Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Náhradní rodinná péče.
Sociální patologie SCPT SCPA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření23.
Rodinné právo II Milana Reichlová.
Dětský domov (tedy nikoli dětský domov se školou) a základní škola pod jednou střechou Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Ondřej Vala.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Individuální vzdělávací plán
Profesní příprava a možnosti zaměstnávání osob s MP Vyhláška č.13 ze dne o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. Podmínky přijetí.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Reforma systému péče o ohrožené děti 25. listopadu 2011 Miloslav Macela Odbor 21 rodiny a dávkových systémů MPSV.
Sociálně právní ochrana dětí Historický vývoj SPO (chudinská péče, sirotčí pokladny, okresní komise pro péči o mládež …) Současná úprava – zákon č. 359/1999.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Možnosti a činnost kurátora pro děti a mládež, výchovná opatření TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU.
Současnost ÚSTAVNÍ VÝCHOVY V ČESKÉ REPUBLICE
MUDr. František Schneiberg
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
9. Tvorba individuálního plánu
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Organizace předškolního vzdělávání
Novela zákona o místních poplatcích
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_01_Náhradní rodinná péče
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Liberecký inspektorát ČŠI
Když vlastní rodina chybí
9. Tvorba individuálního plánu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
TRESTNÝ ČIN A JEHO DŮSLEDKY.
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
OCHRANNÁ VÝCHOVA © Radovan Dávid, 2012.
Novinky v předškolním vzdělávání
Sociální práce s rodinou 9
Sociální práce s rodinou 8
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Jarmila Matochová 175853@mail.muni.cz

Ústavní výchova Ochranná výchova Nařizuje ji soud podle zákona o rodině nebo podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže Důvody: výchovné; sociální Ochranná výchova Nařizuje se podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže dětem 12- 18 let Důvody 12-15 let – čin, za který lze podle trestního zákona uložit výjimečný trest 15-18 let – trestný čin, pokud je pravděpodobné, že bude mít větší efekt než trest odnětí svobody

Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace Z. Matějček, V Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace Z. Matějček, V. Bubleová, J. Kovařík nízká společenská kompetence, nízká úroveň školního vzdělání a nynějšího zaměstnání nízký skór sociální integrace, tresty v dětství hodnotí jako nepřiměřeně přísné, vysoká míra kriminality, muži mají problémy s láskou a v sexuálních vztazích, jsou častěji "neschopni citové odezvy", u mužů z DD zaznamenána vysoká nespokojenost s dosavadním životem.

Transformace systému péče o ohrožené děti v ČR Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (MV ČR) Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež (MV ČR) Koncepce péče o ohrožené děti mimo vlastní domov(MPSV) Hodnocení systému péče o ohrožené děti (MV ČR) Návrh opatření k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti (MPSV) Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 Rámcová koncepce MŠMT ČR v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ÚV nebo OV a pro preventivně výchovnou péči

Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace (Z. Matějček, V Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace (Z. Matějček, V. Bubleová, J. Kovařík) nízká společenská kompetence, nízká úroveň školního vzdělání a nynějšího zaměstnání nízký skór sociální integrace, tresty v dětství hodnotí jako nepřiměřeně přísné, vysoká míra kriminality, muži mají problémy s láskou a v sexuálních vztazích, jsou častěji "neschopni citové odezvy", u mužů z DD zaznamenána vysoká nespokojenost s dosavadním životem.

Transformace systému péče o ohrožené děti v ČR Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (MV ČR) Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež (MV ČR) Koncepce péče o ohrožené děti mimo vlastní domov(MPSV) Hodnocení systému péče o ohrožené děti (MV ČR) Návrh opatření k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti (MPSV) Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 Rámcová koncepce MŠMT ČR v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ÚV nebo OV a pro preventivně výchovnou péči

Umístění dítěte/ mladistvého do školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy rodiče neschopni z různých důvodů zajistit podmínky pro zdárný vývoj dítěte v rodině PCH takového stupně a intenzity, že ohrožuje zdárný vývoj dítěte dítě porušuje zákonné normy a jeho chování by bylo v případě jeho trestné odpovědnosti posuzované jako trestný čin dítě porušuje zákonné normy, je již trestně odpovědné a ÚV (OV) je mu nařízena (uložena) jako alternativní trest dítě mezi 12 -15 rokem porušuje zákonné normy způsobem, za který by byl dospělému uložen výjimečný trest PCH má častou frekvenci a vzestupný trend; zpravidla se zde poradenství míjí účinkem

