Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Videotrénink interakcí
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Jaroslav Šlehofer „Cobra“
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Lidská komunikace.
PSYCHICKÉ JEVY.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Emoce (city).
Imaginace.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
1 Poradenský rozhovor Faktory účinnosti. 2 Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech –Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Pedagogická komunikace
Psychologie výchovy a vzdělávání
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Modely mentální retardace
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Výzva a aktivity v přírodě
Příjemce podpory: TRIALOG
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Konflikt, koření života
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Psychické procesy - vnímání
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební výchovy

HUDBA jako ŘEČ Komunikace Poznávání sebe a světa a vzájemných relací mezi subjektem a objektem, mezi světem subjektivním a objektivním Identita, identifikace Joik (Laponsko) - zpívám řeku (ne o řece)

Etnopedagogika a muzikoterapie Kam patří muzikoterapie? Do medicíny? Do psychologie? Do hudby? Nebo … ????? Vzdělávání učitelů hudby (Jaroslava Gajdošíková- Zeleiová/Trnava, Martina Krušinská/Ružomberok)

Zvuk a rytmus Rytmus (a) filosofické pojetí (b) akustické pojetí Hudba jako cíl Zvuk a vibrace Hudba jako prostředek

Receptivní aktivity Hudba = přenosová zóna (může fungovat jako jako oblast projekcí citů, zážitků, vjemů atd.) Úskalí – možnost manipulace hudbou (k agresi, k sebelítosti, k sentimentu, sociálně k podřízenosti) Místo zobecnění – sdílení Klasická receptivní muzikoterapie.

Hlas = součást identity člověka. Hlasový projev = jedním z prvních projevů člověka vůbec, indikátor úspěšného porodu a pravděpodobného přežité novorozence a jeho schopnosti adaptovat se na nové prostředí.

Srovnání Hudební terapie Hudební výchova

Slovo Hledání hranice mezi významem pojmu a neverbálním významem zvuku = cesta k hudbě (Pohádka o zakleté a osvobozené princezně) Poruchy komunikace (odvozené od významu) – jednoznačnost (osudovost) pojmu – vede ke strachu ze slov, z mluveného projevu Lež – verbalizace neodpovídá skutkové nebo jevové podstatě. Jednou vyslovené = energetická investice. Práce s hlasem JDE VŽDYCKY NA TĚLO.

TICHO

Sculpting Virginia Satir ( ) New Peoplemaking (1972, 1988)

StupeňPopisJak z toho ven 1Původní status quo Hledáním informací a konceptů, jak stav změnit/zlepšit, mimo skupinu 2Vzdor Otevřít se, přijmout „problém“ a odolat touze odmítnout jej, vyhnout se mu nebo hledat viníka 3Chaos Vytvořit (si) bezpečné prostředí, které umožní lidem zaměřit se na citové prožitky, rozpoznat vlastní strach a využít nabízené podpory. (Pozor na zkratky a „kouzelná“ řešení.) 4IntegraceUjištění a nalézání nových metod, jak zvládat obtíže 5Nový status quo Podpora/ubezpečení, aby mohli lidé samostatně nalezeným směrem pokračovat

Sounding Rozdělení rolí (Zvuková) prezentace tématu Naslouchání tématu/zvukovému „obrazu“ Přetváření zvukového obrazu [: :] Feedback

Formulace zkušenosti = konečné zvládnutí situace a rozšíření osobnosti (osobního poznání) o tuto zkušenost s možností kdykoliv ji podstoupit znovu. Neformulovaná zkušenost z neverbálního zážitku: indikuje (1) nezralost pro zvládnutí situace (2) blok (který vystoupil k povrchu) (3) nutnost opakované konfrontace s podobnými reáliemi. Otázka závislosti.

DĚKUJI ZA POZORNOST Wanda Dobrovská (05/2012)