Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník Plánovací proces Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Plánování Plánování je jednou z nejdůležitějších činností manažera Jde o formulaci cílů a cest k jejich dosažení Výsledkem je plán, který by měl informovat o tom, čeho chceme dosáhnout a jakým způsobem -Určení budoucího stavu -Pomocí plánování se vymezují cíle a strategie, jimiž lze cílů dosáhnout na základě všech dostupných alternativ -Plánování by mělo zabezpečovat i postupnou korekci a konkretizaci cílů. Mělo by hledat a vyhodnocovat alternativní cesty k jejich dosažení -Při plánování vycházíme z platné organizační struktury, organizačního řádu a stanovených technologických postupů.
Druhy plánování Z hlediska času Dlouhodobé plánování Střednědobé Krátkodobé Z hlediska rozhodování Strategické plánování Taktické plánování Operativní plánování
Strategické plánování výchozím rozhodováním v organizaci navazuje na strategické cíle, má dlouhodobý charakter komplexní přístup k organizaci jako celku v podmínkách nejistoty realizováno na vrcholové úrovni řízení podniku (TOP MANAŽEŘI) odpovídá mu strategické komplexní plánování na úrovní celé organizace Strategická vize-naše představa o budoucnosti, je odpovědí na otázku co chceme. Strategie-dlouhodobá koncepce rozvoje, určuje cíle podniku, činnosti a zdroje pro dosažení těchto cílů. -vychází z podrobného zkoumání vnitřního a vnější prostředí podniku. Je v rukou top manažerů a má dlouhodobý charakter. Na základě zjištěných informací vyhodnocuje silné a slabé stránky podniku. Toto plánování je podkladem pro plánování taktické. Zabývá se hlavními podnikovými cíly jako je například předmět a rozsah podnikání.
Taktické plánování směřuje k uskutečnění strategických cílů dochází ke specifikaci a konkretizaci cílů a prostředků k jejich dosažení nebo je zaměřené na řešení určitého problému -Uskutečňuje se na úrovni středního managementu. Má za úkol vytvořit podmínky pro splnění cílů, které stanoví strategické plánování. Od strategického plánování se odvíjí a zároveň je podkladem pro plánování operativní. Časový horizont tohoto plánování je střednědobý a zabývá se především specifickými cíly, např. zajištěním financování a zdrojů k dosažení vytyčených cílů.
Operativní plánování vychází z taktického plánování a z konkrétních podmínek a zdrojů krátkodobý charakter dotváření rozhodnutí pro procesy provozní odpovídají mu operativní plány operativní plán výroby -Je prováděno manažery první linie a má krátkodobý charakter. Navazuje na taktické plánování a zabývá se krátkodobými cíli, kterých je zapotřebí dosáhnout ke splnění cílů dlouhodobých. Zabezpečuje plynulou činnost podniku v jeho jednotlivých složkách. Tyto plány jsou časově omezeny, představují například kalkulace nákladů, rozpis služeb zaměstnanců, plán zásobování….
Postup plánovacího procesu P l á n o v á n í
Analýza situace ve firmě a jejím okolí Zajistit dokonalé informace Kvalitní podklady Provedení SWOT / STEP analýz Zjištění silných a slabých stránek podniku, potřeb a příležitostí. Zjištění společenských, technologických, ekonomických a politicko-právních faktorů.
Základní typy cílů strategické - dlouhodobé, abstraktní operativní – zpravidla na období 1 roku postavení na trhu inovace rentabilita produktivita materiálové a finanční zdroje výkonnost a odpovědnost (manažerů, pracovníků) sociální odpovědnost operační – konkrétní, dané stávajícím časovým okamžikem
Tvorba strategie podniku Strategie - soubor způsobu a prostředků k využítí zdrojů a naplění stanovených cílů Přístupy: Zvnitřku-ven – orchanizace s technickými schpnostmi + fyzické vybavení Zvnějšku-dovnitř - vnitřní adaptace podniku Shora-dolů – plánování vnitřní skupinou Zdola-nahoru – na plánování se podílejí pracovníci na různých stupních
Určování a vyhodnocování alternativních postupů Vzít v úvahu další možné postupy, vyhodnotit jejich případnou „uskutečnitelnost“ Alternativní postupy se zpravidla využívají, když kontrola odhalí závažné problémy v plánu
Vytvoření samotného plánu Písemná / elektronická podoba Podrobnost, rozsáhlost Kompletní informace o zdrojích, časovém plánu, určení odpovědností osob za plnění stanovených cílů Na úrovni operativního řízení mohou vznikat plány i v ústní podobě vyjadřující myšlenkový záměr – např. domluvou při pracovní poradě.
Sestavení rozpočtu Poslední fáze plánování. Informace o finanční náročnosti dosažených cílů, o finančním vývoji při plnění plánu. Základ pro plán financování.
Děkujeme za pozornost
Zdroje: Teorie řízení- prof. Ing. Jan Hron, DrSc.,dr.h.c. – ČZU,PEF Credit Praha 2002 Jak zlepšit podnikové plánování – Jiří Vejdělek, Grada Publishing, 1999 http://www.fce.vutbr.cz/veda/dk2003texty/pdf/5-2/np/chovanec.pdf http://maturita.plamicz.info/9%20management.htm http://modernirizeni.ihned.cz/