Legislativa zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb. vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se stanoví podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních

Ústavní výchova x Ochranná výchova nařízena rozhodnutím soudu určena pro nezletilé do 18 let s krátkodobým pobytem mimo rodinu nebo s nejasnou prognózou, anebo pro děti vyžadující speciální přístup pro určitý handicap uskutečňuje se podle věku ve zdravotnických a školských zařízeních (kojenecké ústavy,dětské domovy, dětské domovy se školou pro děti po 3. roce života, diagnostické ústavy a výchovné ústavy) u dětí 3 – 18 let věku (výjimečně do 19 let) základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte uložena soudem, spáchá-li dítě mezi 12. – 15. rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest uložena v trestním řízení mladistvému mezi 15. – 18. rokem tehdy, jestliže ochranná výchova podle rozhodnutí soudu splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody uskutečňuje se ve školských zařízeních ( dětské domovy se školou a výchovné ústavy, u dětí 15 – 18 let věku (výjimečně od 12 let) základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin dítěte nebo mladistvého, který naplňuje skutkovou podstatu trestného činu

Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy diagnostický ústav dětský domov dětský domov se školou výchovný ústav děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let

Diagnostický ústav (DÚ) děti a mládež s nařízenou ÚV nebo OV, nařízeným předběžným opatřením nebo na žádost rodičů či jejich zákonných zástupců ( důvodem poruchy chování) délka pobytu zpravidla 8 týdnů - diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění, která vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu úkoly diagnostické vzdělávací terapeutické výchovné a sociální organizační koordinační

DÚ poskytují i nezbytnou péči dětem a mladistvým, zadrženým na útěku nebo policií při trestné činnosti, na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření základní organizační jednotka - výchovná skupina – člení se podle pohlaví nebo věku a jsou zřizovány max. 3 při počtu nejméně 4 a nejvíce 6 dětí děti školou povinné chodí do tříd kde jsou vzdělávány podle vzděl.programů ZŠ, ZŠ praktické pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou, diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání ve třídě max. 8 žáků po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením zpět do rodiny dětského domova - nemá závažné poruchy chování dětského domova se školou výchovného ústavu

Schéma systému poskytované péče ohroženým dětem (podle DDÚ Hradec Králové)

Dětský domov (DD) zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou , které nemají závažné poruchy chování ve věku od 3 do 18 let ( do 26 let) děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči základní organizační jednotka - rodinná skupina – 6-8 dětí, 2-6 skupin děti navštěvují školy mimo DD podle věku

Dětský domov se školou (DDŠ) děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje je přeřazeno do VÚ základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin ve škole třídy s max. počtem 8 dětí vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků

Výchovný ústav (VÚ) mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin ve škole při zařízení třídy s max.počtem 8 dětí je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje Praktická škola Odborné učiliště SOU pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně- výchovná skupina

Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace Z. Matějček, V Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace Z. Matějček, V. Bubleová, J. Kovařík nízká společenská kompetence, nízká úroveň školního vzdělání a nynějšího zaměstnání nízký skór sociální integrace, tresty v dětství hodnotí jako nepřiměřeně přísné, vysoká míra kriminality, muži mají problémy s láskou a v sexuálních vztazích, jsou častěji "neschopni citové odezvy", u mužů z DD zaznamenána vysoká nespokojenost s dosavadním životem.

Školská zařízení pro výkon ÚV a OV Předběžné opatření Rozhodnutí soudu Diagnostický ústav pro děti a mládež Dětský domov ÚV Dětský domov se školou ÚV (OV) Výchovný ústav

Transformace systému péče o ohrožené děti v ČR Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (MV ČR) Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež (MV ČR) Koncepce péče o ohrožené děti mimo vlastní domov(MPSV) Hodnocení systému péče o ohrožené děti (MV ČR) Návrh opatření k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti (MPSV) Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 Rámcová koncepce MŠMT ČR v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ÚV nebo OV a pro preventivně výchovnou péči

Literatura a zdroje VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010 VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido – edice pedagogické literatury, 2008 Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů