Přednáška 2, 3, 4: Organizování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Management Ing. Jan Pivoňka.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Organizační a řídící struktury
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Organizační struktury
Řídící struktury.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Řídící struktury : malé a velké organizace
Analýza a popis pracovního místa
Historické etapy vývoje managementu
Management - Organizování
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
Projektové plánování Projektové řízení Ing. Jiří Šilhán.
Podniková ekonomika Personální činnost.
9. Organizační struktury
Organizační struktury, příklady
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu. Řízení po linii výkonu 2 PODNIKATELSKÝPROCES Vnitropodnikové útvary a jejich členění  každý útvar má.
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Principy projektování organizačních systémů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Základy managementu Rozpětí řízení
Předmět: Management 1 Téma 5: O R G A N I Z O V Á N Í
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Organizování a kontrola
NAUKA O PODNIKU I Podniková organizace.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Řídící struktury, malé a velké organizace
Systém soukromého práva
Definice managementu.
Boukalová Kate ř ina Pavelková Petra O RGANIZAČNÍ STRUKTURY.
Organizace a organizování podniku
Dobré odpoledne.
Management - Organizování
Management - Organizování
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Výrobní faktory v podniku
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Organizační struktury
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Management bk 505, bp 505.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Management - Organizování1 Ladislav Blažek Organizování PS 2015/16 Osnova: 1. Organizace a trh 2. Organizační struktura 3. Parametry organizační struktury.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluFunkce.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Organizační struktury
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Organizování a kontrola
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Ing. Veronika Dostálková MBA
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Přednáška 2, 3, 4: Organizování Management bk, bp 505 Přednáška 2, 3, 4: Organizování

Definice organizování Informační proces Zahrnuje uspořádání společenské dělby práce v org. jednotce Určuje pozice lidí Vymezuje činnosti jednotlivců, vazby, pravomoci, odpovědnost, činnosti Proces přiřazení činností a zdrojů v prostoru a čase, zaměřený na zajištění plánovaných úkolů, resp. cílů plánů Vytváření formálních organizačních struktur

Definice organizování Posláním organizování je účelně vymezit a hospodárně zajistit plánované i jiné nezbytné činnosti lidí (jednotlivců, kolektivů) při plnění cílů a dalších potřeb organizační jednotky nebo její části Využívá Dělby práce (specializace, sdružování činností) Koordinace (sladění) potřebných činností a vztahů lidí, kteří je provádějí Vymezení pravomoci a zodpovědnosti

Podstata organizování Management (řídící činnost) probíhá v prostředí, které je určitým způsobem zorganizováno Kdo S kým Jaká práce Podřízenost Terminologie teorie systémů organizování = vytváření struktury systému, tj. definování prvků systému a vztahů mezi těmito prvky Struktura předurčuje chování systému Proces organizování v institucích – vytváření, upřesňování, přetváření struktury systému spočívá v definování Činností a vztahů, které vedou k definování procesní struktury Funkčních, pracovních míst a vztahů, které vedou k definování útvarové struktury Pracovišť (lidí, strojů, zařízení) a prostorových vztahů mezi nimi, což vede k definování prostorové struktury Procesní, útvarová a prostorová struktura = celkové struktury instituce

Podstata organizování Míra organizovanosti Vztah mezi strukturou a funkcí Struktura – dopředu stabilně upraveno Funkce – to, co je ponecháno bezprostřední řídící činnosti vedoucího Nízká míra – vedoucí stále znovu řeší problémy operativního charakteru Vysoká míra – upraveno, standardizováno co nejvíce, pozor těžkopádnost, strnulost Optimum – organizovat podstatné, stabilní, často se opakující činnosti, automatizace

Procesní struktura Realizace určitých funkcí, naplňuje poslání, smysl existence Výr. podnik – produkce výrobků Obchodní podnik – prodej zboží Škola – poskytuje vzdělání Nemocnice – léčí pacienty Realizace funkcí, tj. realizování množiny činností, sekvenčních činností a vztahů mezi nimi představuje procesní strukturu Procesní struktura – primární, více abstraktní – obtížné ohraničení činností a jejich definování činnosti Útvarová struktura (prostorová) – sekundární, útvar – stabilní reálný prvek Útvar Lidé Vybavení Místo

