Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro podporu rozvoje komunikačních kompetencí Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Přístupy k rozvoji komunikačních kompetencí Rozvíjení komunikačních kompetencí je dlouhodobý proces. Začíná již v raném dětství a pokračuje v podstatě po celý život. Aby nedocházelo v průběhu rozvoje komunikačních schopností jedince k obtížím, je vhodné podporovat celkový vývoj. Na rozvoj komunikace má velký vliv neporušené smyslové vnímání (hlavně sluch a zrak), dostatečně přesné motorické dovednosti, rozvinuté rozumové dovednosti a myšlení, zdravý a správný tělesný rozvoj i prostředí, v němž osoba žije.
Rozvoj sluchového vnímání Sluchová diferenciace jednotlivých elementů řeči Rytmizační cvičení Zpěv a práce s melodií Analýza a syntéza slabik a hlásek ve slově Diferenciace sluchového pozadí a figury…
Rozvoj zrakového vnímání Vnímat jednotlivé měnící se pohyby mluvidel, jejich postavení při jednotlivých hláskách nebo slabikách, ale také vnímat emoce vyjadřované mimickými svaly a neverbální formy komunikace. Poznávat barvy, velikosti, tvary, rozdíly, analýzy částí v celku, složení celku z částí
Rozvoj motoriky, grafomotoriky a oromotoriky Hrubá motorika umožňuje pohyby velkých kloubních skupin, koordinaci pohybů a tím podporuje celkovou obratnost organismu. Jemná motorika je aktivita drobného svalstva. Jde o přesnost a koordinaci jemných, menších pohybů horní končetiny při manipulaci s předměty a vykonávání nejrůznějších úkonů jako je kreslení či psaní. Grafomotorika je soubor psychomotorických aktivit konaných při psaní či kreslení. Oromorotika je motorika mluvidel
Rozvoj myšlení a paměti Schopnost myšlení umožňuje poznávat svět kolem nás a orientovat se v něm. Paměť nám pomáhá ukládat, podržet a znovu vybavit pojmy, vztahy, vzorce, vědomosti, dovednosti, hodnoty a postoje. Myšlení a paměť spolu úzce souvisí a podporují ve vzájemné interakci i rozvoj komunikačních dovedností jedince. Vztah myšlení a řeči je také manifestován na fenoménu zvaném vnitřní řeč. Tento termín označuje v psychologii kognitivní útvar chápaný obvykle jako verbální forma myšlení.
Rozvoj jednotlivých složek řeči Dostatek přiměřených komunikačních podnětů Rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby Získat správný řečový vzor Předčítání a poslech čteného slova Rozvíjet obsahovou stránku řeči – umění vyprávět Rozvíjet gramaticky správnou tvorbu vět a souvětí Rozvíjet správnou výslovnost hlásek
Příklady pomůcek Rotavibrátor (pomůcka logopeda a foniatra k navození hlásky "R„) Vibrační pomůcky na rozvoj citlivosti a motoriky mluvidel
Elektronické slovníky (FRAUS Ilustrovaný školní slovník AČ-ČA) Příklady pomůcek Kniha a CD-ROM (FRAUS Můj první slovník českého jazyka) Elektronické slovníky (FRAUS Ilustrovaný školní slovník AČ-ČA) Dětský telefon
Příklady pomůcek Využití počítače (logické a výukové hry, psaná komunikace, záznam a reprodukce zvuku…)
Příklady pomůcek Pomůcky s hlasovým výstupem Alternativní myši Trackbally Spínače CD pro rozvoj poslechových dovedností
Příklady pomůcek Diktafon pro záznam zvuku a řeči Zvukové hračky
Příklady pomůcek Komunikační tabulky Piktogramy Obrázky pro slovník pro afatiky
Příklady pomůcek Sluchadla Zesilovače Mikrofony
Příklady pomůcek Logohelp(akustická zpětná vazba) Bzučák
POUŽITÁ LITERATURA JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. 172 s. ISBN:978-80-247-1594-0 LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011. 392 s. ISBN:978-80-7367-901-9 MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2339-6 SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7367-691-9 ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Triton, 2006. 151 s. ISBN 80-7254-858-1 ROUBAL, P. Počítač pro učitele. Computer Press, 2009. 312 s.