AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Didaktika, vzdělávání OBECNÁ DIDAKTIKA VY-32-INOVACE-PED- 207
Didaktika – pedagogická disciplína zabývající se teorií vzdělávání a vyučování řeší cíle a obsah vzdělávání a vyučování zabývá se didaktickými principy a vyučovacími metodami organizací vyučování a jeho plánováním hodnocením a vyhodnocováním výchovně vzdělávacích procesů
z řeckého didaskein = vyučovat průkopník Jan Ámos Komenský – Velká didaktika ( 1657 ) a) teorie, jež se zabývá obecně kterýmikoli edukačními procesy b) obecná teorie o procesech učení a vyučování ve školním edukačním prostředí didaktika se zabývá: co a k jakým účelům se vyučuje jak se to vyučuje
Speciální didaktika DIDAKTIKY SPECIÁLNÍ DIDAKTIKY OBECNÁ DIDAKTIKA PŘEDMĚTOVÉ DIDAKTIKY OBOROVÉ DIDAKTIKY DIDAKTIKY DRUHŮ A STUPŇŮ ŠKOL
předmětová didaktika – vztahuje se k jednotlivému vyučovacímu předmětu (např. didaktika angličtiny, didaktika chemie apod.) oborová didaktika – teorie o vzdělávání týkající se skupiny předmětů, určitých širších oblastí teorie a praxe didaktiky druhů a stupňů školy – teorie o vzdělávání v jednotlivých úrovních vzdělávacího systému (např. didaktika předškolní výchovy, didaktika základní školy apod.) !!Oborové a předmětové didaktiky jsou vědeckými disciplínami!!
VZDĚLÁVÁNÍ proces cílevědomé a záměrné činnosti zaměřené na pozitivní celostní rozvoj člověka cílem je prohlubování a kultivování citů, hodnot a postojů člověka, jeho osobních vlastností zajišťuje vzdělání (výsledek), které člověk získává prostřednictvím institucí vzdělání = kapitál, výsledek vzdělávání je historicky podmíněné (v každé době jiné možnosti a cíle)
Druhy vzdělávání: formální – zaměřeno na rozvíjení myšlenkových operací, dovedností, metod poznání materiální – velká kvanta poznatků ! je třeba mít oba druhy vzdělávání !
jiné rozdělení: všeobecné – poskytuje systematické poznání, dovednosti, rozvíjí systematicky osobnost odborné – poskytuje systematické vědomosti a dovednosti, které jsou potřebné pro určité oblasti pracovní činnosti, zaměřené k výkonu určité kvalifikace práce
faktory působící na proces vzdělávání: Geografické podmínky a demografické prostředí Ekonomické prostředí Výchovně vzdělávací proces Sociální a kulturní prostředí Politické prostředí
???? 1) Jakým způsobem ovlivňuje výchovu a vzdělávání prostředí, ve kterém žijeme? 2) Jaká je souvislost mezi ekonomickým prostředím a kvalitou výchovy a vzdělávání? 3) Jakým způsobem ovlivňuje výchovně vzdělávací proces politické prostředí dané země? 4) Popište sociální prostředí, ve kterém žijete a uveďte, jakým způsobem ovlivňuje vaše vzdělávání.
POUŽITÉ ZDROJE: KALHOUS, Z. a OBST, O.: Školní didaktika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN X ČÁBALOVÁ, D.: Pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada, s. ISBN PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 2.vyd. Praha: Portál, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft PowerPoint 2003