytné investice do odvětví, která podmiňují ekonomický rozvoj společnosti ”společenský režijní kapitál”

Dělení infrastruktury Technická Systémy zajišťující pohyb materiálů, osob, energií a informací Sociální zajišťuje prostorovou, časovou a proporcionální dostupnost sociálních služeb a aktivit všech odvětví rozvoje člověka (zdravotnictví, školství, tělovýchova, kultura), bydlení, obchodní sítě a síť veřejné správy Ekonomická zajišťuje peněžní přenosy a je tvořena sítí finančních a bankovních služeb

Veřejná infrastruktura Dána zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, § 2 k) pozemky, stavby a zařízení v členění: Dopravní infrastruktura Technická infrastruktura Občanské vybavení Veřejné prostranství

Společné prvky infrastruktury Významná míra veřejného zájmu (EU, státu, krajů, obcí, občanů) Síťový charakter infrastrukturních zařízení Jak technické sítě (dopravní, energetické apod.) Tak sítě různých infrastrukturních služeb a jejich zařízení (např. sběr, třídění, likvidace a recyklace odpadů).

Role státu ve výstavbě a údržbě technické infrastruktury Adam Smith: 3 povinnosti vládce Investice do TI jsou z velké části nedělitelné K jejich účinné realizaci jsou třeba: Veřejné prostředky Nebo alespoň veřejná kontrola

Ekonomická role infrastruktury Podporuje ekonomický rozvoj výrobních odvětví Její fungování je podmínkou celkového ekonomického vývoje V regionálním měřítku se srovnatelně vyšší úroveň infrastruktury projevuje jako výhoda, působí jako multiplikátor, zvyšuje tedy ekonomický potenciál regionu. Z toho vyplývá, že různým důrazem na rozvoj infrastruktury lze ovlivňovat dynamiku vývoje ekonomiky

Technická infrastruktura

Technická infrastruktura Systémy zajišťující pohyb materiálů, osob, energií a informací Různá členění TI: Podle technických kritérií (účelové podstaty) Z ekonomického hlediska Prostorové členění Podle organizačních (manažerských) kritérií

Členění TI podle technických kritérií

Členění TI podle technických kritérií

Členění TI z ekonomického hlediska Ekonomický charakter služby Odvětví, obory Hospodařící zpravidla se ziskem Energetika, doprava zboží a materiálů, dálková osobní doprava, telekomunikace a informace, vodárenství, apod. Hospodařící zpravidla vyrovnaně Kanalizace, komunální odpadové hospodářství, pohřebnictví aj. Hospodařící zpravidla se ztrátou Městská hromadná doprava a veřejná osobní doprava (kterou se zajišťuje dopravní obslužnost), veřejné osvětlení aj.

Prostorové členění nadnárodní (mezinárodní, globální) vnitrostátní regionální (krajské) místní (lokální) technický detail (připojení)

Členění podle organizačních (manažerských) kritérií

Kritická infrastruktura

Kritická infrastruktura Definice KI: výrobní a nevýrobní systémy, jejichž nefunkčnost by měla vážné dopady na: Bezpečnost Ekonomiku Zachování nezbytného rozsahu dalších základních funkcí státu při krizových situacích přírodní katastrofy teroristické útoky apod. Legislativní ukotvení v ČR?

Užší a širší pojetí KI Širší pojetí KI: Užší pojetí obranná – z vnějšího (vojenského) hlediska Kritická - bezpečnostní– z pohledu vnitřní bezpečnosti Užší pojetí Vztažena k vnitřní bezpečnosti

Sektory kritické infrastruktury

Sektory kritické infrastruktury Energetika Vodní hospodářství Potravinářství a zemědělství Zdravotní péče Doprava Komunikační a informační systémy Bankovní a finanční sektor Veřejná správa + World Wide Web Můžeme nalézt příklady v minulosti?

