1 Etika ve vědě podvod vs. omyl Oborový seminář BGP II, 26. 2. 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Čím věda přispívá společnosti Václav Pačes Akademie věd ČR.
1 Repozitář MU Mgr. Michal Petr Odbor pro akademické kvalifikace a kvalitu
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Existuje odbornost v etice? Jiří Šimek. Existuje odbornost v etice? Elliott, C.: The ethics of bioethics London Review of Books, Diary 2002, 24, 23: 40.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Budování kapacity NNO Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Etika v kinantropologickém výzkumu
IVIG 2005 Informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí Projekt online systému podpory informačního vzděláván v.
STARÉ SPLAVY, BŘEZEN 2012 P O D P O R A T A L E N T O V A N Ý C H S T U D E N T Ů A Ž Á K Ů ( Absolventi gymnázií – potenciál pro rozvoj vědy )
Neurofysiologické principy a etika v doktorském studiu komise pro vědu RVŠ zpracoval Jaroslav Pokorný Galenos.
Click to edit Master subtitle style Centrum pro klinické doporučené postupy, Lékařská fakulta UP v Olomouci Ústav farmakologie, Lékařská fakulta UP v Olomouci.
Informace a informační zdroje
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Akademické publikování praktické zkušenosti Moderní způsoby publikování a hodnocení výsledků VaV RNDr. Dalibor Ciprian, Ph.D. Institut fyziky,
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Hodnocení pedagogické činnosti studenty 2005/2006.
K postavení muzejních knihoven Jarmila Okrouhlíková Knihovna UPM
1 Základní informační zdroje pro zubní lékařství Cvičení – týden 4 Mgr. Jarmila Potomková Knihovna Lékařské fakulty Ústav lékařské.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
CZ / /0020 Podpora týmu NET Genium při rozvoji progresivních informačních technologií Žadatel: NetGenium s.r.o. Partner: ČVUT Kontaktní osoba:
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
1 Visegrad, Norské fondy, veřejná výběrová řízení Mgr. Iva Minaříková.
Úvod do psychologie Halfar Tomáš Berne: Jak si lidé hrají.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
OP VVV. Aktuální stav OP VVV byla finální verze OP VVV po vypořádání připomínek znovu předložena Evropské komisi zaslán programový.
Etika a realita Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF UK Praha Praktická lékařka Praha.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
ČESKO - AMERICKÁ SPOLUPRÁCE V RÁMCI MEZIVLÁDNÍ DOHODY O VTS MEZI ČR A USA.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
České Budějovice, červen 2016
Jak podat v InSIS přihlášku do interní grantové soutěže
Úvod do psychologie
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Příprava operačních programů
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Institucionální akreditace
Transkript prezentace:

1 Etika ve vědě podvod vs. omyl Oborový seminář BGP II,

2 „K jídlu mám jen hrubou rýži, piji jen čistou vodu, polštářem je mi má ruka, ale i tak jsem rád na světě. Bohatství a sláva, získané nepoctivě, jsou jen jako letící oblaka na nebi.“ Konfucius

3 Proč etika ve vědě prosazování cílů výzkumu (vědění, pravda) principy spolupráce (spoluautorství publikací, patentů, sdílení dat, nakládání s nepublikovanými daty) vztah vědy a veřejnosti

4 Vlastnosti etického vědce poctivost (ve vztahu k prezentovaným výsledkům, vztahu ke spolupracovníkům, grantovým agenturám,....) objektivita (jednoznačná interpretace výsledků, analýza dat, posuzování práce druhých, příprava grantových přihlášek) integrita pečlivost (kritické hodnocení a interpretace výsledků, „pořádek“ v experimentálních datech, korespondenci,....) otevřenost (sdílení dat, přístrojů, ideí; přijímání kritiky) respekt vůči druhým (respektovat patenty, autorská práva, intelektuální vlastnictví; ocenit veškeré příspěvky výzkumu)

5 důvěrnost (nepublikovaná data, grantové přihlášky, oponované články) zodpovědné publikování (nepublikovat duplicity, nerelevantní data) zodpovědný mentoring (výuka a výchova studentů, respektování studenta jako partnera) respekt vůči kolegům profesní kompetence Vlastnosti etického vědce

