LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Advertisements

Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy Olomoucké vysoké školství partnerem moravského venkova reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/ ,
Zastupitelé v obcích Moravskoslezského kraje. Analýza postojů, názorů a cílů zastupitelů v obcích do tří tisíc obyvatel Michal Kuděla Radomír Sztwiertnia.
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Veřejná správa – úvod.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Veřejné politiky Tutoriál Zaměření a způsob studia kurzu Průběh tutoriálu – zaměření tutoriálu Distanční forma studia E-learningový kurz.
Sdružení nezávislých kandidátů PERSPEKTIVA
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Obec II. obecní zřízení Petr Machala.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Studium pro školní metodiky prevence
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
VOLEBNÍ PROGRAM Sdružení nezávislých kandidátů PERSPEKTIVA Komunální volby 2014 Drahelčice.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Komunální bytová politika EKBY- 7. přednáška 4. duben 2006.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Poslanecká sněmovna PČR Praha Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Datum: Zpracovala: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program „Yes, I do“ Strategie pro jazykové vzdělávání v MSK do roku
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Subjekty a objekty veřejných politik
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Moje práce na Broumovsku
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Komunální politika: teorie a praxe. Úvodní informace
Transkript prezentace:

LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008

Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická, cenová aj.) Čas - jak dlouho je nutno ji vykonávat (krátkodobá, střednědobá, dlouhodobá), Kdo ji tvoří a vykonává (podle subjektů) a jak rozsáhlý dopad veřejná politika má (podle objektů) - veřejná politika lokální, národní, evropská a světová (globální)

LOKÁLNÍ VEŘEJNÁ POLITIKA základní úroveň realizace VeP úroveň obce (obecní zastupitelstvo, rada obce, starosta obce, občané, občanská sdružení, nadace, obecně prospěšné společnosti, politické strany, církve a další subjekty) v rámci meziobecní spolupráce - dvě a více obcí se dohodnou na spolupráci v konkrétních oblastech lokální politiky (např. odpadové hospodaření, založení a provoz školy, CR, výstavba a modernizace technické infrastruktury aj.) Sdružení měst a obcí ČR

LOKÁLNÍ VEŘEJNÁ POLITIKA Základní pravidla pro lokální veřejnou politiku - obecní zřízení, 128/2000 Sb., zákon o obcích Ústavní zajištění autonomie, Evropská charta místní samosprávy Cílem lokální VeP: vytvoření kvality života na úrovni obcí, zabezpečení jejich bezporuchového fungování a cílevědomá příprava podmínek pro jejich budoucí rozvoj Lokální veřejné zájmy – přímá vazba na potřeby a priority místních aktérů

Specifika lokální VeP dobrá znalost prostředí, občanů, všech místních souvislostí, možnost zapojit občany do správy věcí veřejných, reálná decentralizace správy společnosti, vysoký potenciál sdružovat tři základní sektory společnosti (veřejný, soukromý a občanský sektor). přímá demokracie (referendum) Silnější občanská kontrola x zájmové skupiny Profesionalita a odbornost místních aktérů

6 Demografické a sociální charakteristiky volených zastupitelů Demografické a sociální charakteristiky volených zastupitelů Obor zaměstnání Obor zaměstnání : vedoucí a řídící pracovníci (52%), techničtí, zdravotnictví a pedagogičtí pracovníci (47 %), vědečtí a duševní pracovníci (1%) Politické zastoupení: nezávislí, ODS, KSČM, KDU, stabilita složení Pohlaví Věk Věk Vzdělání Vzdělání M Ž Do 40 let a více ZŠSŠVŠ

Kandidáti do obecních zastupitelstev STČ věkMužiŽenycelkem Do 19 let0.28 %0.20 %0.47% let2%0.8 %2.8% let4.46%1.86%6.32% 30 – 34 let8.26%3.81%12.01% let8.09%4%12.07% let8.63%4.49%13.12% 45 – 49 let7.86%4.22%12.07% let9.39%3.69%13.09% let8.99%3.59%12.59% 60 a více11.18%4.20%15.38% PRŮMĚRNÝ VĚK46.30%45.32%46% CELKEM69.13%30.87%100%

Politizace komunální politiky První zastupitelstva po 1990 – personální výměna, sociální sítě přátel a známých, důvěra, shoda mezi postoji občanů a reprezentantů (absence politické debaty) Diferenciace velká města x obce, malá města (adhoc seskupení, hledání věcných řešení) Lokální koalice Volební účast – 46%ČR (MSK, KV x VYS, PD, HK) Význam pro mandát: znát místní prostředí, dobře komunikovat, zkušenosti s řízením – ne příslušnost k politické straně

9 Aktéři se kterými je pro starosty důležité pracovat % podíl důležité spolupráce % podíl důležité spolupráce Občané města 85.9 % 85.9 % Vedoucí odborů MěÚ 77.8 % 77.8 % Tajemník MěÚ 72.4 % 72.4 % Starostové jiných měst 63.3 % 63.3 % Soukromý sektor 47.3 % 47.3 % Dobrovolné asociace 37. 2% 37. 2% Úředníci státní správy 33.6 % 33.6 % Vlastní politická strana 32 % 32 % Novináři 27 % 27 % Představitelé sdružení měst 24.7 % 24.7 %

Aktivity starostů Aktivity starostů Důležitost Důležitost Věnovat se strategickým otázkám obce 42.3 % 42.3 % Reprezentovat voliče a podporovat participaci 21.3 % 21.3 % Věnovat se správě obce 15.3 % 15.3 % Reprezentovat obec a obhajovat její zájmy 15 % 15 % Uplatňovat stranickou politiku 1 % 1 % Velikost souboru 519 obcí 519 obcí

REGIONÁLNÍ VEŘEJNÁ POLITIKA Přechodový stupeň mezi lokální a národní VP Kraj – mezikrajská spolupráce (Regiony soudržnosti, Asociace krajů), stálá zastoupení krajů při EU Subjekty - kraj, zastupitelstvo kraje, rada kraje, hejtman kraje, obce ležící na území kraje, občané kraje a veškeré organizace působící na území daného kraje komplexní územní rozvoj, dopravní obslužnost území, správa a financování primárního a sekundárního školství, péče o ŽP, kultura a CR Regionální politika krajské zřízení - zákon č.129/2000 Sb., zákon o krajích

Volby do zastupitelstev krajů,

Výsledky voleb STČ