Procesní struktura Tvořena prvky Činnosti Sekvenční, informační, hmotně energetické vztahy Míra podrobnosti vymezení pr. struktury Odpovídá míře možné standardizace jednotlivých činností a vztahů mezi nimi Vysoká míra podrobnosti – rutinní činnosti – výroba, technologické postupy, ověřování kvality, Nízká míra podrobnosti – tvůrčí práce, platí pouze obecné zásady, řízení na vyšších stupních Metody zobrazení procesní struktury - algoritmus

Příklady zobrazení PS HACCP Str. 10, 11 Blažek, L. Vybrané kapitoly z managementu Práce ve skupinách činnosti sportovního klubu Činnost ve firmě

Útvarová struktura Představuje množinu útvarů daných seskupením funkčních či pracovních míst a mocenských vztahů mezi nimi Pro vytváření (přetváření) ÚS je podstatná PS Základní parametry Hierarchický tvar – princip 1 odpovědného vedoucího

Útvarové struktury Různé činnosti vykonávané ve firmě Seskupování činností do procesů, vytváření procesní struktury, přiřazování činností pracovníkům, dělba práce mezi pracovní místa na základě specializace V důsledku dělby práce dochází k kooperaci, je třeba ef. Koordinace, ustanovení koordinačních míst Koordinace instituce jako celku, vytvoření řídících míst, vybavení pravomocemi Výsledek: hierarchická útvarová struktura – organizační struktura, graficky = organizační schéma Stupně řízení – nultý, první, druhý, …

Parametry organizační struktury Prvky Výkonné – pracovní místa Řídící – funkční místa Vztahy naznačeny přímkami Naznačeny mocenské vztahy (nadřízenost, podřízenost) Vyjímečně jsou zakreslovány informační vztahy Stupeň řízení Prvky hierarchické struktury na stejné úrovni Nultý stupeň – žádní podřízení, výkonní pracovníci Funkční místa – řídící pracovníci Útvar Seskupení prvků org. struktury Rozpětí řízení Kolik pracovníků je podřízeno 1 vedoucímu

Rozpětí řízení Ovlivňuje tvar organizační struktury Malé rozpětí útvarová struktura vysoká, štíhlá Velký počet ř. pracovníků Řízení se odehrává ve více stupních Vysoké náklady Nižší efektivita řízení Velké rozpětí Útvarová struktura nízká, široká Nižší náklady Rozhoduje se blíže Omezení v čase a schopnostech 1 ř. pracovníka

Kvalita řízení Výkonnost vedoucího pracovníka Kvalifikace, těl., duš. kondice, motivace Podíl času vynakládaném vedoucím na jiné činnosti než řízení bezprostředních podřízených Jiná činnost, kterou nelze delegovat Reprezentace instituce Rozvoj kvalifikace Výkonnost, kvalifikace, motivace Rozvoj = značná zátěž vedoucího Míra samostatnosti podřízených Nízká vysoká Různorodost, opakovatelnost a složitost práce podřízených Rutinní práce podřízených Různorodá práce podřízených Míra organizovanosti standardizace Intenzita a kvalita horizontálních vztahů Stupeň podpory ze strany štábních útvarů Stupeň automatizace řízení Prostorové rozmístění

Typy útvarových struktur 2 základní skupiny typů útvarových struktur Tradiční organizační struktury Liniová organizační struktura Funkční organizační struktura Liniově - štábní organizační struktura Cílově programové organizační struktury Projektová koordinace Projektová organizační struktura Maticová organizační struktura

Liniová org. struktury Nejstarší typ Princip 1 odpovědného vedoucího u každého pracovního či funkčního místa Čistá hierarchická struktura Historicky překonaná Malé podniky Problém- složitost výkonných činností, zvětšování velikosti podniků

Funkční org. struktura Postavená na dělbě práce F. W. Taylor Neexistence jednoho vedoucího Více nadřízených Problém vymezení kompetencí, nekoordinace Nerealizovatelné v praxi

Liniově-štábní organizační struktura V praxi nejrozšířenější Kombinovaná organizační struktura Kombinace liniové a funkční struktury Základ liniová struktura s respekt. 1 vedoucího Delegování části pravomoci na štáb

Cílově-programové OS Příslušnost k útvaru a určité akci (kombinace profese x tým) Vytváření pružných týmů Změny v čase Maticové organizační struktury

Další členění os Podle míry delegace pravomoci a zodpovědnosti Centralizované Decentralizované Podle členitosti Ploché – se širokým rozpětím Špičaté – s úzkým rozpětím Podle časového trvání Dočasné Trvalé