Odvětvová kritéria

Přístupy státu k ochraně kritické infrastruktury

Kritická infrastruktura – role státu? Ochrana KI – jedna ze základních rolí státu Aby stát mohl zajistit výše uvedené funkce za všech okolností, musí mít k dispozici: Prvky Vazby toky systému státu Cíle v ochraně KI: snížení zranitelnosti ochrana lidí a kritických zdrojů a systémů, na nichž závisí existence společnosti, vytvoření podmínek pro prevenci a zajištění připravenosti na zvládání narušení kritické infrastruktury jako součástí programu rozvoje území, zabezpečení práv občanů na adekvátní pomoc v případě narušení KI a zajištění jejich informovanosti o připravených opatřeních k řešení krizové situace, o jejich odpovědnosti, o tom jak mohou pomoci v prevenci a jak by měli reagovat na vzniklou situaci.

Hlavní opatření k ochraně KI 90. léta 20. st.: začátek systematického zabývání se KI vytipování systémů tvořící fyzické a kybernetické zázemí státu, bez jejichž správné funkce nelze provádět ani ochranu životů a zdraví lidí, majetku, životního prostředí, ani zvládnout dopady pohrom a útoků a zajistit obnovu a další rozvoj USA 1998: „Bíla kniha“ (prezidentské rozhodnutí) 2003: „Národní strategie vnitřní bezpečnosti“ (další verze 2007) „Národní strategie zabezpečení kybernetického prostoru“

EU a ochrana KI 2004 Sdělení Evropské Komise Radě a Evropskému parlamentu „Ochrana kritické infrastruktury při boji proti terorismu“ 2005 „Zelená kniha o Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury“ 2006 „Sdělení komise o Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury“ 2007 Evropským parlamentem vydáno usnesení o návrhu směrnice Rady o určování a označování evropské kritické infrastruktury a o posouzení potřeby zvýšit její ochranu Směrnice byla schválena 8. prosince 2008.

Evropská kritická infrastruktura Kritická infrastruktura nacházející se v členských státech, jejíž narušení nebo zničení by mělo závažný dopad pro nejméně dva členské státy Závažnost dopadu se posuzuje podle průřezových kritérií kritérium obětí kritérium ekonomického dopadu kritérium dopadu na veřejnost

Evropská komise vypracuje ve spolupráci s členskými státy pokyny pro uplatňování průřezových a odvětvových kritérií a přibližné prahové hodnoty pro účely určování EKI. Kritéria podléhají utajení Použití těchto pokynů není pro členské státy povinné

Členské státy EU Stanový přesné vymezení prahových hodnot použitelných pro průřezová kritéria Členský stát, na jehož území se označená EKI nachází, každoročně informuje Komisi o počtu označených EKI podle odvětví a o počtu členských států, které jsou závislé na jedno­tlivých označených EKI

Členské státy EU Konkrétní určení EKI budou znát pouze členské státy, pro něž může mít závažný dopad Členské státy, na jejichž území se EKI nachází, informují vlastníka/ provozovatele infrastruktury o jejím označení za EKI. Informace týkající se označení infrastruktury za EKI podléhají utajení

Náležitosti EKI Vlastníci/ provozovatelé Členské státy EK Plány bezpečnosti provozovatele Styční bezpečnostní úředníci Členské státy Zpráva o typech zranitelnosti, hrozeb a rizik EK Poskytuje skrze členské státy poskytuje vlastníkům/ provozovatelům EKI přístup k dostupným osvědčeným postupům a metodikám a odbornou přípravu a výměnu informací týkající se nového technického rozvoje

Kritická infrastruktura v ČR V ČR vymezení až od 1. ledna 2011 v rámci novely zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení („krizový zákon“) definice jsou shodné s obdobnými zákony dalších evropských zemí, EU, USA apod. Prvek KI x subjekt KI (prvek EKI x subjekt EKI) Nařízení vlády č. 432 ze dne 22.12.2010 vymezuje průřezová a odvětvová kritéria pro určení prvku kritické infrastruktury podle následujících kritérií (průřezová, odvětvová)

Určení kritické infrastruktury Vláda ČR: stanoví průřezová a odvětvová kritéria pro určení prvku kritické infrastruktury, rozhoduje na základě seznamu předloženého MV o prvcích KI a prvcích EKI

