Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební výchovy
HUDBA jako ŘEČ Komunikace Poznávání sebe a světa a vzájemných relací mezi subjektem a objektem, mezi světem subjektivním a objektivním Identita, identifikace Joik (Laponsko) - zpívám řeku (ne o řece)
Etnopedagogika a muzikoterapie Kam patří muzikoterapie? Do medicíny? Do psychologie? Do hudby? Nebo … ????? Vzdělávání učitelů hudby (Jaroslava Gajdošíková- Zeleiová/Trnava, Martina Krušinská/Ružomberok)
Zvuk a rytmus Rytmus (a) filosofické pojetí (b) akustické pojetí Hudba jako cíl Zvuk a vibrace Hudba jako prostředek
Receptivní aktivity Hudba = přenosová zóna (může fungovat jako jako oblast projekcí citů, zážitků, vjemů atd.) Úskalí – možnost manipulace hudbou (k agresi, k sebelítosti, k sentimentu, sociálně k podřízenosti) Místo zobecnění – sdílení Klasická receptivní muzikoterapie.
Hlas = součást identity člověka. Hlasový projev = jedním z prvních projevů člověka vůbec, indikátor úspěšného porodu a pravděpodobného přežité novorozence a jeho schopnosti adaptovat se na nové prostředí.
Srovnání Hudební terapie Hudební výchova
Slovo Hledání hranice mezi významem pojmu a neverbálním významem zvuku = cesta k hudbě (Pohádka o zakleté a osvobozené princezně) Poruchy komunikace (odvozené od významu) – jednoznačnost (osudovost) pojmu – vede ke strachu ze slov, z mluveného projevu Lež – verbalizace neodpovídá skutkové nebo jevové podstatě. Jednou vyslovené = energetická investice. Práce s hlasem JDE VŽDYCKY NA TĚLO.
TICHO
Sculpting Virginia Satir ( ) New Peoplemaking (1972, 1988)
StupeňPopisJak z toho ven 1Původní status quo Hledáním informací a konceptů, jak stav změnit/zlepšit, mimo skupinu 2Vzdor Otevřít se, přijmout „problém“ a odolat touze odmítnout jej, vyhnout se mu nebo hledat viníka 3Chaos Vytvořit (si) bezpečné prostředí, které umožní lidem zaměřit se na citové prožitky, rozpoznat vlastní strach a využít nabízené podpory. (Pozor na zkratky a „kouzelná“ řešení.) 4IntegraceUjištění a nalézání nových metod, jak zvládat obtíže 5Nový status quo Podpora/ubezpečení, aby mohli lidé samostatně nalezeným směrem pokračovat
Sounding Rozdělení rolí (Zvuková) prezentace tématu Naslouchání tématu/zvukovému „obrazu“ Přetváření zvukového obrazu [: :] Feedback
Formulace zkušenosti = konečné zvládnutí situace a rozšíření osobnosti (osobního poznání) o tuto zkušenost s možností kdykoliv ji podstoupit znovu. Neformulovaná zkušenost z neverbálního zážitku: indikuje (1) nezralost pro zvládnutí situace (2) blok (který vystoupil k povrchu) (3) nutnost opakované konfrontace s podobnými reáliemi. Otázka závislosti.
DĚKUJI ZA POZORNOST Wanda Dobrovská (05/2012)