6 Jak podvádět ve vědě Padělání výsledků (data jsou vymyšlená) Falzifikace (manipulace s výsledky) Plagiátorství (kopírování dat či idejí bez uvedení zdroje

7 Co je považováno za neetické publikování stejných výsledků ve dvou časopisech odeslání jednoho rukopisu k posouzení do redakcí dvou časopisů neinformování spoluautorů o finální verzi rukopisu neoprávněné spoluautorství diskuse o údajích v rukopise/grantové přihlášce, který/ou recenzuji vynechání dat, která se „nehodí“, aniž je to zdůvodněno použití nevhodné statistické metody – zvýšení relevance dat zveřejnění výsledků formou tiskové konference před přijetím publikace nebo patentu uvedení nepravdivých/zkreslených údajů v grantové přihlášce uvedení nepravdivých/zkreslených údajů v životopise při žádosti o místo zadání stejného projektu dvěma studentům přetěžování, zanedbávání, využívání studentů vystavování kolegů neodůvodněnému riziku (radioaktivita, mutageny,...) odmítnutí rukopisu z důvodů kolize s vlastním výzkumem sabotování práce druhých

8 Příklady vědeckých lží A. J. Wakefield et al., The Lancet, 1998: studie o vztahu dětského autismu, zánětlivého onemocnění střev a očkování kombinovanou vakcínou (spalničky, příušnice, zarděnky) Proočkovanost v UK klesla z 92% na 73 (někde až 50%) Výsledky nebyly nikdy potvrzeny. Piltdownský člověk, 1912: lebka dokládající rasovou nadřazenost bílého plemene. Šlo o lebku středověkého člověka doplněnou o dolní čelist orangutana a zub šimpanze. Vyvráceno 1953 Elias Alsabti (Irák), 1977: žadatel o postgraduál v USA. Opisoval práce ze špičkových časopisů, s malými změnami je zasílal do časopisů nižší úrovně. Kauza ukázala na problém recenze.

9 Publish or perish! Výzkum D. Fanelliové, Univ. Eninburg: 2% vědců přiznala podvod (padělání, falšování, úprava výsledků) 34% vědců přiznalo „problematické vědecké postupy“ (nepotřebujeme další data – už to vyšlo; „výhodné“ statistické zpracování; „výběr“ prací pro diskusi;....) Když hodnotili kolegy: 14% falzifikace 72% problematické postupy Nejčastější podvody: lékařský a farmaceutický výzkum (reprodukovatelnost výsledků je relativně nízká, může být ovlivněna variabilitou živých organismů; FINANČNÍ HLEDISKO) Podíl falšovaných prací vzrostl od roku 1975 na desetinásobek.

10 Etický kodex akademických a odborných pracovníku MU Akademická svoboda – svobodná vůle a rozhodování ve výuce, sebevzdělávání, bádání; vyjádření vlastního názoru Požadavky etického jednání Vzdělávání – zodpovědnost za kvalitu vzdělání studentů (+ objektivita, sebevzdělání, výuka příkladem) Výzkum a vývoj – vedoucí ke zvyšování úrovně poznání; zpřístupnění výsledků, zodpovědnost za kvalitu a originalitu, korektní interpretace Týmová práce Plánování projektů – korektní postupy při získávání financí, korektní vztahy s partnery Zveřejňování výsledků – autorská a spoluautorská zodpovědnost, respektování duševního vlastnictví druhých, odmítnutí plagiátorství,.... Hodnotitelská a expertní činnost – nezaujatost, nepředpojatost, odborná fundovanost

11 Etický kodex akademických a odborných pracovníku MU Kolegiální chováni – respekt tvůrčí práce druhých (včetně studentů), vzájemná důvěra a informovanost Loajalita k univerzitě – respektování zásluh univerzity na získání výsledků Vztah k veřejnosti – šíření vzdělanosti a vědeckého poznání, popularizace Využívání IT – minimalizovat možnost zneužití

12 Materiály: D. B. Resnik. What is Ethics in Research & Why is it Important (NIH) F. Koukolík. Vědci podvádějí čím dál více. Proč a co s tím (Technet.idnes.cz) V. Karpenko. Bude se z vědy ztrácet poctivost? Vesmír 75, 687, 1996/12