Průřezová kritéria pro určení prvku KI ČR Oběti s mezní hodnotou více než 250 mrtvých nebo více než 2 500 zraněných s následnou hospitalizací delší jak 24 hodin Ekonomický dopad s mezní hodnotou hospodářské ztráty státu více jak 0,5 % HDP nebo Dopadu na veřejnost s mezní hodnotou rozsáhlého omezení nezbytných služeb nebo jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího více než 125 000 osob

Odvětvová kritéria pro určení prvku KI ČR Energetika Elektřina, zemní plyn, ropa a ropné produkty Vodní hospodářství Potravinářství a zemědělství Rostlinná, živočišná a potravinářská výroba Zdravotnictví Doprava Silniční, železniční, letecká, vnitrozemská vodní Komunikační a informační systémy Technologické prvky pevné a mobilní sítě, pro rozhlasové a televizní vysílání, poštovní služby, informačních systémů Finanční trh a měna Nouzové služby IZS, Radiační monitorování, předpovědní, varovná a hlásná služba Veřejná správa Veřejné finance, sociální ochrana a zaměstnanost, ostatní státní správa, zpravodajské služby

NATO a kritická infrastruktura 2003 Výbor pro civilní ochranu Severoatlantické aliance Informační zpráva, která pojednává o tzv. schopnosti státu reagovat na mimořádnou událost, resp. krizovou situaci deset schopností, které by mohly ovlivňovat prvky KI: centrální schopnost reakce, zásobování (doplňování) základních služeb, místní schopnost reakce, dekontaminace, místní očista, vakcinace a ošetřování, péče o hromadně zraněné, hromadná evakuace, zjišťování ohrožení a jejich pojmenování, informování, varování a vyrozumění veřejnosti.

Nadnárodní rozvojové strategie TI NATO - vojenská infrastruktura Orgány zabývající se v rámci NATO TI: Rada NATO, která (mimo jiné) řídí „Hlavní komisi pro plánování zdrojů“, která koordinuje: Výbor pro infrastrukturu Výbor pro komunikace a informační systémy Výbor pro problémy životního prostředí Generální tajemník NATO, který řídí (mimo jiné) „Odbor pro infrastrukturu“

Obranná infrastruktura je vymezena jako soubor stacionárních objektů, pozemků a zařízení určených pro řízení a zabezpečení ozbrojených sil, jejich mobilizační rozvinutí a pro zabezpečení operačních plánů. Např.: objekty důležité pro obranu státu a jejich příslušenství, pozemní komunikace, železnice, letiště, telekomunikační zařízení, produktovody, provozní zařízení a vybavení, které je předurčeno k zajištění obrany státu, nemovité věci ve vlastnictví státu, právnických a fyzických osob, určené jako prostředky k zajištění státu

Obranná infrastruktura Příklady v ČR Závislost: na politickém uspořádání Technologickém vývoji?

Narušení infrastruktury

Veřejný sektor a veřejná správa, NNO – ukázky jejich vazeb na infrastrukturu Veřejný sektor a veřejná správa a NNO jsou s problematikou infrastruktury historicky neoddělitelně spojeny. Následují příklady totálního narušení infrastruktury mimořádnými událostmi velkého rozsahu (technické a přírodní katastrofy, teroristické útoky ). Veřejná správa a nestátní neziskové organizace zde mají nezastupitelnou roli při: předcházení těmto událostem jejich řešení následné likvidaci škod obnovení funkčnosti všech součástí infrastruktury (sociální, ekonomické, technické).

Zemětřesení na Haiti 2010

Ukrajina-Černobyl-JE-26. 4 Ukrajina-Černobyl-JE-26.4.1986-zamoření-zničená veškerá infrastruktura regionu

Tsunami: Indonesie 2004 (níže) a 2011 zde

Útoky Al-Kaidy v Evropě na do 11. září 2011

Útoky Al-Kaidy v Evropě na dopravní infrastrukturu

Povodně ČR