Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_KGE.4.43 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Jitka Křičková Téma: GEOMETRICKÁ ZOBRAZENÍ – 3. část - posunutí Datum vytvoření: 14.10.2012 Přílohy:
ANOTACE VY_32_INOVACE_KGE.4.43 Zopakování definice posunutí Jednoduchá úloha řešená konstrukčně a následně analyticky Úloha využívající stejný postup – obraz kružnice
VY_32_INOVACE_KGE.4.43 posunutí Je dána nenulová orientovaná úsečka AB. Posunutí neboli translace je shodné zobrazení T(AB), které každému bodu X přiřadí bod X´ tak, že orientované úsečky XX´ a AB mají stejnou délku a směr.
VY_32_INOVACE_KGE.4.43 Příklad 1: V souřadném systému sestrojte obraz bodu M [-2,2] v posunutí určeném vektorem AB, kde A [2,2] , B [3,4] Úlohu řešte graficky i početně.
VY_32_INOVACE_KGE.4.43 M [-2,2] A [2,2] , B [3,4] v = (1,2) n = (2,-1) p: 2x - y + c = 0 p: 2.(-2) - 2 + c = 0 c = 6 p: 2x - y + 6 = 0 M [-2,2] E [-2+1,2+2] E [-1,4] Rovnici přímky tedy nebylo třeba hledat
VY_32_INOVACE_KGE.4.43 Příklad 2: V souřadném systému sestrojte obraz trojúhelníku ABC v posunutí určeném vektorem AB zadaném dle obrázku: Úlohu řešte graficky i početně.